Stalking en bedreigingen door (familie van) werkgever

fietser7
Topic Starter

Stalking en bedreigingen door (familie van) werkgever

#1 , 13 jan 2012 15:18

Hallo,

Ik werk sinds november 2008 als bediende in een verzekeringskantoor in Limburg. Ik heb in februari vorig jaar een zwaar verkeersongeval (arbeidsongeval) gehad. Ik ben hierdoor tot op vandaag nog steeds arbeidsongeschikt (al 1x geopereerd, volgende operatie is in maart). Nu is mijn werkgever zodanig boos en gefrustreerd omwille van mijn langdurige ziekte dat ik al bedreigd ben geweest ('s nachts aanbellen thuis met de dreiging als ik 's anderendaags het werk niet hervat, dat mijn ontslag dreigt enz.). Ik heb hierdoor in november het werk deeltijds (25%) hervat maar heb dit na enkele dagen moeten opgeven want dit was echt niet mogelijk... Nu is het waarschijnlijk zo dat ze mij nu omwille van die korte deeltijdse werkhervatting niet kunnen ontslaan? (Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit pas mogelijk zou zijn na 6 maanden ziekte?) Ik wil gewoon zo snel mogelijk van die werkgever af! Ik kan 's nachts niet meer slapen, moet elke dag antidepressiva slikken omdat ik het huis bijna niet uit durf. Ik krijg elke dag (!!!) minimum 3 anonieme telefoontjes (rarara, van wie...), er wordt slechts enkele keren gerinkeld en nog vooraleer mijn voicemail begint, wordt er opgehangen.

Ik zou nu graag de politie inschakelen want dit kan voor mij echt niet meer. Ik heb een zwaar arbeidsongeval gehad, was volledig in mijn recht en wordt dagelijks bedreigd door werkgever?! Nu is het wel zo dat ik van die nachtelijke dreiging geen gesprek op tape heb opgenomen jammer genoeg. En aangezien die dagelijkse telefoontjes anoniem zijn, vrees ik dat er niet kan getraceerd worden welk nummer er mij belt? Ik heb hiervoor al een mail gestuurd naar Mobistar en wacht momenteel op antwoord.

Wat kan ik doen? Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 13 jan 2012 15:28

Mobistar presteert het om zelfs niet te antwoorden op vragen van van de gerechtelijke politie. En als ze antwoorden duurt het heel lang.

Vandebos

#3 , 13 jan 2012 15:30

Wat betreft de anonieme telefoontjes neemt u best eens contact op me de ombudsdienst telecommunicatiemedia. Een anoniem nummer is niet voor iedereen anoniem, deze diensten beschikken over de nodige middelen om na te gaan wie telkens opnieuw belt en hen eventueel te verwittigen dat bij een volgende vaststelling er onvermijdelijk een klacht bij politie zal neergelegd worden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2012 17:54

Hier adres.
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-k ... tml?IDC=41" onclick="window.open(this.href);return false;

U hebt een arbeidsongeval gehad dus tijdens de arbeidsuren. Dat is niet hetzelfde als ziek zijn.
Bedreigingen als het strafbare bedreigingen zijn is het wel iets meer dan belaging of stalking. Dit zijn klachtmisdrijven.
Een strafbare bedreiging is dat niet en daar kan je uiteraard aangifte van doen. Er moet wel voldaan zijn aan de voorwaarden.

j.demoor

#5 , 15 jan 2012 09:34

“Art.442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ERNSTIG zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen...”(Sw.).

‘Ik kan 's nachts niet meer slapen, moet elke dag antidepressiva slikken omdat ik het huis bijna niet uit durf. Ik krijg elke dag (!!!) minimum 3 anonieme telefoontjes (rarara, van wie...), er wordt slechts enkele keren gerinkeld en nog vooraleer mijn voicemail begint, wordt er opgehangen‘.

Is hieraan voldaan dan kan u strafklacht neerleggen bij de politie en bij stilzitten rechtstreeks en schriftelijk bij de procureur des Konings,ook tegen onbekenden.

Zie ook :
“Met een geldboete van 50 EUR tot 300 EUR en met een gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar of met één van die straffen alleen worden gestraft de persoon, die een elektronische-communicatienetwerk of -dienst of andere elektronische communicatiemiddelen gebruikt om overlast te veroorzaken aan zijn correspondent of schade te berokkenen alsook de persoon die welk toestel dan ook opstelt dat bestemd is om de voorgaande inbreuk te begaan, alsook een poging om deze te begaan“(13 juni 2005 Wet betreffende de elektronische communicatie).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2012 14:08

""""Nu is het wel zo dat ik van die nachtelijke dreiging geen gesprek op tape heb opgenomen jammer genoeg. """"
Was daar een stem die iets zei? : .... daar heb ik overgelezen.
Wat werd er dan juist gezegd.
In dit geval kan het ook geen automatisch faxtoestel zijn of iets anders maar is men bewust u aan het lastig vallen. Dus dan kan u rechtstreeks klacht indienen.
In uw verklaring moet duidelijk staan dat u vervolging wenst.

fietser7
Topic Starter

#7 , 15 jan 2012 19:01

Bedankt voor jullie advies!

@ Franciscus: ivm de nachtelijke dreiging: De broer van mijn werkgever stond rond 1u30 's nachts aan mijn deur te bellen. Toen ik opendeed (ik dacht dat er iets ernstigs gebeurd was met iemand, ik wist niet wie er aan de deur stond), kreeg ik een hele scheldpartij te horen en bedreigde hij me met de woorden "Als je morgen niet fulltime terug aan de slag gaat, ziek of niet ziek, dan kun je binnenkort je C4 verwachten!" Daarna zei hij ook dat het jammer is dat alles zo loopt aangezien zijn broer (mijn werkgever) nochtans erg tevreden is over mijn werk. Ik heb daarop geantwoord dat het ook mijn keuze niet is dat ik een zwaar ongeval heb voorgehad. Ik had het liever ook anders gezien hoor maar in het leven kun je niet kiezen. Hij had totaal geen oren naar mijn antwoord en is kwaad vertrokken.
Dit is niet de enige dreiging die ik gehad heb. Zo heb ik ook de moeder van mijn werkgever aan de deur gehad, verschillende telefoons van mijn collega's die - omdat mijn werkgever zodanig furieus was - zelf moesten bellen naar mij in opdracht van mijn baas om ook weer te dreigen dat ik mijn werk moest hervatten, anders had ik geen job meer enz.
Daarnaast dus ook nog verschillende anonieme telefoontjes op alle mogelijke tijdstippen van de dag.
Men is mij heel erg bewust aan het lastigvallen! Maar mijn werkgever denkt natuurlijk van er zijn toch geen bewijzen dat wij haar lastigvallen want het zijn anonieme telefoontjes enz. Ik zal het er in elk geval niet bij laten! Als jullie nog tips of advies hebben voor mij, laat het me zeker weten.

Terug naar “Andere”