Moeilijke situatie

Mariette

Re: Moeilijke situatie

#46 , 11 jan 2012 19:18

Wel ik mag volgens bevolkingsdienst van het land waar ik nu zit het huweljik niet registreren, ze hebben zogezegd nodig dat één van ons de nationaliteit van dit land zou hebben. De bureaucratie hier is wel onmogelijk. Het klopt veel hier niet ja; maar wat ik vertel is zo.
als ik naar Nederland ga, dan moet ik of mijn echtgenoot de nederlandse nationaliteit bezitten of we zijn niet gehuwd???? dat is toch te ridicuul om dood te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Amy
Topic Starter

#47 , 11 jan 2012 19:20

Denk ik ook maar kan de mensen niet van anders overtuigen :s

kegi

#48 , 12 jan 2012 11:21

Normaal zou jij op de hoogte gesteld moeten worden als je ex het kind erkend.
Ik persoonlijk denk niet dat het veel verschil gaat uitmaken als je druk wil uitoefenen met het feit dat zijn vrouw hier illegaal is. Mijn partner en tevens de vader van mijn zoon is ook illegaal. Hij heeft geen enkel document in België, geen enkel bewijs dat hij hier mag zijn. Hij heeft wel een regularisatie lopen, maar zelfs met dit heeft hij geen enkel papier.
Iedereen is hiervan op de hoogte hoor. Het gemeentebestuur, de huisbaas, de politie... Ze zijn ons zelf komen zeggen dat ze niet eens de moeite gaan doen om hem mee te namen omdat ze het 's avonds toch moeten vrij laten.
Ik zou in jou geval echt eens nadenken om hier een referentieadres te nemen. Soms kan je ook gewoon een adres 'huren' voor een 200 euro per maand. Weet niet of dit financieel haalbaar is voor u. Ofwel een paar maanden naar België komen om dit in orde te maken... Veel andere opties ga je niet hebben, vrees ik.

Reclame

Amy
Topic Starter

#49 , 12 jan 2012 11:25

En hebben ze hem geen bevel gegeven om het land te verlaten?

Is het zo met alle illegalen of enkel diegenen die een kind maken?

kegi

#50 , 12 jan 2012 11:28

Jawel, het bevel om het grondgebied te verlaten, ligt hier. Ondertussen is het al 2j zo.
Denk dat het met de meeste illegalen wel zo zit. Ze hebben gewoon geen plaats om deze mensen te zetten. En het merendeel verdwijnt dan ook nog eens.
Ze kan wel 'opgesloten' worden in een gesloten centrum, maar vrees dat ze toch niet uitgewezen zal worden. Zeker niet als je ex kan aantonen dat hij de vader is.

Amy
Topic Starter

#51 , 12 jan 2012 11:32

Maar dan kan hij toch geen normaal leven leiden? Geen werk of mogelijkheid tot studies...Hoe worden zijn ziektekosten gedekt? Enzovoort...

kegi

#52 , 12 jan 2012 11:35

Nee, hij heeft geen werk, geen ziekteverzekering, geen mogelijkheid tot studies,...
Gelukkig is hij nog nooit ernstig ziek geworden en voor gewone consultaties betaal ik. Voor eventuele grote ingrepen, kan hij terecht bij het ocmw (en dan is nog niet zeker dat deze tussenkomen).

Amy
Topic Starter

#53 , 12 jan 2012 11:48

Tja je hebt een punt, ik wist al dat het niets zou uithalen... het is zo nu eenmaal, MAAR wie wilt er nu zo leven ...Totaal afhankelijk van uw partner. Zeker met zo'n smeerlap als mijn ex zou ik dat nooit willen. Hij zal dat alvast niet erg vinden inderdaad. Je zou denken dat hij er iets om zou geven gezien hij er kind mee gemaakt heeft.

Maar ze zal dat zelf moeten ervaren :) mij gelijk ik ben er vanaf.

Mariette

#54 , 12 jan 2012 15:07

Nee, hij heeft geen werk, geen ziekteverzekering, geen mogelijkheid tot studies,...
Gelukkig is hij nog nooit ernstig ziek geworden en voor gewone consultaties betaal ik. Voor eventuele grote ingrepen, kan hij terecht bij het ocmw (en dan is nog niet zeker dat deze tussenkomen).
indien uw partner bij U is ingeschreven bent jij toch volledig verantwoordelijk voor zijn kosten dacht ik. Dit is althans wat een kennis van me te horen kreeg toen ze iemand tijdelijk wou uitnodigen: tot drie jaar na de uitnodiging was zij verantwoordelijk.

Dat het OCMW voor grote ziekenhuiskosten zou opdraaien lijkt me niet correct: waarom moet de maatschappij opdraaien voor mensen die hier illegaal zijn of op uitnodiging van iemand persoonlijk?

Amy
Topic Starter

#55 , 12 jan 2012 16:56

Ik vraag me af of haar bevalling door de staat betaald werd. Ik denk van wel, anders zonder ziektekostenverzekering zal het wel heel duur geworden zijn

Artis

#56 , 12 jan 2012 21:11

Jawel, het bevel om het grondgebied te verlaten, ligt hier. Ondertussen is het al 2j zo.
Denk dat het met de meeste illegalen wel zo zit. Ze hebben gewoon geen plaats om deze mensen te zetten. En het merendeel verdwijnt dan ook nog eens.
Ze kan wel 'opgesloten' worden in een gesloten centrum, maar vrees dat ze toch niet uitgewezen zal worden. Zeker niet als je ex kan aantonen dat hij de vader is.
Reden dat de politie of de gemeente of DVZ geen uitwijzingsbeleid uitvoert, is dat er een lopende procedure is (9bis). Men wordt dan gewoonweg gedoogd in afwachting van een beslissing. Dat er reeds een 13qq (uitwijzingsbevel) is doet er nu niet toe, maar kan alles wel extra versnellen wanneer de procedure (negatief) afloopt omdat er al een 13qq is afgeleverd.
Maar idd, bij een ontvankelijke (maar niet gegronde) 9bis zijn er weinig rechten: geen mutualiteit, geen recht op werk of financiële steun, geen recht op onderwijs sinds kort, enz... Enkel dus dringende medische hulp.

Wss zal zijn 9bis gebaseerd zijn op grond van 'bijzondere banden met België' en 'ouder van een Belgisch kind'?

Artis

#57 , 12 jan 2012 21:16

Ik vraag me af of haar bevalling door de staat betaald werd. Ik denk van wel, anders zonder ziektekostenverzekering zal het wel heel duur geworden zijn
Ivm personen met een onwettig verblijf (en waarbij de mutualiteit niet in regel kan gesteld worden):
De grootte van de ziekenhuisfactuur is eigenlijk irrelevant. Een bevalling is idd al gauw een 5000 euro ...
Het OCMW onderzoekt in eerste instantie de behoeftigheid. Wanneer er een partner is met voldoende inkomsten, dan zal men niet tussenkomen. Maximaal kan een afbetalingsplan afgesloten worden met het ziekenhuis.

kegi

#58 , 12 jan 2012 22:32

@Mariette: Hij staan helemaal niet bij mij ingeschreven. Hij heeft geen adres hier in België. Als hij zich inschrijft bij mij ben ik verantwoordelijk voor hem. Hij krijgt dan wel een oranje kaart, dus zo afhankelijk is hij dan niet meer van mij, want kan dan zelf gaan werken.
Dat van het ocmw, daar kan ik niet aan doen. Dat is nu eenmaal zo. Wie gaat het anders betalen? Zij kunnen het niet?! Begrijp met nu niet verkeerd, ben hier ook niet helemaal akkoord mee hoor.

@Artis: Zelfs als hij geen lopende procedure had, zouden ze nog niet veel doen. (hebben ze toch zelf verteld) Want normaal zou hij moeten verblijven in een gesloten centrum in afwachting van de beslissing. Dit om te vermijden dat hij zou 'verdwijnen'. Maar soit, maakt ook helemaal niet uit.
Zijn 9bis is omwille van humanitaire redenen. Hij is al 7j in België. En sinds een jaar is dan ons zoontje nog bijgekomen. Dus het zou me nu wel héél sterk verbazen moesten ze hem nog buitenzetten.

@Amy: Als je ex voldoende inkomsten heeft, zal hij moeten opdraaien voor de kosten van de bevalling. Maar dacht ergens te lezen dat hij werkloos is, dan zal het ocmw er voor opdraaien.

Artis

#59 , 14 jan 2012 10:25

@Amy: Als je ex voldoende inkomsten heeft, zal hij moeten opdraaien voor de kosten van de bevalling. Maar dacht ergens te lezen dat hij werkloos is, dan zal het ocmw er voor opdraaien.
Niet noodzakelijk, kans is wel iets groter, maar met een uitkering uit werkloosheid kan je in principe wel afbetalingen doen.
OCMW's staan niet zomaar te springen om dergelijke sommen te betalen, integendeel zelfs.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”