problemen gevelsteen

NERD
Topic Starter

problemen gevelsteen

#1 , 10 jan 2012 22:06

,
Laatst gewijzigd door NERD op 06 dec 2012 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jan 2012 22:15

Een steen die nat wordt is steeds donkerder. Enkel bij geglazuurde stenen is dat niet het geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra

#3 , 10 jan 2012 22:22

Me dunkt dat u in uw bouw met een partij/pallet stenen hebt gezeten die poreuzer waren dan de andere. Normaliter mengt men de stenen onder elkaar om dit tegen te gaan. Is niet echt een technisch probleem druksterkter ed zal goed zijn tenzij in de steen zelf een fout zit ivm de verhouding van de grannulaten/samenstelling. Pas een technisch probleem als er vochtdoorslag is naar binnen maar dan moet die steen al heel veel opzuigen wat eigenlijk niet voorkomt maar zeg natuurlijk nooit nooit
Dit is een esthetisch probleem. Krijg je daar iets voor ? in vele gevallen peanuts en daar een zaak voor opstarten voor de rechtbank zal misschien in uw geval het spreekwoord het sop is de kool niet waard doen gelden.
Beste wat u nu kunt doen is een vertegenwoordiger van de steenoven uitnodigen.
Kan je er veel aan doen ? Iedere ingreep zal zichtbaar zijn al was het maar vanwege kleurverschil van nieuwe stenen en voegwerk.
Ik vermoed dat vercuiling het euvel voor een groot deel zal verdoezelen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2012 09:59

Nodig de fabrikant uit om terplaatse het probleem te komen bekijken.
Een mogelijke oplossing, indien het werkelijk om vochtindringing gaat, lijkt me de hele muur te behandelen met een hydrofuge. Doe dit echter niet zonder goedkeuring van de fabrikant.

gilops

#5 , 11 jan 2012 10:36

Interessant om de fabrikant te raadplegen. En alles moet juist zijn, ook de gebruikte mortel ( samenstelling ).
Misschien een dwaalspoor .. volgend verhaal :
In West-Vlaanderen is een gevelsteen ooit in productiegeweest rond de jaren 1980 op basis van lokale klei die allegisch was aan een bepaald type zand omwille van een chemische reactie.
De fabrikant verwittigde na een tijdje de aannemers, maar die respecteerden dat niet, misschien uit ongeloof.
Gevolg : in heel wat gevels viel de mortel na jaren uit de gevel en/of de gevel kwam onder spanning en trok "krom".
De ene won een geding tegen de kleine aannemers, anderen verloren hun geding tegen grote aannemers.

NERD
Topic Starter

#6 , 11 jan 2012 21:37

Ik heb foto's naar de fabrikant gestuurd en wacht nu op een antwoord. Ik ga toch iets moeten doen, ik kan dit toch zomaar niet aanvaarden. Je bouwt toch geen huis om er dan zo uit te zien. De voorgevel is nog erger. Ik hoop echt dat er een oplossing is.

ganapathi tantra

#7 , 11 jan 2012 23:02

Beste Nerd

Desondaks alles is huizen bouwen geen wetenschappelijke exacte bezigheid. Heel veel factoren te voorzien en onvoorzien spelen daar in mee. Als je wat ongeluk hebt en er een pak onvoorzienen/toevalligheden tesaam komen zit je met vervelende situaties.
Je moet bij een rechtszaak evenwel rekening houden dat men kan uitspreken dat er een fout of onregelmatigheid is gebeurd maar dat daar gezien de situatie niks meer aan te doen is of een euvel volledig verhelpen al helemaal niet aan de orde is. Zeker als het gaat om esthetische problemen. Dat is zo'n beetje als gelijk hebben maar geen gelijk krijgen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

tombe

#8 , 12 jan 2012 00:12

Los van de juridische kant van het verhaal, lijkt het me sterk dat je de stenen niet kan behandelen zodat ze geen/minder vocht opnemen. Wel opletten dat je dit doet op het moment dat ze voldoende droog zijn. Leuk zou zijn mocht je een regeling kunnen treffen waarbij dit door de producent vergoed wordt. Natuurlijk blijft alles afhankelijk van de voorwaarden waaronder de stenen geleverd worden (mogelijk is het gewoon normaal dat ze verkleuren bij regen).

Gebruiker21

#9 , 12 jan 2012 11:31

Beste Nerd

Desondaks alles is huizen bouwen geen wetenschappelijke exacte bezigheid. Heel veel factoren te voorzien en onvoorzien spelen daar in mee. Als je wat ongeluk hebt en er een pak onvoorzienen/toevalligheden tesaam komen zit je met vervelende situaties.
Je moet bij een rechtszaak evenwel rekening houden dat men kan uitspreken dat er een fout of onregelmatigheid is gebeurd maar dat daar gezien de situatie niks meer aan te doen is of een euvel volledig verhelpen al helemaal niet aan de orde is. Zeker als het gaat om esthetische problemen. Dat is zo'n beetje als gelijk hebben maar geen gelijk krijgen.
Ik denk dat je in zo'n geval wel op een fikse schadevergoeding mag rekenen. Dit lost het probleem misschien niet op, maar het is toch beter dan helemaal niets, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#10 , 12 jan 2012 11:40

Ik zou niet echt rekenen op een "fikse schadevergoeding". Voor esthetische mankementen (zoals bv. een dak dat scheef loopt) is de schadevergoeding - als er al een is (zelfs via de rechtbank) - bijzonder laag. Uitbreken en nieuwe stenen insteken zal al uitgesloten worden.

Lightning

#11 , 12 jan 2012 12:23

Gevelsteen wordt nat (ik denk dat je dat niet kan vermijden) en op sommige plaatsen wordt hij al wat natter dan op andere. Op de plaatsen die natter worden droogt hij ook wat trager. Natte steen verkleurt altijd en bij donkere steen valt dat natuurlijk harder op dan bij lichte steen. Gevolg: donkere plekken op de steen. Uiteraard is dat niet mooi, maar het is een probleem dat eigen is aan het product. Of hier dus fout van de aannemer/leverancier/fabrikant voor kan ingeroepen worden betwijfel ik ten zeerste, laat staan dat er een forse schadevergoeding zou inzitten zoals door sommigen hier gesuggereerd.

mava105

#12 , 12 jan 2012 12:48

Blijkbaar is er toch meer aan de hand. Waarom hebben de stenen juist op de hoek van het linker raam anders een afwijkende kleur van de rest, niettegenstaande die hoek even nat zou moeten zijn. De kleur verandering is mooi in verband. Het lijkt er in ieder geval op dat de metser de pakken met steen niet gemengd heeft. zie ook het rechtermuurvlak. Ook hier is de kleurverandering mooi in verband, terwijl de regen toch op alle stenen valt zou ik zo zeggen.
http://imageshack.us/photo/my-images/855/006tgn.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

NERD
Topic Starter

#13 , 12 jan 2012 21:27

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie reaktie. Ik vind ook dat Marva gelijk heeft. Het is toch raar dat het vlekken zijn op bepaalde punten. Ik heb eens een foto genomen van de voorkant. Normaal gezien is dit niet de regenkant. Van de fabrikant heb ik nog niets gehoord !!!
Laatst gewijzigd door NERD op 06 dec 2012 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lori

#14 , 12 jan 2012 21:42

Jouw probleem ligt vooral op de waterafvoer van je blauwe steen . Als ik kijk naar het raam (laatste foto )loopt je water niet correct af ,zelfs de plek in het midden onderaan het raam , wordt volgens mij veroorzaakt doordat je blauwe steen een naad in het midden heeft en waarschijnlijk niet correct is opgevoegd waardoor het water tussen de voeg wegloopt en zo op je gevelsteen insijpeld . Je zou dit kunnen verhelpen door siliconen te spuiten op je blauwe steen aan beide weerzijdes(gaande van je gevelsteen recht naar het einde van blauwe steen ) zo belemmer je dat het water opzij afloopt maar naar voren afdruipt en geen gevelsteen meer aanraakt .

Lightning

#15 , 12 jan 2012 21:51

De afwerking van de raamdorpel en eventueel de dakrand vertonen kleine mankementen, maar niks mis met uw gevelsteen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”