Dode kersenboom bij buurman

Waterval
Topic Starter

Dode kersenboom bij buurman

#1 , 06 jan 2012 14:17

Hallo,

Kan mij iemand helpen met het volgende.

Ik woon in het huis van mijn schoonouders. Naast ons ligt een open bouwgrond waar 2 dode kersenbomen opstaan en 1 ervan helt gevaarlijk af richting onze oprit (dus plaats waar mijn auto staat).

De dode boom staat op ongeveer 2 meter van de perseelgrens.

Mijn schoonouders hebben in het verleden al herhaaldelijk aan de buurman gevraagd om deze te verwijderen omdat deze gevaarlijk is en als hij valt schade aan ons huis + oprit gaat zijn. Ze krijgen en kregen steeds een nee als antwoord. Dan zijn zij bij de vrederechter geweest maar daar komt de buurman gewoon niet bij opdagen.

Nu dat wij er een 4tal jaren wonen ben ik zelf bij de gebuur het vriendelijk gaan vragen maar het antwoord is steeds nee. Ik ben bij de politie geweest en die kunnen er volgens hun niet aandoen omdat de openbare weg niet in gevaar komt, dus als hij valt is het op privé terrein.

Kan er mij iemand helpen wat ik zou kunnen doen om die boom weg te krijgen? Bij iedere zucht wind houden wij ons hart vast.

Groeten

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2012 16:01

. Dan zijn zij bij de vrederechter geweest maar daar komt de buurman gewoon niet bij opdagen.
Gewoon procederen bij de vrederechter en geen verzoening zoals je tot nu gedaan hebt.
Als buurman bij een procedure niet komt opdagen, zal hij meer dan waarschijnlijk bij verstek veroordeeld worden.

ganapathi tantra

#3 , 06 jan 2012 16:20

wie zegt dat die boom gaat omvallen ? Zijn er uiterlijke tekenen vastgesteld door een expert bvb tuinman die dit zeer goed staven
Kan iemand hier in de toekomst kijken ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

tianneke

#4 , 06 jan 2012 16:29

Wie zegt dat hij een keertje niet omvalt als er toevallig iemand onderdoor wandelt...het is een dode boom ik persoonlijk zie niet in welk nut die heeft, estetisch gezien, op het vak van groen...kweet niet hoor.
De vrederechter kan een tuinman aanstellen om te gaan kijken.

Drone

#5 , 08 jan 2012 23:06

bij bomen weet ge nooit, zeker niet als er eens een storm wind over het land waait.

voorkomen is altijd beter als genezen, een boom die overhelt lijkt mij nu toch ook niet echt een "veilige" indruk te geven.

Waterval
Topic Starter

#6 , 09 jan 2012 19:45

Van de kersenboom weet ik zeker dat hij dood is er groeien al namelijk jaren geen bladeren meer op en door sommige stukken kan je gewoon door kijken. Als er wind is vallen er regelmatig dode takken op onze oprit.

Hoeveel keer zal ik zo naar de vrederechter moeten gaan eer hij effectief deze boom gaat verwijderen. Kan de vrederechter hem dit verplichten of juist aanraden?

xena

#7 , 09 jan 2012 20:32

De dode boom staat op ongeveer 2 meter van de perseelgrens.
veldwetboek
Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.

Vandebos

#8 , 09 jan 2012 21:12

Van de kersenboom weet ik zeker dat hij dood is er groeien al namelijk jaren geen bladeren meer op en door sommige stukken kan je gewoon door kijken. Als er wind is vallen er regelmatig dode takken op onze oprit.

Hoeveel keer zal ik zo naar de vrederechter moeten gaan eer hij effectief deze boom gaat verwijderen. Kan de vrederechter hem dit verplichten of juist aanraden?
Vrederechter kan uit oog van veiligheid verplichten dat de boom wordt verwijderd. Bij discussie kan u steeds vragen om een externe expertise of de vrederechter verzoeken zelf eens vergezeld van iemand van de brandweer te komen kijken.

Terug naar “Praat café”