Feitelijk samenwonen met samenlevingscontract en testament

bipke
Topic Starter

Feitelijk samenwonen met samenlevingscontract en testament

#1 , 19 mei 2007 00:38

Wij wonen nu 7 jaar samen in de woning van mijn partner. Het testament dat toen werd opgesteld, voorziet dat ik in zijn huis kan blijven wonen gedurende 10 jaar in geval mijn partner overlijdt. Kan zijn enige zoon dit testament aanvechten om mij zo snel mogelijk uit het huis te kunnen zetten?
Ik las vorige week in een krant dat met de wetswijziging een kind als erfgenaam de feitelijk samenwonende partner onmiddellijk uit de woning kan zetten , ook al werd er een contract en testament opgemaakt. Is dit correct? Ik kan hierover nergens info vinden.
Het wettelijk samenwonen biedt mij een oplossing. Maar als het testament voldoende rechtskracht geeft aan zijn inhoud, verkies ik hierover niet in discussie te gaan met mijn partner.
Kan iemand mij een tip of een antwoord geven!
Een ongeruste bip. :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 mei 2007 10:19

Een feitelijk samenwonende is inderdaad niet beschermd tegen de aanspraken van een kind. Een wettelijk samenwonende (WS) was dit ook niet tot eergisteren; sinds gisteren is de nieuwe wet van kracht en is de langstlevende WS 'gerust' wat de levenslange woonrechten betreft op de gezinswoning (zelfs al had die daar geen enkel aandeel in).

Wat uw partner U geeft bij testament, is 10 jaar recht van bewoning. Zijn kind wordt eigenaar van de woning; gedurende 10 jaar moet hij U dat recht van bewoning laten genieten.

Maar hij kan daar een einde aan maken, door vrijwillig overeen te komen met u of door naar de rechtbank te gaan.
U zal dan wel vergoed worden voor de tegenwaarde (bvb. m??r dan 10 jaar huur voor een gelijkaardige woning), in ??n keer te betalen of gedurende die periode per maand enz.

Waarom kan hij dat? Omdat hij eigenaar is van het huis en geen enkele wet hem oplegt dat hij - als hij bvb. het huis wil verkopen - moet wachten tot die 10 jaar om is bij uw niet-akkoord.

Een beter testament zou zijn: ik stel mijn zoon aan als algemeen legataris op last van een bijzonder legaat aan mijn vriendin X dat bestaat in een recht van bewoning op mijn huis Y. De duur van haar recht bedraagt 10 jaar. Indien mijn zoon haar dit recht gedurende die termijn niet laat genieten, wordt het legaat gebracht op een recht in volle eigendom ten belope van 1/3 van het huis terugwerkend tot op de datum van mijn overlijden.
Bij vooroverlijden van mijn zoon zonder nakomelingen of bij verwerping stel ik mijn vriendin X aan als algemeen legataris.

Dat is een testament onder voorwaarde. Als de zoon de erfenis aanvaardt, aanvaardt hij ook dat beding. Als hij dan toch absoluut wil verkopen, zal hij U serieus moeten vergoeden. Door een aandeel in het huis te bekomen bent u gerechtigd op een deel van de koopprijs zelf en dus niet afhankelijk van een betaling door hem.

bipke
Topic Starter

#3 , 19 mei 2007 10:41

Dino, bedankt voor het snel en duidelijk antwoord!
Bip :D :D

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”