Verdere acties via het Incassobureau. Wat nu ??

Pepee
Topic Starter

Verdere acties via het Incassobureau. Wat nu ??

#1 , 30 dec 2011 21:40

Hallo,

Ik krijg een rekening van 177 euro van een sportzaak, ( fitness-zaal )
Waarin staat dat ik dit bedrag binnen de 8 dage moet betalen,
anders sturen ze dit door naar hun incassobureau.

Nu heb ik bij mijn weten GEEN contract getekend en GEEN gebruikt gemaakt van hun diensten.

WEL heb ik mij daar "ingeschreven" (Lees: De keuze gemaakt ) voor een abonnement van 3 maanden.
Dit is nu 4 maanden geleden dat deze "inschrijving' plaatsvond.

Deze inschrijving bevatte alleen mijn naam en adres en het type abonnement dat ik wilde op computer,
en omdat ik mijn identiteitskaart niet bij had werd er afgesproken de dag erna alles te regelen. ( contract en betaling )
Nu had ik daar die avond eens over nagedacht en besloot dit NIET te doen.
Verder ben ik daar niet meer geweest en wij hebben ook geen contact meer gehad.

Nu zijn mijn vragen:
-Hebben zij recht op dit geld ?
-Hoe moet ik dit nu aanpakken ? ( ik ben 22 en ben nog nooit zo een 'situatie' tegengekomen :oops: weet dan ook niets af van advocate's ofzo .. :oops: )
-Wat gaat dit Incassobureau juist doen ?

Alvast bedankt.
Mvg,
Peter.
Laatst gewijzigd door Pepee op 30 dec 2011 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2011 21:46

Geen contract getekend ... wel ingeschreven op een abonnement.

Dit lijkt mij tegenstrijdig te zijn. Inschrijven op een abonnement is een contract afsluiten.

Hebt u al dan niet iets getekend?

Pepee
Topic Starter

#3 , 30 dec 2011 21:55

Geen contract getekend ... wel ingeschreven op een abonnement.

Dit lijkt mij tegenstrijdig te zijn. Inschrijven op een abonnement is een contract afsluiten.

Hebt u al dan niet iets getekend?
Neen, ik heb niets getekend.

Ik heb alleen informatie vergaard die dag en mijn naam en adres gegeven,
en het type abonnement gekozen dat ik zou willen doen. ( zodat ik de prijs wist voor de volgende dag het contract te tekenen en te betalen. )
Dit bedoel ik dan ook met 'inschrijven".
Excuseer voor mijn slechte woordkeuze :)

Mvg,
peter.

Reclame

tombe

#4 , 30 dec 2011 22:29

Als je niet hebt getekend, lijkt het me sterk dat ze je iets kunnen maken. Je hebt ook zelf niet ingeschreven via computer en moeten bevestigen via mail ofzo?

Pepee
Topic Starter

#5 , 30 dec 2011 22:40

Als je niet hebt getekend, lijkt het me sterk dat ze je iets kunnen maken. Je hebt ook zelf niet ingeschreven via computer en moeten bevestigen via mail ofzo?
Neen ook niet,
Ik ben zeer verast door deze brief !
zeker met vermelding van het incassobureau ... :(

Mvg,
peter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2011 22:49

Identiteitskaart niet bij? Hoe weten ze dan uw identiteit??
Dus niet gecontroleerd??

Pepee
Topic Starter

#7 , 30 dec 2011 23:10

Identiteitskaart niet bij? Hoe weten ze dan uw identiteit??
Dus niet gecontroleerd??
Inderdaad is dit niet gecontroleerd door hun ...

Als ik het zo bekijk zou iedereen dus kunnen doen wat ik deed,
en een andere naam en adres geven en zo dus iemand totaal anders in deze situatie zetten ...
mvg,
peter.

Turaki

#8 , 31 dec 2011 00:47

Contract is volgens mij wel afgesloten, er was duidelijk overeenkomst over de dienst en de prijs, waar u mee instemde. Dat u later van mening veranderd, wijzigt hier niets aan.

Of dat de ingevulde gegevens voldoende zijn om dit te bewijzen, hangt er een beetje van af. Dat u niets getekend heeft maakt ook dit bewijzen al moeilijker.

Naar mijn mening bent u die som wel verschuldigd, maar zal het fitnesscentrum moeilijk kunnen bewijzen dat er een contract is.

Incasso kan enkel extra kosten aanrekenen indien deze in de algemene voorwaarden van het fitness staan. Staat er niets over in de AV, betaald u niet aan incasso.

Wat u doet, is via AS een bewijs van contract vragen. Indien zij dit niet leveren, betaald u niet.

Eddy009

#9 , 31 dec 2011 01:39

Turaki heeft in die zin gelijk dat u inderdaad een aangetekende zending dient te richten aan dat FN-centrum met de melding dat u geen overeenkomst met hen hebt afgesloten en dat u dan ook niet zal overgaan tot betaling.

Een overeenkomst veronderstelt dat het FN-centrum zal moeten aantonen dat u hebt ingestemd met hun aanbod. Het 'beste' bewijs van instemming is een ondertekende bestelbon, doch deze is niet voorhanden. Anderzijds hebt u klaarblijkelijk ook geen enkele daad gesteld waaruit uw instemming kan worden afgeleid (bvb een betaling verricht, een e-mail gestuurd met de melding dat u het contract wens te annuleren enz). Samengevat : FN-centrum draagt de bewijslast, doch kan niets bewijzen ...

Terug naar “Consumenten Koop”