Gasboiler stuk na garantieperiode door productiefout

Pierke83
Topic Starter

Gasboiler stuk na garantieperiode door productiefout

#1 , 30 dec 2011 21:51

Hallo,

Wij hebben 5 jaar geleden gebouwd en al vanaf de eerste winter hadden wij problemen met onze gasboiler.
De boiler ging steeds in veiligheidsmodus waardoor we hem moesten resetten. Na x-aantal keer resetten lukte ook dat niet meer...
Een technieker is toen meermaals langsgekomen en had dan wat gesleuteld aan onze boiler waarna het probleem was opgelost.

Het probleem viel dan elke volgende winter opnieuw voor. Maar niet zo problematisch dat we de boiler niet meer werkende kregen,.. tot deze winter. Alweer krijgen we de boiler niet meer werkende.

Na wat gespeur op internet zijn we te weten gekomen dat het probleem eigenlijk een productiefout is. Er zouden 3 elektriciteitsdraadjes te dicht bij elkaar staan waarbij vonken overspringen. Hierdoor gaat een sensor stuk op de printplaat. Deze sensor kijkt of de vlam in de boiler brandt. Indien niet, ontsteekt de boiler de vlam. Doordat de sensor stuk is blijft de ontsteking werken (hoor je door een constant getik) ook al brandt de vlam. De boiler gaat dan in veiligheid na 30 seconden.

Hebben wij recht op gratis herstelling? of moeten wij hiervoor betalen? Op internet lees ik verschillende verhalen. Soms wordt de printplaat met sensor gratis vervangen buiten garantie en geven ze toe dat het een veel voorkomend probleem is. Anderen moeten wel betalen.

Wij hebben nu wel nog niet gebeld naar de firma in kwestie maar zijn van plan om dit maandag te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 30 dec 2011 23:03

Ik zou meteen bellen naar de producent en niet naar de firma waarbij u aankocht. Als het gaat om een productiefout heeft een producent er alle belang bij dat ze dit herstellen. Zelf trouwens hetzelfde voorgehad met een boiler en dat heeft tot brand geleid omdat ik nooit merkte dat er een probleem was (tot de brand zelf dan :s). Ik zou dus zeker opletten met tijdelijke workarounds... Ik kan je alleen maar aanraden zo snel mogelijk contact op te nemen met de producent. Als het echt een productiefout is, zullen die er wel mee bekend zijn en dat aanpakken. Als ze een beetje correct zijn, wellicht kosteloos. Maar daar is het probleem natuurlijk dat het echt om een duidelijke constructiefout moet gaan en je nu wel het probleem hebt dat ze mogelijk opwerpen dat die al eerder aan het licht had moeten komen.

Jan S

#3 , 06 jan 2012 10:44

1.7. Wat gebeurt er na de 2 jaar wettelijke garantie?
Na de 2 jaar dekking door de wettelijke garantie zijn het de regels betreffende de garantie
voor verborgen gebreken die opnieuw toepasselijk zijn (art. 1641 tot 1649 van
het Burgerlijk Wetboek). De koper:
• moet in dat geval het bewijs leveren van het bestaan van een gebrek dat het product
ongeschikt maakt voor gebruik. Het moet een verborgen gebrek zijn, een ernstig
gebrek en het moet bestaan hebben vóór de verkoop;
• kan enkel een prijsvermindering of de ontbinding (verbreking of annulering) van de
verkoopovereenkomst eisen.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”