#3 , 18 jan 2006 22:23
Net zoals gehuwden hebben ook samenwonenden een gemeenschap van goederen (= bezittingen die aan beiden toebehoren).
De auto hoort daar bij, o.a. omdat de D.I.V. maar ??n persoon aanvaardt als inschrijver van een voertuig (nummerplaat) en het dus niet mogelijk is om die op beider namen te zetten.
Op wiens naam de nummerplaat stond, speelt dus geen rol. Belangrijk is op wiens naam de faktuur gezet werd, en eventueel wie de auto afbetaald heeft. Ik zeg "eventueel" omdat het best kan dat er een mondelinge afspraak was "ik de kosten van auto, jij die van het huishouden".
Tenslotte gaat de rechter ook uit van de goede trouw van beide partijen toen de auto gekocht werd: net zoals gehuwden denken ook samenwonenden dat hun relatie voor eeuwig en ??n dag is. Wie de auto inschrijft is dus maar een detail in die relatie.
Mijn voorstel: neem de cataloogwaarde per vandaag en trek daar het openstaande van de lening af: zo krijg je de netto-waarde. Deel die in twee, en vraag de helft aan je ex-vriendin.
Enkel als jullie een gezamenlijke bankrekening hadden voor ALLE kosten van jullie samenwonen (huur, aankoop meubels e.d., aankopen voor het huishouden, verzekering, elektriciteit, verwarming, de reis, tel, enz) kan je ook de allereerste afbetalingen verrekenen. Dan blijkt immers dat de auto door beiden buiten de gemeenschap van goederen gezien werd, als zijnde jouw investering.