plichten vertrekkende huurder

Ann-Sophie
Topic Starter

plichten vertrekkende huurder

#1 , 20 dec 2011 12:39

Beste

Ik, verhuurder, kreeg een aangetekend schrijven waarin volgende vermeld stond:
"Alle partijen gaan akkoord dat de blijvende huurder met ingang van 19/12/2011 alle rechten en verplichtingen uit de huurovereenkomst (oorspronkelijke startdatum: 01/01/2011) op zich neemt met vrijwaring van de vertrekkende huurder.
De ondergetekende partijen zullen vanaf de ondertekening van deze overeenkomst geen procedure voeren met betrekking tot de overdracht en de eventuele beëindiging van de huurovereenkomst."

ik stelde al een vraag enkele weken geleden, ter verduidelijking het gaat nog steeds over dezelfde situatie (samenwonende huurders gaan uit elkaar)
vorige vraag zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=34015" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn vraag:
Wanneer ik dit teken?
Verlies ik hierbij 1 van mijn vorige rechten?
Wat betekent 'vrijwaring'?
Wanneer blijvende huurder zijn huur niet betaald, kan ik dan de vertrekkende huurder verantwoordelijk stellen voor de huur?

Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt!
mvg
Ann-Sophie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 dec 2011 14:34

Verlies ik hierbij 1 van mijn vorige rechten?
Wat betekent 'vrijwaring'?

Indien u dit tekent heeft ontlast u de vertrekkende huurder van al zijn verplichtingen vanaf 19/12/2011.

Wanneer blijvende huurder zijn huur niet betaald, kan ik dan de vertrekkende huurder verantwoordelijk stellen voor de huur?

Neen, u heeft hem immers vrijwaring gegeven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2011 14:37

Dus u verkleint bij problemen uw invorderingsmogelijkheid met 50%

Reclame

Ann-Sophie
Topic Starter

#4 , 20 dec 2011 17:03

oké bedankt voor het nuttige antwoord!

Wanneer moet ik ten laatste deze brief beantwoorden? Of staat daar geen termijn op? De brief van de huurder staat op datum van 19/12/'11.

Wat kan ik nu best antwoorden op deze brief? Of beter gezegd, wat moet ik nu doen?

Ik veronderstel dat de verlatende huurder 2 keuzes heeft?
-De verlatende huurder wordt ontlast van zijn verplichtingen maar dan moet de verlatende huurder 'schadevergoeding' betalen (het huurcontract dateert van 01/01/2011). Beide huurders zeggen het contract op en er wordt een nieuw contract gemaakt voor de blijvende huurster
-De verlatende huurder betaalt geen schadevergoeding dus is hij nog verbonden aan de verplichtingen van het huurcontract (huurgeld, eventuele schade aan het pand,...). Beide namen blijven op het contract staan!

Ik stelde bovenstaande keuze al voor. Maar de verlatende huurder gaat niet akkoord...

Volgens bovenstaande reactie, lijkt het er dus op dat de verlatende huurder wil ontlast worden van zijn verplichtingen zonder schadevergoeding te betalen... Dit kan toch zomaar niet?

Vandebos

#5 , 20 dec 2011 17:21

Als het pand door één van beide bewoond blijft kan er geen schadevergoeding gevraagd worden.

Als 19/12/2011 de datum is die jullie hebben afgesproken dient iedere partij zich hieraan te houden.

Het tekenen zelf gebeurt best in samenkomst zodat iedere partij een exemplaar heeft dat door alle andere werd ondertekend.

Ann-Sophie
Topic Starter

#6 , 20 dec 2011 17:52

Die datum staat op het aangetekend schrijven van de verlatende huurder, ik heb nog niets getekend of afgesproken hieromtrent.

Ik zou dan graag hebben dat de verlatende huurder zijn verplichtingen behoudt.
Daar ik zeker wil zijn van mijn maandelijkse huursom van de blijvende huurster.

Kan ik hun schrijven (dat de verlatende huurder ontlast wordt van de verplichtingen) weigeren of wat moet ik hiervoor doen?
Of is dit niet mogelijk en ben ik verplicht de verlatende huurder te volgen en hem te ontlasten van zijn verplichtingen? (wat ik wel straf zou vinden dat je als huurder zo makkelijk een contract kan verbreken)

Vandebos

#7 , 20 dec 2011 17:58

Het is ofwel aanvaarden dat één huurder het contract verbreekt en de andere blijft of het volledige contract voor het vredegerecht brengen om te laten annuleren wegens eenzijdige contractbreuk.

Franciscus

#8 , 20 dec 2011 18:07

Hangt dus oa af van de solvabiliteit van de blijvende huurder.

Ann-Sophie
Topic Starter

#9 , 20 dec 2011 19:59

De verlatende huurder kan dus zomaar uit het contract stappen zonder schadevergoeding te betalen (omdat de blijvende huurder blijft wonen)?

Franciscus

#10 , 20 dec 2011 22:48

Neen zie antwoord Vandebos.
Het contract staat op 2 personen (huurders) en een persoon (verhuurder).
Algemeen, indien een contract gewijzigd wordt dienen alle contractanten ermee akkoord te gaan, het wettelijk mogelijk zijn.
Meestal stipuleren huurcontracten de wijze hoe iets eindigt of hoe men iets kan laten eindigen. Daar zijn dan meestal geldelijke compensaties aan verbonden ....opzegperiode, schadevergoedingen enz.

Vandebos

#11 , 20 dec 2011 22:49

Tenzij u naar de vrederechter stapt om een ontbinding van het contract te eisen omdat de verhuur enkel werd toegelaten op basis van de inkomsten van beide huurders samen.

Dan is er een kans dat de vrederechter het vertrek van één van beide zal bekijken als een eenzijdige verbreking van het contract door beide partijen. Tenzij de huur meer dan 45% van de inkomsten van de overblijvende huurder bedraagt zou ik me echter niet aan dit avontuur wagen.

Ann-Sophie
Topic Starter

#12 , 21 dec 2011 09:09

De inkomsten van de blijvende huurder is +-1600euro en de huursom is 825euro.

Indien éénzijdige verbreking door de vrederechter wordt uitgesproken.
Heb ik dan nog recht op mijn schadevergoeding? Of op eventueel 50%van de schadevergoeding indien ik 1 van beide laat verder wonen?

Vandebos

#13 , 21 dec 2011 13:57

U kan de vrederechter verzoeken beide partijen te veroordelen tot een schadevergoeding in analogie naar de huurwetgeving voor een negenjarig contract. U zal echter moeten kiezen tussen ofwel allebei buiten en een schadevergoeding of 1 buiten en niets, want in dat laatste geval wordt enkel in overeenstemming één van de originele voorwaarden van het contract veranderd.

Terug naar “Huren”