Verkoop 2dehands indekken

Topgear90
Topic Starter

Verkoop 2dehands indekken

#1 , 19 dec 2011 21:51

Hallo,

Volgende week ga ik enkele computeronderdelen tweedehands verkopen aan een andere particulier.
Ik heb aan deze persoon gevraagd of hij deze onderdelen wenst te testen vooraleer hij ze mee naar huis neemt.
Hij vertrouwt mij op mijn woord dat ze nog werken, en dat hij mij anders wel weet wonen (met een :P ) bij, dus het was zeker geen bedreiging :D

Maar nu vroeg ik mij toch af, wat kan hij mij maken als er blijkt dat er bij hem thuis iets niet werkt?
Tenslotte kan hij het onderweg of thuis zelf defect gemaakt hebben.

Ik geef wellicht zelf al een antwoord op mijn vraag, maar ik zal waarschijnlijk een verkoopscontract moeten opstellen met de vermelding "in de staat waarin het zich bevindt en die door hem gekend is".

Maar mij vraag is dus wat kan er gebeuren indien ik zo geen contract gemaakt heb en er volgens hem iets defect is als hij thuis alles monteert?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2011 12:18

Als particulier heb je geen garantieplicht naar een koper toe. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je mag echter geen defecte onderdelen verkopen als werkend. Als je het niet weet, en je hebt geen zin het uit te zoeken, kan je inderdaad melden dat je veronderstelt dat de onderdelen werken, maar dat je ze niet getest hebt dus dat je niet 100% zeker bent. Als je dan ook nog de koper de kans geeft om te testen voor de koop, doe je meer dan goeg om ter goeder trouw te handelen.

Om je volledig in te dekken, kan je inderdaad een overeenkomstje opstellen waarin je meldt dat de koper de onderdelen koopt in de staat dat ze zijn, dat de koper de mogelijkheid gekregen heeft om de onderdelen op voorhand te testen, maar niet op dit voorstel ingegaan is, en dat je bijgevolg na de verkoop geen enkele verantwoordelijkheid neemt in verband met het al dan niet werken van bepaalde onderdelen.

Als de koper dit tekent, en bij een defect onderdeel er een zaak wil van maken, zal er geen enkele zinnige rechter hem gelijk geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Topgear90
Topic Starter

#3 , 20 dec 2011 12:43

Bedankt voor de reactie :)

Moest een verkoper dat aan mij vragen om te tekenen, zou ik zelf wel maken dat ik het getest heb vooraleer ik het betaal :p

Maar goed, volgens mij werkt alles nog, dus ik moet mij geen zorgen maken :)

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2011 13:36

Maar goed, volgens mij werkt alles nog, dus ik moet mij geen zorgen maken :)
Tenzij je met een kwaadwillige koper te doen hebt, die achteraf beweert dat de onderdelen niet meer werkten. Als er dan via PayPal betaald is, is het voor hen een koud kunstje om hun geld terug te vragen / claimen. Zorg dus dat je cash of via overschrijving betaald wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Topgear90
Topic Starter

#5 , 20 dec 2011 15:39

Cash was ik sowieso wel van plan om te vragen.

Nogmaals bedankt ;)

Terug naar “Gebrekkige Producten”