Ik ga ervan uit dat u het enkel hebt over WERKNEMERSpensioenen.
?Art.19.Het genot van het overlevingspensioen wordt GESCHORST:1? wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...Art.20.Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen...tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag...?(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).
?Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...?(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).
?Ik ben 23 jaar gehuwd geweest?.Laat dus onderzoeken of u aanspraak kan maken op de rechten uit voornoemd art.76.
?Art.1475.? 1. Onder ?wettelijke samenwoning? wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een VERKLARING hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Ik ga ervan uit dat ?om einde van dit jaar wettelijk terug te gaan samenwonen? dient begrepen in de betekenis van voornoemd art.1475.
?Artikel 745octies. Burgerlijk Wetboek. ? 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...?(28 MAART 2007. - Wet tot wijziging, wat de regeling van het erfrecht van de langstlevende wettelijk samenwonende betreft).
Het ?vruchtgebruik? houdt in dat u ?in het huis dat nog van ons beiden is? mag blijven wonen na het vooroverlijden van uw wettelijk samenwonende partner.
?Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste ??n jaar met de overleden werknemer gehuwd was...?(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).
?wettelijke samenwoning? met uw gewezen tweede echtgenoot verleent u dus geen rechten op een overlevingspensioen. U behoudt evenwel het overlevingspensioen van uw eerste echtgenoot.
Vermits u krachtens art.745octies Burgerlijk Wetboek het vruchtgebruik op uw partners helft van de woning erft,bent u er bij zijn vooroverlijden ook successierechten op verschuldigd.
De erfenisrechten van uw dochter zijn WETTELIJK geregeld en vereisen dus geen testament.
Ik ben niet bevoegd,en evenmin bekwaam,om wetten te vertalen in ieders eigen ?mensentaal?.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.