Mijn huis en toch...

Redtail
Topic Starter

Mijn huis en toch...

#1 , 15 dec 2011 14:56

Ik heb onlangs een huis gekocht, de akte is juist getekend en de woning staat volledig en alleen op mijn naam. Ik heb snel na het tekenen van de compromis de sleutel al gekregen zodat wij (mijn vriend en ik) al wat werken konden doen. Mijn vriend en ik hebben beide geïnvesteerd in materialen voor de verbouwingen van de woning. Nu heeft mijn vriend mij 2 weken geleden letterlijk aan de deur gezet (uit zijn huurwoning) en nu eist hij van mij het geld terug dat hij geïnvesteerd heeft aan materiaal voor mijn woning.

Hij beweert dat als ik hem niet betaal, dat hij de meerwaarde van mijn huis kan eisen, de uren dat hij erin gewerkt heeft kan eisen en dat hij ervoor kan zorgen dat ik mijn huis terug moet verkopen.

Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 15 dec 2011 15:58

Als hij kan bewijzen dat hij de materialen mee betaald heeft,
lijkt het mij dat hij niet veel vraagt om gewoon zijn geld terug te krijgen...

Het zou (geen zekerheid) kunnen dat hij meer kan verkrijgen via verdere stappen,
(bvb: gedeelte van werkuren, meerwaarde, ... doch is dat een risico voor beide, want hangt van de bewijslast dat beide zal aanhalen...)

(foto's, facturen, rekeningoverschrijvingen,...)

Als u een bedrag niet kan betalen, dan zal u deze gelden ergens moeten zoeken, (spaargelden, ouders, lening..)
in uiterste extremis kan u beslissen (en enkel u, tenzij gedwongen door overmatige schulden) uw eigen woning te verkopen.

hij kan u niet verplichten dat u uw woning moet verkopen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2011 23:40

Als u gedomicilieerd was bij uw vriend KAN hij u niet zomaar aan de deur zetten, dan zal hij op zijn minst een gerechtelijke beslissing (vonnis) moeten hebben.

Reclame

Redtail
Topic Starter

#4 , 16 dec 2011 10:21

Ik heb er geen probleem mee om hem terug te geven waar hij recht op heeft, maar hij wilt mij niet teruggeven wat ik geïnvesteerd heb in hem en dit zijn ook dingen die van hem zijn en waar ik niks meer aan heb. Daar zit vooral het probleem.

Ik was niet bij hem gedomicilieerd (dat wou hij niet) dus we woonden ook niet officieel samen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2011 10:23

Dan zal U moeten zien wie wat kan bewijzen.

Joeri_J

#6 , 16 dec 2011 10:56

Over welke bedragen spreken we?

- jij geïnvesteerd bij hem
- hij geïnvesteerd bij jou

Welke bewijzen heeft u van uw investeringen?
(overschrijvingen? facturen? ...)

idem voor welke bewijzen hij van investeringen heeft?

Redtail
Topic Starter

#7 , 16 dec 2011 11:18

Ik geïnvesteerd bij hem zo'n 8000 en hij bij mij zo'n 14000. Hij zegt daarbij dat als ik hem 10000 teruggeef dat het goed is.
Ik heb geen idee welke bewijzen hij heeft, hij heeft mij enkel dat bedrag gezegd en dat hij dat bedrag gebaseerd heeft op hetgeen hij heeft uitgegeven bij Brico.
Wat ik heb van bewijs zijn mijn rekeninguitreksels.

tombe

#8 , 16 dec 2011 17:51

Ik wens hem veel succes. Het is zelfs niet omdat hij een factuur heeft dat hij zomaar kan bewijzen dat jij hem niet terug betaalde. Zeker aangezien jij toch ook een aanzienlijk bedrag investeerde. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter zou meegaan in zijn redenering.

Als hij 6000 meer investeerde kan je hem die natuurlijk teruggeven. Zijn claim van 10000 is nogal veel als je de beide bedragen ziet. Laat wel vastleggen dat dat het enige is waar hij recht op heeft als je hem dit bedrag betaalt...

Werkmanssteeg

#9 , 14 feb 2012 13:53

Ik zou proberen voor een akkoord te gaan dat voor beide partijen redelijk is.

Maar aangezien hij blijkbaar meer uit de brand probeert te slepen dan waarop hij recht heeft (die 10 000 euro lijkt mij nogal veel): let op dat je bij de onderhandelingen hierover geen dingen zegt die hem extra bewijsmateriaal opleveren. Hij zou altijd jullie gesprekken kunnen opnemen. Uiteraard geldt dit ook voor email, facebook, enz. Kies je woorden altijd zo dat ze geen bewijs materiaal opleveren of laat hem altijd als eerste toegeven dat jij ook in zijn huis hebt geinvesteerd. En zet alles op papier. Want als je hem nu zomaar 6000 of meer euro cash geeft, houdt niets hem tegen om achteraf dat geld nog eens te eisen.

Als hij dit al voor de rechtbank brengt, zal het niet makkelijk zijn voor hem om dit te bewijzen. Bovendien de werkuren die hij gepresteerd heeft.. ik weet niet hoe de fiscus daarmee gaat omgaan hoor. Ik denk dus dat hij erbij gebaat is om tot een redelijk akkoord te komen.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Terug naar “Andere”