Defect pas opgemerkt na garantieperiode.

joske47
Topic Starter
Berichten: 4

Defect pas opgemerkt na garantieperiode.

#1 , 16 dec 2011 11:14

Ik heb vorig jaar in oktober een tweedehands auto gekocht. Enkele weken geleden is mijn koppakking stuk gegaan, het kost 1500 euro om dit te laten vervangen. Bij een defecte koppakking loopt de koelvloeistof langzaam weg. Ik heb dit gemerkt twee weken na het einde van mijn garantieperiode. Nu was de auto op dat moment wellicht al enkele weken aan het lekken, dus eigenlijk valt het ontstaan van het defect nog binnen de garantieperiode.
Kan ik eisen van mijn garagist dat hij de herstellingen gratis uitvoert en is het dan aan mij om te bewijzen dat het defect er al was tijdens de garantieperiode? Of is het juist de garagist die moet bewijzen dat het defect pas na de garantieperiode is ontstaan? Dit zelf aantonen is voor een leek als mij wel heel moeilijk vrees ik...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2011 14:09

Jij zal moeten bewijzen dat het defect tijdens de garantieperiode is ontstaan. Inderdaad als leek niet zo simpel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 16 dec 2011 16:19

als die koelvloeistof langzaam wegliep dan zal er op een bepaald moment onvoldoende geweest zijn en liep uw motor op een bepaald moment warm omdat er te weinig was. Ben je daarom niet zelf verantwoordelijk ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2011 16:40

als die koelvloeistof langzaam wegliep dan zal er op een bepaald moment onvoldoende geweest zijn en liep uw motor op een bepaald moment warm omdat er te weinig was. Ben je daarom niet zelf verantwoordelijk ?
Verklaar u nader? Bedoel je dat de topic starter zelf het defect vroeger had moeten kunnen detecteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 16 dec 2011 17:15

Dit merk je inderdaad al eerder op. Lichtje bij temp-meter gaat dan branden. Dan moet je de motor stilleggen, en als hij afgekoeld is, kan je weer koelvloeistof (water dus) bijgieten om verder te rijden.
Als je toch nog verder rijdt, maak je je wagen kapot.

Weet dit toevallig omdat ik ooit een oude wagen (eerste goedkope wagen) heb gehad met dit probleem, die ik dan kapot heb gekregen door een keer te vergeten bij te gieten.

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 dec 2011 19:37

Die lichtjes op het dashbord staan daar natuurlijk niet als kerstverlichting. :lol:

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 16 dec 2011 23:02

als die koelvloeistof langzaam wegliep dan zal er op een bepaald moment onvoldoende geweest zijn en liep uw motor op een bepaald moment warm omdat er te weinig was. Ben je daarom niet zelf verantwoordelijk ?
Verklaar u nader? Bedoel je dat de topic starter zelf het defect vroeger had moeten kunnen detecteren?

Bij het afsluiten van een overeenkomst staat bij ons toch duidelijk vermeld dat alle garanties vervallen indien blijkt dat bij een gebrek er niet tijdig werd verwittigd en dat dus grotere gebrekken en schade ontstaat dan normaal het geval zou zijn. Dit is volgens onze raadsman toch wel rechtsgeldig.
Ik vermoed dan ook dat er ter zake een algemeen aanvaard wetgeving bestaat omtrent deze problematiek.
Je kan mij moeilijk overtuigen van het feit dat het probleem met de wagen van TS niet tijdig door de wagen zelf werd opgemerkt. Er zit zelfs een temp meter in mijn oud wagentje dat dateert van 1974. Ik denk toch te mogen vermoeden dat dit bij hedendaagse wagens ook wel aanwezig zal zijn zeker :mrgreen:
Waarschijnlijk is geen van de forumleden een wagen expert maar laten we met z'n allen wel even eerlijk zijn en te stellen dat bijna iedereen onder ons wel weet hoe en wat als het over een dergelijk iets gaat. Ik zie alleen een chimpansee achter het stuur niet stoppen als het temp. metertje van zijn motor de hoogte in gaat of als er stoom uit zijn motorcompartiment komt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2011 09:16

Indien het zo is wat je beweert, is de topic starter onvolledig geweest in zijn eerste post. Misschien kan hij hier even bevestigen of ontkennen dat hij op voorhand al aanwijzingen had dat er iets mis was (te hoge temperatuur, één of ander verklikkerlichtje dat brandde). In dat geval zou de topic strarter zelf inderdaad verantwoordelijk zijn voor het verergeren van de schade.

Ik ken zelf te weinig van wagens om te weten of een defect met de koppakking resulteert in een verklikkerlichtje.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”