Hallo,
Ik heb dit forum gezocht en gevonden omdat ik volgende probleem heb:
Voorhistorie:
Ik heb recent een woning gekocht waar huurders in verblijven. Jaar na jaar heeft de huurder de eigenaar (degene waar ik van koop) er toe aangespoord (nodige) herstellingen te doen, dewelke hij steeds geweigerd heeft, of tenminste uitgesteld.
Tot op een dag dat hij het 'beu' was, toen heeft hij heel de eigendom verkocht (lekker makkelijk). De huurder voelt zich terecht 'in zijn gat gebeten'.
Toen wij het huis kwamen bezichtigen, verzekerde hij ons dat wij er niets mee te maken hebben en dat hij het niet op ons gemunt heeft, ook terecht.
Wij tekenen eerstdaags de akte, dus ik bel hem, en hij laat me weten dat hij de huur van deze maand niet betaalt, dat heeft hij afgesproken met zijn advocaat. Hij verzekert me dat dit echter enkel deze maand is (dus niet wanneer ik de huur zal ontvangen).
Enkele uren daarna mailt hij me met de boodschap dat hij me niet meer kan verzekeren dat hij zijn woord houdt. Hij insinueert dus dat hij de resterende opzegperiode de huur niet te betalen (6 maand). Ik heb hem vriendelijk terug gemaild dat ik het spijtig vind dat het zo moet lopen en dat ik me afvraag waarom hij dit doet (bij ONS) en wat hij hiermee probeert te bereiken (ik heb er tenslotte niets mee te maken, voor zover ik weet).
Wat kan ik doen als hij doorzet?
- Ik heb gelezen dat je dit voor het vredegerecht kan brengen... Omdat we ons financieel gaan vastleggen en we momenteel ook huren, is de huur die hij betaalt voor ons geen 'mooi extraatje' maar hebben we die echt wel nodig, dus mijn vraag is, hoe lang KAN zo een procedure duren?
- Hoe zit het met de huurwaarborg? Ik veronderstel en hoop dat ik deze kan inhouden moest hij de zaak doorzetten (dan 'wint' hij nog 3 maanden, maar goed, het verzacht de financi?le pijn toch iets in het beginstadium).
- Moet ik een advocaat bij de hand nemen of is dat bij een duidelijke zaak zoals deze niet nodig?
Alvast bedankt!
Bram.