Wat betreft het verschil tussen de definities van offerte en bestek denk ik dat die er juridisch niet zijn.
Eindelijk een antwoord!
En dit is wel degelijk een juridische kwestie: op de site staat dat het gratis is, op het einde van het bezoek zegt men (mondeling) dat her gratis is.
Ten eerste zal de aannemer niet kunnen bewijzen dat dit correct aan de klant is overgemaakt, wegens mondeling zeer moeilijk te bewijzen.
Ten tweede, mocht in het AS dit wel vermeld zijn (en dus wel bewijsbaar), dan nog is het zo dat op de site staat dat het gratis is. TS heeft om deze reden hierop ingegaan, en heeft dus hier recht op.
Al meegemaakt: betalen voor een bestek/offerte, maar verder wordt er vermeld dat de betaalde som in mindering wordt gebracht op de factuur bij uitvoering van de werken.
Ook al meegemaakt, en bestek/offerte is op die manier uiteindelijk gratis. Maar dit werd duidelijk en correct gecommuniceerd (hing zelfs zeer groot uit, met prijs).
Maar dit is in deze situatie irrelevant, want hier was duidelijk gecommuniceerd dat het gratis was.
Blablabla
Op juridisch vlak zal dat idd wel een verschil uitmaken maar als je alles moet herleiden naar een juridisch discussie dan is er toch
wel een gebrek aan een inlevingsvermogen die net de smeerolie vormt van een normale dagelijkse omgang. Botten en laarzen ,mijn beste
botten en laarzen.
Blablabla
Heeft u al eens de bovenkant van deze pagina bekeken? Dit is nog steeds een juridisch forum, en juridische discussies worden hier gevoerd.
En aannemers die gratis bestekken/offertes maken, hebben hier voor gekozen. Oftewel helpt dit om meer werk binnen te halen, oftewel zijn ze veel tijd kwijt voor niks.
Dit op de consument steken, dat hij de "ongeschreven regels" niet kent , is toch maar zwakjes. Persoonlijk ben ik niet zo thuis in de wereld van de kleine zelfstandige, en heb nog geen aannemer nodig gehad. Deze ongeschreven regels zijn mij dus onbekend, en ik zie niet in waarom ik mij er dan ook maar iets van zou aantrekken.