veilig stellen

Manos
Topic Starter

veilig stellen

#1 , 11 jan 2006 12:28

We zijn al jaren samen ,ik 2 kinderen uit vorig huwelijk en men vrouw heeft geen kinderen.
Ik heb een venootschap en men vrouw gaat werken.
De twee kinderen zijn jaren weg en zien niet meer om naar ons.
Ik heb een gebouw en zal later nog meerdere erven van mijn ouders(zit daar niet op te wachten)
Wijzelf gaan trouwen met scheiding van goederen en wederzijds een testament maken voor elkaar .
Nu is mijn probleem als ik plots sterf gaat 2/3 van de eigendommen en gelden naar de kinderen ,men vrouw blijft achter en heeft het vruchtgebruik ervan.
Nu is men vraag hoe kan ik zorgen dat ze ernaast grijpen voor de eigendommen en gelden.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buysens Lucas
Topic Starter

#2 , 11 jan 2006 15:54

Beste Manos, eigenlijk sluit ik mijn vraag gedeeltelijk bij de jouwe aan. Ben een gescheiden man, vader van 2 volwassen kinderen die sedert ik iemand anders ken mij niet meer willen kennen!!!! Voor hen ben ik steeds dezelfde persoon gebleven nl hun vader, die het beste met hen voorheeft. Ik probeerde al van alles, maar blijkbaar mag ik de rest van mijn leven g??n geluk meer kennen ...... Nu is mijn vraag ook, wat moet ik doen om mijn eigendom en gelden bv na overlijden niet aan hen te geven . Moet ik een testament maken ? Hoe? En wat moet ik erin vermelden zodat ze na mijn overlijden mij plots niet opnieuw willen leren kennen :( Ik ben van oordeel dat als ze met jou niets te maken willen hebben en jou niet meer erkennen ze ook g??n recht hebben op hetgeen ik verworven heb door hard werken!! MVG Dank op voorhand

sperwer

#3 , 11 jan 2006 16:06

wettelijk gezien kan je je erfgenamen niet volledig onterven, maar je kan wel zorgen dat er niets meer te erven valt.

Reclame

Gast
Topic Starter

#4 , 11 jan 2006 20:28

1. Veranderen van huwelijksstelsel
Eigenlijk zou je het beste niet onder scheiding trouwen en onder ofwel een algehele gemeenschap ofwel een wettelijk stelsel (dan kun je door middel van een verblijvingsbeding het ganse gemeenschappelijk vermogen aan uw vrouw geven obv het huwelijksrecht (dan kunnen kinderen daar niet aan in principe) Hier zijn er stiefkinderen dus 1465 B.W. geldt: zij zullen van dat gemeenschappelijk vermogen 1/2 kunnen hebben.
Nu zijn jullie getrouwd met scheiding van goederen waardoor er geen gemeenschappelijk vermogen is dus is uw EV groter (wat goed is voor de kinderen)
2. Sowieso kun je 1/3 weggeven van uw nalatenschap: dat is uw beschikbaar deel en dat kun je vrij weggeven. Doe je dat niet, komt dat ook bij uw erfgenamen terecht.
3. Indien je toch met een scheiding van goederen wil trouwen, bestaat er zoiets om er een intern vermogen aan toe te voegen in een aparte clausule in huwelijkscontract. Dan is de 1/2 zeker voor uw vrouw. Er bestaat ook nog een keuzebeding (weinig notarissen weten dat, maar dat kun je hen vragen om op te zoeken): dan wordt gezegd dat uw vrouw haar beschikbaar deel kan kiezen hoe ze dat opvult: wil ze het huis, wil ze de vennootschap....
4.Vele mensen (vaak aan pensioenleeftijd) die in uw situatie zitten, verkopen hun huis op lijfrente. Ze krijgen de verkoopsom van hun huis en mogen daar blijven wonen tot aan hun dood. Indien U iemand vindt die dat wil doen, is dat handig omdat je dan het huis UIT de NS haalt, waardoor de kinderen minder hebben (ook uw vrouw natuurlijk maar daar kan U voor uw dood iets aan doen) en je kan het geld tijdens het leven opsouperen.
6.U kan ook uw vennootschap overlaten aan iemand anders en U laten inschrijven als werknemer.
7.Zoveel mogelijk opdoen
VRAAG RAAD AAN UW NOTARIS!
MvG

Sophie Delaere

#5 , 11 jan 2006 20:30

1. Veranderen van huwelijksstelsel
Eigenlijk zou je het beste niet onder scheiding trouwen en onder ofwel een algehele gemeenschap ofwel een wettelijk stelsel (dan kun je door middel van een verblijvingsbeding het ganse gemeenschappelijk vermogen aan uw vrouw geven obv het huwelijksrecht (dan kunnen kinderen daar niet aan in principe) Hier zijn er stiefkinderen dus 1465 B.W. geldt: zij zullen van dat gemeenschappelijk vermogen 1/2 kunnen hebben.
Nu zijn jullie getrouwd met scheiding van goederen waardoor er geen gemeenschappelijk vermogen is dus is uw EV groter (wat goed is voor de kinderen)
2. Sowieso kun je 1/3 weggeven van uw nalatenschap: dat is uw beschikbaar deel en dat kun je vrij weggeven. Doe je dat niet, komt dat ook bij uw erfgenamen terecht.
3. Indien je toch met een scheiding van goederen wil trouwen, bestaat er zoiets om er een intern vermogen aan toe te voegen in een aparte clausule in huwelijkscontract. Dan is de 1/2 zeker voor uw vrouw. Er bestaat ook nog een keuzebeding (weinig notarissen weten dat, maar dat kun je hen vragen om op te zoeken): dan wordt gezegd dat uw vrouw haar beschikbaar deel kan kiezen hoe ze dat opvult: wil ze het huis, wil ze de vennootschap....
4.Vele mensen (vaak aan pensioenleeftijd) die in uw situatie zitten, verkopen hun huis op lijfrente. Ze krijgen de verkoopsom van hun huis en mogen daar blijven wonen tot aan hun dood. Indien U iemand vindt die dat wil doen, is dat handig omdat je dan het huis UIT de NS haalt, waardoor de kinderen minder hebben (ook uw vrouw natuurlijk maar daar kan U voor uw dood iets aan doen) en je kan het geld tijdens het leven opsouperen.
6.U kan ook uw vennootschap overlaten aan iemand anders en U laten inschrijven als werknemer.
7.Zoveel mogelijk opdoen
VRAAG RAAD AAN UW NOTARIS!
MvG[/quote]

Sophie Delaere

#6 , 11 jan 2006 20:31

ok,ik had me per ongeluk uitgelogd, dus er staat 2x hetzelfde antwoord, excuses

Manos
Topic Starter

#7 , 12 jan 2006 06:40

Een N.V. oprichten en alles inbrengen,de naamloze aandelen in een kluis en bij een plots sterfgeval komen die in handen van de overblijvende.
Wie heeft daar ervaring mee, ga dezer dagen bij de boekhouder navragen.

elsje

#8 , 16 jan 2006 14:51

Beste, kan ik bv mijn gelden op een spaarrekening plaatsen en een testament laten opmaken bij de notaris van indien er iets met mij voorvalt mijn geld moet gaan naar de personen die ik erin vermeld en niet naar mijn kinderen die al jaren doen alsof ik er niet meer ben?! Is zoiets rechtsgeldig? Graag een duidelijk antwoord....MVG lucas

elsje

#9 , 16 jan 2006 14:53

De vorige vraag komt van een kennis van mij ...lucas
waarvoor dank

Manos
Topic Starter

#10 , 17 jan 2006 07:59

De gelden gaan toch 2/3 naar de kinderen, intresten gaan naar echtgenoot. Alles op naam van echtgenoot zetten en probleem opgelost.

sperwer

#11 , 17 jan 2006 08:11

alles op naam van iemand anders zetten is wel gevaarlijk he.
je hebt immers nooit 100% dat je dan ook niet alles kwijt bent.
er bestaan andere en veiligere oplossingen.
raadpleeg hier voor je bank en je notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”