Registratie op inbreng gezinswoning in BVBA

lordnicky
Topic Starter

Registratie op inbreng gezinswoning in BVBA

#1 , 03 dec 2011 02:45

Hallo,

Bij de inbreng in een vennootschap van een goed dat dient voor bewoning, dient er 10% registratierechten betaald te worden.
Is het evenwel mogelijk om deze registratierechten te omzeilen via volgende constructie ?

Man en vrouw (beiden voor 1/2 VE in de gezinswoning, d.m.v. de huwelijksgemeenschap) brengen hun gezinswoning
in in een vennootschap, die zij samen oprichten en waarbij zij elk 1/2 van de aandelen van deze vennootschap
krijgen.

Er is dan toch eigenlijk geen sprake van eigendomsoverdracht. Moeten er dan geen registratierechten betaald worden,
of ben ik hier mis in ?

dank bij voorbaat

Nicky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2011 10:53

Ja dit moet voor de notaris en je moet registratie betalen want dit is een verkoop!
Als het je eigen woonst is denk toch eerst eens goed na wat je doet, ben je soms niet beter af met het te verhuren aan de bvba?

En wat privé is zoveel mogelijk privé te houden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Creatief

#3 , 03 dec 2011 21:51

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

lordnicky
Topic Starter

#4 , 03 dec 2011 23:05

Dus er zijn toch registratierechten verschuldigd ? (10% neem ik aan)

Luc B.

#5 , 11 dec 2011 12:48

Bij een verkoop zijn er registratierechten verschuldigd... Ik deed het iets anders, ik stopte mijn BVBA (vereffening) en verkocht de woning die van de BVBA was aan een derde. Zowieso diende de koper dan in te staan voor de registratierechten doch bij vereffening werd ik wel goed gepakt door de fiscus omwille van de meerwaarde die ik realiseerde op die woning.
Zo ook met wagens op de BVBA, ik had er 2 lopen... en bij vereffening mocht ik die terugkopen privé en nogmaals BIV betalen.... Bezint eer ge begint.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”