Software te laat werkend

WimRB
Topic Starter

Software te laat werkend

#1 , 26 nov 2011 16:17

Hallo,

Als eigenaar van een softwarebedrijf heb ik een ander bedrijf software toegezegd.
Deze software moest van nul af aan ontwikkelt worden. De klant is gevraagd mee te denken en te testen.
Omdat de bereidheid hiertoe was en omdat ik de software nadien aan meerdere bedrijven in dezelfde branche kan verkopen heeft deze "test/pilot" klant een zeer goed aanbod gekregen. Namelijk:
  • - gratis ontwikkeling,
    - na eindoplevering het eerste gebruiksjaar 50% korting op licentie
    - tweede gebruiksjaar 25% korting
    - vanaf het derde jaar betaalt de klant pas het normale tarief.
Verder ligt in een planning vast welke onderdelen gebouwd worden en dat de eindoplevering rond 15 augustus zou plaatsvinden.
Nu is door diverse technische tegenvallers, ontwerpfout e.d. de software nu pas bijna klaar. Er zitten nog een paar kleine kinderziekten, maar daarna is bereikt wat voor 4 maanden geleden is toegezegd.
De pilot klant is het vertrouwen echter kwijt en wil mij een rechtzaak aan doen, omdat hij claimt dat het uitlopen van dit project zijn bedrijf schade heeft gedaan. Hij zegt opdrachten te hebben moeten laten schieten, omdat hij ongeautomatiseerd dergelijke opdrachten niet aan kan.
Bovendien heeft hij tijd geïnvesteerd voor de installaties en tussentijdse testen.

Van onze kant is alles gedaan om de uitloop te beperken. Herschrijven van grote delen waarvan wij erkennen dat dit fout aangepakt is, avond, nacht en weekend werk, toezegging voor gratis meerwerk (aanvullende modules) enz... .
Het is ons alleen niet gelukt de oorspronkelijke opleverdatum te halen. Nu zijn we bijna klaar en nu komt hij met een claim.
Een kennis zegt dat hij niets te eisen heeft, omdat hij niets betaald heeft en pilot klant is.
Hij heeft geen schade van het werken met de software. Hij zegt (oncontroleerbaar) schade te hebben omdat hij niet kan werken met software.

Ik wil het nog steeds oplossen/afronden, maar krijg nu onmogelijke deadlines opgelegd. Max. 1 dag nog of de dagvaarding wordt aangevraagd! Want zijn mijn en zijn rechten?
(ik eenmanszaak, hij bv)

Bijvoorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 26 nov 2011 20:00

"Een kennis zegt dat hij niets te eisen heeft, omdat hij niets betaald heeft en pilot klant is."
"Nu zijn we bijna klaar en nu komt hij met een claim."
Men kan al enige tijd winnen door de moeilijke klant te melden dat hij geen "goed" maar "een dienst" heeft besteld.
Als hij een dagvaarding start met een schrijven dat het produkt "de aangekochte software" niet naar behoren werkt dan zal hij tweemaal nergens staan.
Hij heeft ten 1e geen "software goed" aangekocht maar een "software dienst" en ten 2e heeft hij nog niets betaald.
zie = = =
http://www.europesefiscalestudies.nl/upload/Engelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
standaard software is een goed
specifieke software is een dienst
= = =
En ik zou in het software-milieu vissen naar de naam van een goede advocaat

j.demoor

#3 , 28 nov 2011 10:50

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.Art.1787.Wanneer men iemand belast met het maken van een werk, kan men overeenkomen dat hij alleen zijn arbeid of zijn diensten, ofwel dat hij ook de stof zal verstrekken.”(Burgerlijk Wetboek).
Art.1610 en 1611 zijn aanvullend(suppletief) bij art.1787.

‘Verder ligt in een planning vast welke onderdelen gebouwd worden en dat de eindoplevering rond 15 augustus zou plaatsvinden. ‘
Onderzoek of die ‘planning’ deel uitmaakt van uw OVEREENKOMST.

Maakt die ‘planning’ deel uit van uw overeenkomst dan zijn de art.1610 en 1611 erop van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

WimRB
Topic Starter

#4 , 28 nov 2011 15:52

Dank voor de reacties tot nog toe:

Er is feitelijk geen sprake van een overeenkomst. Althans niets is vastgelegd, behalve een planning waarop nooit een schriftelijk akkoord is ontvangen. In die planning staat dat mijn bedrijfje de software bouwt en uit welke hoofdonderdelen(modules) deze bestaat.
Wat die modules exact behelzen staat niet eens omschreven, iets dat wij bij een echte opdracht wel altijd doen.
Wel staat per week beschreven welke modules voor testdoeleinden opgeleverd gaan worden. De relatie tussen mijn bedrijf en de klant is een overduidelijke relatie op basis van ontwikkelaar(mijn bedrijf) / tester, pilot klant(zijn bedrijf).

De oplevering is inderdaad ruim vertraagd, maar dit had hoofdzakelijk technische redenen. Iets dat men kan verwachten bij een test-project.
Ik geef toe in dit project zijn er veel tegenslagen geweest, maar het blijft een test.
De klant heeft in mijn visie zichzelf rijk gerekend met een werkend systeem na de geplande eindoplevering.
Nu dit tegenvalt, doet hij alsof er sprake is van de aanschaf van een softwarepakket. Terwijl hij bij mij een dienst heeft afgenomen / samenwerking met mij is aangegaan voor het ontwikkelen van de software. Overigens geheel gratis.

Hij had kunnen zeggen, dit duurt mij te lang, het kost mij te veel tijd en dus stop ik met dit pilot-project, maar nu zegt hij inkomstenderving te hebben en wil de schade vergoed zien. En een behoorlijk bedrag ook. Een bedrag wat ik niet eens kán ophoesten en dat weet hij ook!
Bovendien is het bedrag zo hoog dat het zijn jaar omzet had kunnen zijn.

Naast het feit dat in het enige document (de planning) expliciet genoemd staat dat hij een 'pilot klant' is en dat de software getest moet worden. Blijkt dit ook nog eens uit de gratis ontwikkelkosten en de speciaal toegezegde tarieven mocht hij uiteindelijk na voltooiing gebruik gaan maken van dit product. De licentieovereenkomst zou ook pas dan worden opgesteld.
Naar mijn mening is er dus geen verplichting bij dit project en valt er dus ook niets te claimen.

De beschreven wetsartikelen duiden op een levering van een goed of dienst. Hier gaat het om een 'probeersel' dat mogelijk een goed kan worden. Of vergis ik me?

ps: Ik zie dat ik dit op een Belgisch forum heb gepost, maar het speelt in Nederland.

Vandebos

#5 , 28 nov 2011 16:05

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zal je stukken beter kunnen helpen beste Noorderbuur.

:)

WimRB
Topic Starter

#6 , 28 nov 2011 16:13

http://www.rechtenforum.nl zal je stukken beter kunnen helpen beste Noorderbuur.

:)
Wellicht zit de tegenpartij ook op dat forum. :wink:
Uiteindelijk zal ik deze week toch een advocaat moeten raadplegen, maar toch graag alvast uw reacties.

tombe

#7 , 12 dec 2011 01:41

Schade moet in ieder geval bewezen worden. Bovendien draait het om een gratis test, lijkt me sterk dat hij hier iets tegen kan beginnen. Er is ook contractueel niets vast gelegd voor het geval dit mis zou gaan? Geen SLA's en dergelijke? Software ontwikkelen is nu eenmaal een proces dat vaak aan vertraging onderhevig is...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2011 10:32

Ik sluit me aan bij tombe: als er geen SLA's of compensaties voor afwijken van de planning, afgesproken zijn met de pilot klant, heeft deze geen poot om op te staan. Een "deadline" die 4 maand opschuift bij een uit de kluiten gewassen IT-projects is geen uitzondering (eerder zelfs de regel). Vandaar dat wij intern onze deadlines zeer ruim nemen, zodat we er ons in 95% van de gevallen aan kunnen houden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”