Hallo,
ik ben op zoek naar advies ivm een schadegeval dat mijn zoon veroorzaakt heeft.
Op 24 april komt zijn vriend die 15 jaar is hem halen met een bromfiets die niet verzekerd is, zonder rijbewijs en de bromfiets rijdt veel te snel(ong. 95 km/u).
Ze zijden naar een plein en daar vraagt mijn zoon om met de bromfiets eens te rijden. Hij is net geen 16.
Door te moeten uitwijken voor een auto en de hoge snelheid waardoor hij zich misrekende, valt hij met de bromfiets en is er schade aan de bromfiets. Zelf heeft hij enige letsels (sleutelbeen gebroken en schaafwonden).
Hij gaat met de bromfiets naar zijn vriend, die ondertussen naar huis was gegaan en moet van de moeder een papier tekenen om 500 euro binnen de maand te betalen. De moeder wil zelfs zijn wonden niet verzorgen. Enkel dat papier was belangrijk.
Na telefonisch kontakt met de vader, stelt deze dat de bromfiets 250 euro heeft gekost en dat er 250 euro opsmukkosten aan gebeurt zijn, dat ze 500 euro eisen of dat de bromfiets hersteld moet worden, wat mij meer zou kosten.
Zelf vind ik dat de ouders methun medeweten in de fout gaan om hun zoon met dat voertuig laten rijden met alle risico's vandien.
Ik vind wel dat mijn zoon in de fout is gegaan door zelf te gaan rijden en ben bereid enige schade te betalen maar wat zijn mijn rechten en plichten?
Wat is de aansprakelijkheid van mijn zoon en van zijn vriend?
Zou ik een p.v. laten opmaken?
Heeft er iemand advies?
Bedankt alvast.