Naar de notaris gaan na overlijden van een van de ouders

koalabeertje
Topic Starter

Naar de notaris gaan na overlijden van een van de ouders

#1 , 10 nov 2011 11:58

Hallo,

Verleden week is mijn moeder helaas overleden, mijn ouders hadden een contract waarin "de langslevende alles erft."

Mijn vraag is; moet er na het overlijden in princiepe iets geregeld worden met de notaris of de fiscus? Zoja, wat eigenlijk en door wie?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 nov 2011 15:03

De erfgenaam, in dit geval uw moeder, zal een aangifte moeten doen van de erfenis.
Ze zal wel aangeschreven worden door Registratie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2011 15:23

Als je op de registratie moet blijven wachten, zullen de rekeningen lang geblokkeerd blijven.
Als je het niet zelf kan regelen , zo snel mogelijk een notaris inschakelen.

Reclame

roharro

#4 , 10 nov 2011 16:45

Als je op de registratie moet blijven wachten, zullen de rekeningen lang geblokkeerd blijven.
Als je het niet zelf kan regelen , zo snel mogelijk een notaris inschakelen.
Men moet niet op Registratie wachten om rekeningen te deblokkeren. Met een Attest of Akte van Erfopvolging kan men de gelden onmiddellijk vrijmaken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 10 nov 2011 17:38

Langst leeft al , betekent dat er een huwelijkscontract is. Dan moet er een attest van erfopvolging opgemaakt worden door een notaris. Dit attest is nodig om de rekeningen vrij te krijgen bij de banken. Wacht dus niet te lang.
Ik begrijp echter nog steeds niet dat niet alle contracten , zeker als er kinderen zijn , veranderd zijn in een keuzebeding. Notarissen , doe er iets aan!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

koalabeertje
Topic Starter

#6 , 10 nov 2011 19:57

Hartelijk dank voor al die antwoorden!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”