Heb tijdens mijn beroepsloopbaan als beheerder van Horecagebouwen, tientallen branden meegemaakt, de ene al dramatischer dan de andere. Steeds werd de schade bepaald aan de hand van offertes, die ikzelf opvroeg, en dan in gemeen overleg tussen deskundige van de verzekering en mezelf beproken.
Uiteindelijk werd een dokument ondertekend waarbij de schadevergoeding werd bepaald. Nadien was het aan mij om met het ontvangen bedrag de schade te laten herstellen door externe aannemers.
Op alle branden die ik afhandelde was er geen 10 % waarop we geld verloren. Meestal hield ik geld over, niettegenstaande we soms ook nog verbeteringen aan het pand uitvoerden die niets met de brand hadden te maken (bvb ramen gelijkvloers verbrand, maar in het hele pand nieuwe ramen zetten)
Ik voorzag steeds een 20 % onvoorzienen, en dat werd bijna steeds door de verzekering aangenomen.
Het geld ontvingen we een paar weken na de ondertekening van de schadebedragen, en de BTW konden we recuperen na voorlegging van de fakturen aan de verzekering., waarbij we er natuurlijk moesten op letten dat het totaal van de fakturen ongeveer overeen kwam met de toegekende schadevergoeding.