belastingen kind helft fiscaal ten laste

lucann
Topic Starter

belastingen kind helft fiscaal ten laste

#1 , 29 okt 2011 20:38

Mijn kind was gedomicilieerd bij mij (de vader), maar via de belastingbrief wordt de helft overdragen naar de andere ouder, co-ouderschap. Mid nov 2010 maakt het kind de beslissing om bij de andere ouder (de moeder) te gaan wonen. Zijn adres verandering volgt ergens in dec. Per mail wordt overeengekomen dat het gehele jaar nog onder het vroegere afgesproken regime valt, verdeling van het belastinggeld. Nu zie ik dat de belastingen zonder mij iets te melden dit gewijzigd hebben, en het volledige jaar hebben toegekend aan de moeder.

Dit is in tegenspraak met de mail communicatie – kunnen de belastingen dit eenzijdig doen – wat kan ik ondernemen?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper

#2 , 30 okt 2011 07:56

vermoedelijk zal het adres tellen waar kind laatst zijn domicilie had op einde van het jaar. ik denk dat de belastingen daar rekening met houden ongeacht uw overeenkomst.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2011 13:03

De fiscus moet de wet toepassen. Wanneer de belastingvrije som over de beide, niet samenwonende, ouders kan verdeeld worden staat in de wet.
Zie: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

De ouders kunnen hierover dus niet zomaar afspraken maken. Ga na of de fiscus de wet correct heeft toegepast. Op het eerste zich heb ik de indruk van wel. De huisvesting van het kind is niet gelijkmatig verdeeld. Wat telt is de situatie op 1 januari van het aanslagjaar.

Reclame

sleper

#4 , 31 okt 2011 12:45

De fiscus moet de wet toepassen. Wanneer de belastingvrije som over de beide, niet samenwonende, ouders kan verdeeld worden staat in de wet.
Zie: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

De ouders kunnen hierover dus niet zomaar afspraken maken. Ga na of de fiscus de wet correct heeft toegepast. Op het eerste zich heb ik de indruk van wel. De huisvesting van het kind is niet gelijkmatig verdeeld. Wat telt is de situatie op 1 januari van het aanslagjaar.
Scorpioen, is het niet het jaareinde dat telt want stel dat uw gezin nog uitbreidt door geboorte in de maand december dan telt dat kind toch mee ten laste voor de voorbije maanden . Vergis ik me ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2011 19:49

Ik schreef: 1 januari van het aanslagjaar
Dus voor de inkomsten 2010 de situatie op 1 januari 2011

lucann
Topic Starter

#6 , 02 nov 2011 07:42

beste,

Merci voor de reacties - het is inderdaad zo dat de situatie op 1/1 telt.

Mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”