groepsverzekering en gescheiden; hoe zit dit nu precies ?

octopus
Topic Starter

groepsverzekering en gescheiden; hoe zit dit nu precies ?

#1 , 28 okt 2011 08:09

Ik ben gescheiden in 2006.
mijn toenmalige echtgenote heeft voor ons huwelijk1 j gewerkt, later nog een paar jaar gestempeld,en werd toen huisvrouw. We zijn gehuwd met een contract "gemeenschap van aanwinsten"
Mijn werkgever heeft een groepsverzekering (extra legaal pensioen) voorzien dat op mijn 60 of 65 vrijkomt.
Ik ben geruime tijd gehuwd geweest. IN hoever heeft mijn ex recht op een deel van dit extra bedrag, en op welk aandeel?
Ik stelde reeds herhaaldelijk deze vraag, waarop iederdeen verschillende antwoorden geeft. Volgens bepaalde mensen (advocaten) heeft ze slechts recht indien de scheiding zich na 2007 zou voltrokken hebben. Volgens anderen heeft ze geen recht, volgens nog anderen heeft ze recht indien een rechter, op haar vraag, dit eventueel zou toewijzen.
Ik had graag eens een juiste uitspraak gekend in deze toch wel belangrijke aangelegenheid.
dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 28 okt 2011 18:12

Ik heb zelf ook een extra legale verzekering: het bedrag voor mijn extra legaal pensioen dat vrijkomt nadat ik 65 werd, is MIJN inkomen, niet dat van mijn ex-echtgenoot.
Er is een extra kapitaal voorzien voor het geval ik voor mijn 65 was overleden, maar vermits ik niet (meer) gehuwd ben, vervalt die optie.

Indien U zou scheiden nàdat U op pensioen ging, dan zou ik veronderstellen dat het bedrag in twee moet worden gedaan bij echtscheiding vermits het dan deel uitmaakt van het gezamenlijke kapitaal.

In Nederland geldt echter wel dat de vrouw de helft van het pensioenkapitaal kan opeisen voor de periode dat ze gehuwd waren, maar van alle gescheiden personen die ik ken en die bij dezelfde firma werkten, heb ik nog nooit gehoord dat ze hun eigen pensioenkapitaal moeten delen met hun exen.

roharro

#3 , 28 okt 2011 18:39

Ook in België heeft de ex-echtgeno(o)t(e) recht op een deel van het kapitaal in het pensioenfonds (helft van hetgeen opgebouwd werd tijdens huwelijk). Het is een kapitaal opgebouwd met een deel van het inkomen en onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten gemeenschappelijk.
Enkel ingeval van kontrakt volledige scheiding van goederen ontsnapt men daaraan.
Reeds verschillende keren beantwoord op dit forum.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2011 19:04

Volgens bepaalde mensen (advocaten) heeft ze slechts recht indien de scheiding zich na 2007 zou voltrokken hebben.
Ik zie niet in wat het jaar 2007 daarmee te maken zou kunnen hebben.

U bent gescheiden in 2006. Werd er een akte van vereffening en verdeling van het huwelijksvermogen opgemaakt? Als dat al gebeurd zou zijn is alles geregeld en kan daarop in principe niet teruggekomen worden.

Als dit nog niet gebeurd is kan zij in het kader van de vereffening en verdeling aanspraak maken op het deel van de groepsverzekering dat opgebouwd is op datum dat de echtscheidingsprocedure werd ingesteld.

Voor een voorbeeld: zie arrest Hof van Beroep Brussel 9/11/2010, rolnummer 2008AR447 op http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; en hetgeen daar geschreven staat onder randnr. 3.3

Terloops, u zal bemerken dat in dat geval de echtscheiding uitgesproken werd op 31 maart 2003 ...

Mariette

#5 , 28 okt 2011 19:13

Ook in België heeft de ex-echtgeno(o)t(e) recht op een deel van het kapitaal in het pensioenfonds (helft van hetgeen opgebouwd werd tijdens huwelijk). Het is een kapitaal opgebouwd met een deel van het inkomen en onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten gemeenschappelijk.
Enkel ingeval van kontrakt volledige scheiding van goederen ontsnapt men daaraan.
Reeds verschillende keren beantwoord op dit forum.
werkelijk het eerste wat ik ervan hoor (behalve dus bij die Nederlandse personen).

Wat gebeurt er dan indien de gescheiden verzekeringhouder overlijdt? kan de overlevende ex-partner dan ook nog aanspraak maken op zijn deel van het voorziene kapitaal?

Anderzijds is mijn ex-echtgenoot ondertussen overleden. Wat gebeurt er dan met "zijn" zogezegd gedeelte van MIJN pensioenkapitaal?

roharro

#6 , 28 okt 2011 19:40

@Mariette: aangezien uw ex overleden is kan hijvan u niets meer opeisen...en blijkbaar heeft hij dat destijds ook niet gedaan. Op beide oren slapen zou ik zeggen...

Je Oma

#7 , 01 nov 2011 22:27

In Nederland geldt echter wel dat de vrouw de helft van het pensioenkapitaal kan opeisen voor de periode dat ze gehuwd waren
Geldt dit ook voor mannen? :roll:

roharro

#8 , 01 nov 2011 22:30

In Nederland geldt echter wel dat de vrouw de helft van het pensioenkapitaal kan opeisen voor de periode dat ze gehuwd waren
:arrow: :idea: :lol:

Mariette

#9 , 03 nov 2011 03:11

:D ik vermoed van wel.
Maar de persoon die van dit systeem gebruik maakte en de helft van het pensioenkapitaal van haar (Nederlandse)ex liet vastzetten was nu eenmaal een Nederlandse mevrouw.
Ze woonden en werkten wel in Belgie en het was een multinational (dus hij kon ook vanuit Nederland gedetacheerd geweest zijn).

Maar ik blijf het raar vinden, want je kan toch ook niet de helft van uw ex zijn pensioen opeisen? Of wel? (ik ken wel een ambtenaar die bij de scheiding nadat hij op pensioen was, de helft van zijn pensioen aan zijn ex-vrouw heeft afgestaan, maar ik meende dat dit uit vrije wil was).

octopus
Topic Starter

#10 , 07 nov 2011 07:48

@scorpioen: Er werd door de rechtbank een vereffening en verdeling bevolen, maar deze is nog steeds lopende. Ik neem dus aan dat de ex nog steeds kan aanspraak maken

scorpioen

#11 , 07 nov 2011 11:02

Inderdaad

octopus
Topic Starter

#12 , 07 nov 2011 11:57

bedankt voor deze info.
Mijn advocaat en ook mijn werkgever beweren nochtans dat enkel een levensverzekering in aanmerking komt voor verdeling.
Een extra legaal pensioen zou niet voor verdeling in aanmerking komen.
Nu was het ook zo dat, in de bestaande verzekering een clausule was voorzien dat, ingeval van overlijden van een der beide partners, of het alleen komen te staan van de partner, het bedrag met bijna de helft verminderde. Misschien is hier dan weer eens een spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

scorpioen

#13 , 07 nov 2011 12:55

Uw advocaat zal dan in het kader van de vereffening en verdeling zijn argumenten wel uiteenzetten waarom volgens hem uw ex geen aanspraak kan maken op deze groepsverzekering. Ik kan die argumenten moeilijk beoordelen als ik ze niet ken.

Hou ons op de hoogte van het uiteindelijk resultaat.

octopus
Topic Starter

#14 , 07 nov 2011 13:02

zal ik doen.
Alles verloopt wel heeeeel langzaam, dus een antwoord kan nog wel geruime tijd uitblijven.

roharro

#15 , 07 nov 2011 15:36

Aanvullende info opmijn eerder antwoord:

Op 27 juli velde het Grondwettelijk Hof een arrest dat belangrijke gevolgen kan hebben voor iedereen die een aanvullend pensioen geniet. Dat is het geval voor 65 procent van de werknemers met een groepsverzekering bij hun werkgever. Maar het is eveneens van belang voor zelfstandigen die een IPT-verzekering of een Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) hebben afgesloten.

Als u gehuwd bent zonder huwelijkscontract, wat het geval is voor de meeste gehuwde Belgen, dan behoort zo’n groepsverzekering of althans het kapitaal of de rekenkundige afkoopwaarde tot het gemeenschappelijke huwelijksvermogen, oordeelde het Hof deze zomer.

Terug naar “Pensioenen”