Mijn dochter rijdt achterin een wagen die plots van rijstrook moet veranderen. op zich geen probleem want je mag geen onbezonnen maneuvre uitvoeren. de beide partijen erkennen dat mijn dochter in haar recht is. het is wel dat de tegenpartij van rijstrook is moeten veranderen omdat er naast hem eveneens iemand een uitwijkmaneuvre heeft uitgevoerd omdat deze op een verkeerde rijvak terrecht kwam. deze laatste is een 'onbekende'. deze versie werd vermeld op het ongevalsaangifte alsook ondertekend door mijn dochter. na 2,5 maanden wijst de tegenpartij de aansprakelijkheid af aangezien er steeds iemand burgerlijk verantwoordelijk moet zijn. zij kunnen hun verhaal niet kwijt tegen de 'onbekende'. kan dit zo maar ???
1. Je dochter rijdt de voorligger achteraan aan.
2. Beide partijen erkennen dat je dochter in haar recht is. Sorry, maar het vaststellen van in je 'recht' te zijn behoort niet aan beide partijen. Het lijkt me correcter dat de 'het in je recht zijn' conform de verkeerswetgeving en de rechtspraak hierop gebeurd. En -vooral- niet gebeurt wat beide partijen 'denken' wat conform zou zijn.
3. Je dochter bevestigt schriftelijk dat er een derde partij betrokken is, die blijkbaar aan de oorzaak van het ongeval ligt.
M.i. is het feit van het vermelden van de onbekende tegenpartij helemaal niet zozeer nadelig voor je dochter. Wel voor jouw gekende tegenpartij.
Immers, indien die onbekende tegenpartij nergens vermeld zou zijn dan was je dochter sowieso volledig aansprakelijk kunnen zijn voor de schade aan het voertuig van je tegenligger. Je verzekeringspremie zou opslaan.
Met het vermelden van de onbekende tegenpartij wordt duidelijk dat de aansprakelijkheid inderdaad niet bij je dochter ligt, maar bij de onbekende derde. Het feit dat ie onbekend is maakt evenzeer voor je dochter dat ze haar schade niet kan terugvorderen van die onbekende verantwoordelijke derde. Je gekende tgnpartij zal zijn schade ook niet kunnen vorderen, wegens tgnp onbekend.
Uiteraard was het beter dat die tegenp w?l gekend was, dan had je tenminste een kans gehad dat je schade door hem betaald kon worden.
Indien je toch je schade wenst vergoed te zien (via de rechtbank) door de gekende tegenpartij wens ik je alvast veel succes toe. De kans daartoe acht ik zeer miniem tot niet bestaande.
Maar toch... Veel geluk...