Aan alle PAPA'S!!

Günther
Topic Starter

Aan alle PAPA'S!!

#1 , 26 okt 2011 11:41

Mijn vriendin en ik zijn nu bijna 2 jaar uit elkaar. We hebben voor onze twee kinderen co-ouderschap en bilocatie. 6 jaar geleden ben ik halftijds gaan werken om meer voor de kinderen thuis te zijn.

Ik vroeg op basis hiervan onderhoudsgeld aan mijn ex. Het was mij niet om het geld te doen, maar om het principe: Papa's kunnen evengoed voor kinderen zorgen als moeders en moeten op dat vlak dezelfde rechten krijgen als moeders.

Bij deze wil ik alle papa's een hart onder de riem steken met de melding dat ik in beroep onderhoudsgeld voor mijn beide kinderen heb verkregen.

En bij deze wil ik ook alle posters op dit forum zeggen dat er dus wel degelijk onderhoudsgeld kan bekomen worden bij co-ouderschap en bilocatie.

Respect voor alle gescheiden papa's die moeten vechten om hun kinderen te 'mogen' zien. BLIJF VECHTEN (figuurlijk)!!!!!

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

ovan

#3 , 26 okt 2011 12:35

:D Super!
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

Tattie

#4 , 26 okt 2011 13:18

ik ben blij voor wat je verkregen hebt in uw eigen situatie.... maar wij gaan net op basis van een bilocatie vragen om dat onderhoudsgeld dat wij moeten betalen aan de mama (die full time werkt) af te schaffen...

en met alle respect voor uw situatie en uw keus om meer thuis teblijven voor de kinderen... toch vind ik het niet aan de mama om hier te moeten voor opdraaien en zo ook onderhoudsgeld te moeten betalen aan u...
ikzelf ben ook voor mn kind minder gaan werken, en ook voor mn stiefdochter in bilocatie ga ik nog minder werken (omdat mama dwars ligt vr school) maar om dan te zeggen dat ik dan bij haar moeder ga eisen dat ze mijn inkomstenverlies maar moet compenseren omdat ik in onze week meer thuis blijf voor de kinderen, vind ik er wat over gaan...

dus nogmaals alle respect voor uw zaak, maar ik kan de rechtbank hierin niet volgen dat ze dat goedgekeurd hebben (wat voor mij nogmaals het bewijs is wat een apenland het hier is, het een keuren ze goed het andere waar de bewijslasten veel zwaarder zijn keuren ze af....)

mvg

eenvandedrie

#5 , 26 okt 2011 13:28

Blij voor jou !!

Günther
Topic Starter

#6 , 26 okt 2011 14:17

Tja Tattie,

In een apenland als dit mag er al eens een roze olifant uit de hoed komen zeker. En mijn bericht is voor de radeloze papa's en zeker niet om te juichen over mijn 'winst'.

PS: het onderhoudsgeld werd mij maar toegekend voor de periode van mijn loopbaanonderbreking. En logisch ook.

Maar toch heeft de rechter deze keer beslist dat een vader even goed voor de kroost kan zorgen als een moeder. En neem van mij aan: dat is zo goed als een unicum!!

Uw situatie is uiteraard anders. Veel succes in deze.

duma

#7 , 26 okt 2011 14:38

Dank je voor de mededeling Günther. Zoiets geeft hoop :)

Tattie

#8 , 26 okt 2011 14:45

yepz de onze is idd anders en met een even radeloze papa hoor... ;)

Moraelin

#9 , 26 okt 2011 15:07

Sterk, je mag het idd een roze olifant noemen.

Ik zelf ben ook enigszins van mening dat het een eigen keuze is als je minder wil werken om voor de kinderen te zorgen en dat het idd niet aan de ex-partner is om hiervoor op te draaien, niet dat ik het u niet gun en het werkt trouwens in 2 richtingen: er zijn veel vrouwen die al jaar en dag 4/5 of half time werken uit eigen keuze maar vanaf je uit elkaar gaat hebben ze daardoor plots recht op meer alimentatie...dan heb ik zoiets van, neen, laat ze maar terug full time gaan werken hé, dat moet ik ook doen om alles te kunnen betalen. Maar dan wordt jij er nog voor 'bestraft' bij wijze van spreken.

Günther
Topic Starter

#10 , 26 okt 2011 21:32

Een vrouw die nooit gewerkt heeft, krijgt toch bijna automatisch alimentatie. Dan wordt er toch ook niet gezegd: ga werken! Werk genoeg hoor.

sniper

#11 , 26 okt 2011 23:15

Ik zelf ben ook enigszins van mening dat het een eigen keuze is als je minder wil werken om voor de kinderen te zorgen en dat het idd niet aan de ex-partner is om hiervoor op te draaien, ...
bij ons is dat een gezamelijke keuze geweest
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

lucgescheiden

#12 , 27 okt 2011 04:23

Wat betreft "de vrouwen die al jaar en dag 4/5 of half time werken uit eigen keuze";
deze mogelijkheden werden hen aangeboden door de staat, die het loonverlies deels zelf bijpaste!

Indien dit effectief "in twee richtingen" zou werken, dan blijft de vraag:
- waarom beide ouders deze mogelijkheden niet worden aangeboden?
of sterker:
- waarom moeten ouders gerechtsprocedures voeren om deze zelfde mogelijkheden af te dwingen, lastens de andere ouder?

Het is best begrijpelijk dat de Staat de onderhoudsgelden van de kinderen niet kan dragen.
Het is dan evenzeer begrijpelijk dat deze mogelijkheden slechts aan één van beide ouders te beurt kunnen vallen.
Daarmede is het duidelijk dat: het aanvaarden van deze mogelijkheden, een gezamelijke keuze dient te zijn.

In die context, zal deze roze olifant, achteraf, eerder een paard van Troje blijken te zijn... maar ja, dat is politiek...

Maar ondertussen zal deze uitspraak, uiteraard, de relatie tussen Günther en zijn ex allerminst bevorderen.
Wellicht ten nadele van hun twee kinderen, waar het hier in weze om draait!
Is dat hoopvol?
Daar durf ik niet dadelijk 'ja' op antwoorden, ook al zou ik me heden,
met dergelijke uitspraak, evenzeer verheugd voelen als Günther.
Handige documenten voor Personenrecht

Mariette

#13 , 27 okt 2011 13:22

We hebben voor onze twee kinderen co-ouderschap en bilocatie. 6 jaar geleden ben ik halftijds gaan werken om meer voor de kinderen thuis te zijn.
Indien U al 6 jaar halftijds werkt, dan mag ik aannemen dat de kinderen ondertussen schoolgaand zijn? Bovendien heeft U co-ouderschap. Wat doet U dan in de periode dat de kinderen ofwel op school zitten of bij hun moeder zijn? In geval van co-ouderschap lijkt het me toch best mogelijk om gewoon full time te werken?

Indien de moeder nu ook moest beslissen - net zoals vader - om part time te gaan werken (omwille van de kinderen uiteraard), dan mag ik toch veronderstellen dat ook vader met volle plezier onderhoudsgeld aan moeder zal betalen?

lucgescheiden

#14 , 27 okt 2011 14:36

Wanneer rechtbanken weigeren om een bilocatie nog maar te onderzoeken,
dan worden ouders meermaals gestraft, ondanks de 'schuldloze' scheiding.

In vergelijking met dergelijke uitspraken was de regeling voor Günther reeds vader-vriendelijk...
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#15 , 27 okt 2011 14:45

volgens de huidige wetgeving onderzoekt tegenwoordig elke rechter de mogelijkheid voor een verblijfsco-ouderschap als één van de ouders daarom vraagt.
Dat is standaard-procedure.

Terug naar “Echtscheiding”