@JPV: sorry da'k even cru ben, maar een werkgever die 100 duizenden euro's investeert in het oprichten van een bedrijf, er zelf in meedraait zonder z'n uren te tellen, alle risico's neemt, mag mijn insziens net iets meer eisen van z'n werknemers dan omgekeerd.
Ik zeg dan ook niet wie het meest mag eisen, ik geef gewoon aan dat men zijn rechten moet kunnen gebruiken. Verlof om dwingende reden is een recht en kunnen ze dan ook terecht gebruiken. Niet-dwingende redenen (bankzaken, ...), kan je perfect met verlof proberen te regelen.
Het al dan niet investeren heeft ook niks met eisen te maken. Je legt contractueel vast, binnen de wettelijke regels, wat je wil. het eisen van bepaalde zaken kan je zo regelen. Daarin moet je als werkgever en werknemer VOORAF overeen komen. Als jemand dan vooraf vraagt wat de regels zijn, lijkt me dat een goeie houding.
Ik zeg altijd aan een 'ontevreden' werknemer: de dag dat je gans je hebben en houwen inversteert, dat je je huis en heel je inboedel in pand geeft aan de bank voor een investering, die dag zal jij de beslissingen mogen nemen. Tot die dag doe je wat IK zeg. Ben je niet akkoord: de deur is breed genoeg
het gaat niet over beslissingen mogen nemen, het gaat over het welzijn van ej werknemer. En daar ga ik mee met Gebruiker21: je manier van schrijven hier geeft alvast aan dat je een werkgever van de oude stijl bent. Op baiss van internetposts je beoordelen is wel moeilijk, maar als iemand iets vroeger wil stoppen om de belangrijkste koop van zijn leven te regelen (iets wat effectief vaak op het laatste moment verzet moet worden en waarvoor op tijd verlof vragen dus niet vanzelfstprekend is), zou ik als werkgever ipv een zware opmerking over die uren, eerder een kaartje met "proficiat met je nieuwe huis" sturen. Misschien zou er binnensmonds ook wel een vloek vanafkunnen, maar dat hou je dan voor jezelf. Iemand koopt nu ook geen 20 keer in z'n leven een huis, er zijn ook geen tientallen ogenblikken waar je zo'n verlof zou moeten toestaan.
Puur economisch gezien is een werknemer die een huis koopt, wss zelfs uitstekend nieuws voor jou: dat is een werknemer die alle tekenen heeft om een stabiel, vast leven te zoeken en dus graag een stabiele werkrelatie wil hebben. Dat is die paar uur verlof die je extra geeft (al dan niet betaald) zelfs meer dan waard. Heeft je werknemer een echt dringende herstelling? Wel, breng de auto samen met hem naar de garage en daarna dan terug met je eigen auto naar het werk. Dat vergeet hij dan wel niet (zélfs een jonge kerel) als jij eens vraagt om een uurtje langer te werken. Als je echter voor alles direct met je "ik neem de beslissingen" afkomt, is de kans idd groot dat je géén flexibiliteit van je werknemers krijgt en ze elke mogelijkheid benutten om afwezig te zijn. Bekijk het leven eens positief, je zal zien dat dit ook opbrengt.
M'n werkgever is los qua uren (ik werk officieel in blokken van 4 uur, maar als dat es 3 uur is of 5 uur, maakt voor hen niet uit). Resultaat: zondag heb ik, zonder te moeten werken, me redelijk wat uren gefocused op een faillisement, omdat ik thuis rustiger kan werken. En die uren worden niet "gefactureerd", maar wel tegenover hun flexibiliteit gezet. En dat loont.
Niet mogelijk voor jouw winkel? Jawel. Hou er rekening mee dat je bij het openen en sluiten van de winkel aanwezig moet/mag zijn en neem voor jezelf dan de beslissing om overdag even weg te glippen en te genieten van een koffietje op een terras.
Als je zoals je jaarrekening (als ik de juiste vast heb) met zo'n groot personeelsverloop zit, lijk je me (op basis van sociale balans) effectief een groot probleem te hebben qua personeelsbeleid. En het argument van denlowie ivm betaalde belastingen klopt dan alvast niet voor de laatste 2 jaarrekeningen.