@JPV: misschien worden de eisen van de werkgever steeds groter omdat de werkgever zich blauw betaalt aan sociale lasten en bijdragen, verzekering enz... en hij ook wel een return on investment wil?
dat betaalde hij vroeger evenveel. De werknemer én de werkgever hebben recht op return on investment, het lijkt me logisch dat beide daarover bij aanwerving vragen over stellen.
Wat met een werknemer, schoolverlater, die je aanwerft, en na de aanwerving, na 3 dagen werken, vraagt of hij/zij over 3 weken 2 weken verlof mag nemen? Sorry, maar da's erover hé. Of werknemers die hun uurrooster voor de volgende 3 weken al 2 weken voor het ingaan van de 3 weken kennen, plots allerlei veranderingen beginnen vragen, waardoor anderen hun verlofdag moeten opgeven, moeten inspringen, of de werkgever zelf z'n rustdagen moet inleveren.
werkgever heeft geen rustdagen, die is alle dagen zaakvoerder. Dat is een van de nadelen die je moet beseffen als je begint met een zelfstandige activiteit: altijd komt het werk op de eerste plaats. Wil je dat ook van een werknemer, maak die dan zelfstandige (op een correcte wijze) door hem deeleigenaar te maken van je bedrijf
. Wens je dat niet, hou dan rekening met het feit dat werknemers het recht hebben om bepaalde verlofaanvragen te doen, zelfs al zijn ze maar 1 dag in dienst. Vragen kan geen kwaad, eisen is iets anders. Zijn de eisen overdreven, dan kan je nog altijd beslissen om de samenwerking stop te zetten.
't moet van 2 kanten komen. We zijn met 2 in onze KMO, 3 jaar geleden een 2de winkel geopend. Maar ook wij hebben rust nodig, anders gaan we eronderdoor. Zoals het nu bezig is, springen wij in voor ons personeel dat steeds maar om één of andere reden toch maar een wijziging in het uurrooster wil.
Ik ben van mening dat als ik mensen aanwerf, dit is om:
1) een deel van mijn werk over te nemen
2) het werk te verdelen over een aantal mensen
3) het voor iedereen aangenamer werken maken, met de nodige rustdagen ingebouwd
Als je dan ziet dat zowel ik als m'n partner 6 dagen op 7 moeten werken omdat personeelslid X naar de bank moet, een compromis voor een huis moet tekenen, met z'n wagen op onderhoud moet, ...
Dat ze die afspraken gewoon buiten de werkuren maken ipv. erop te rekenen dat 'de baas' wel 'ja' zal zeggen op een last minute verandering van het uurrooster.
Ik denk dat er veel KMO's onderdoor gaan door de houding van het personeel....
Greetz,
P.
voor zo'n korte afwezigheden kan je gemakkelijk regels vastleggen die duidelijk zijn voor iedereen. Wees hieromtrent flexistreng en ik merk dat deze bedrijven geen problemen hebben met dergelijke situaties. Leg bvb vast dat voor gewoon onderhoud van de auto geen uurverandering kan krijgen (dat kan je normaal gezien gemakkelijk regelen als werknemer), voor een dringende herstelling wél, op voorwaarde van een voorlegging van de factuur, zonder loonbehoud en zodner mogelijkheid tot het meer presteren van die uren (per halve dag) achteraf (twee redenen: zo kost het nemen van dat verlof effectief iets én moet er achteraf niet ergens geregeld worden met uren). Zo kan je, al dan niet gedetailleerd op papier, een reeks voorwaarden leggen en bvb max 19 uur (halve week) per jaar dit toestaan. Is een vb van een regeling die ik gezien heb en waar ik perfect mee eens kan zijn (was in een algemeen reglement ivm dWingende redenen).