Ziekte en controledokter

xena

Re: Ziekte en controledokter

#16 , 20 okt 2011 00:35

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 20 okt 2011 00:47

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 20 okt 2011 09:31

Xena, uw uitspraken zijn vrij gevaarlijk. Zoals ik in een andere post al schreef heb ik een ex-collega van mij weten ontslagen worden omdat ze een ziektebriefje van 5 dagen binnen gebracht had, maar de controlearts beoordeelde dat ze niet ziek was. Ze kreeg ontslag op staande voet wegens een week ongewettigd afwezig. Mevrouw heeft dit voor de arbeidsrechtbank gebracht en heeft dit grandioos verloren.

Dat jij hier komt zeggen dat iemand gerust een dagje "ziek" mag thuisblijven (als hij een dokter vind die een briefje wil schrijven), kan die mensen hun job in gevaar brengen. Let dus zeker op met dit soort uitspraken! Los daarvan vind ik het ook niet kunnen dat je het normaal vind dat zowel de werkgever als de ziekteverzekering opgelicht wordt op deze manier. de sociale zekerheid is nu al zo goed als onbetaalbaar. Weet je hoeveel het voorschrijven van al die ziektebriefjes kost aan de mutualiteiten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

puttemanp

#19 , 20 okt 2011 09:42

Ik heb het al gezegd, en ik wordt wellicht gelinched nu, maar werknemers hebben véél te veel rechten vergaard over de afgelopen tientallen jaren. Het systeem wordt vooral door de misbruikers onbetaalbaar. Iedereen draagt bij voor 'het profitariaat' en 'verworven rechten'. Ik kan het niet begrijpen dat werknemers zich het recht toeëigenen om zich een comfort-ziektebriefje te laten voorschrijven.
Wat ik dan nog het ergste vind, is dat tegenwoordig op school al wordt uitgelegd hoe je van het systeem kan profiteren... Hoe je gerust een dagje kan thuisblijven, dat de kans klein is dat een controlearts langs komt, dat je gerust de woning mag verlaten als je ziek bent en dat de controlearts je hooguit kan uitnodigen op zijn kabinet, enz...

Het begint uiteindelijk al met de opvoeding. Als je als ouder te pas en te onpas de kinderen weghoudt van school (bv.: we gaan een weekje op verlof tijdens kerstvakantie, maar de terugvlucht is pas 2 dagen na het hervatten van de school: geen probleem, we schrijven wel een briefje), kan je niet anders dan verwachten dat jonge werknemers een lakse houding aannemen tegenover hun verplichtingen. Wat ze echter wel steeds aanhouden zijn de verplichtingen van de werkgever.

Ik blijf het zeggen, een werknemer heeft niet alleen rechten, maar ok PLICHTEN!

Greetz,

P.

jojan

#20 , 20 okt 2011 09:46

(als ik je al zou lynchen zou het voor die dt-fout zijn ;-) )

puttemanp

#21 , 20 okt 2011 09:49

slap myself :p

JPV

#22 , 20 okt 2011 10:10

--natuurlijk zo gemakkelijk gaat het op de rechtbank gewoon het geheugen van de tegenpartij inbrengen als bewijs en de zaak is al gewonnen
getuigenissen van je beweringen kunnen best gebruikt worden.

Gebruiker21

#23 , 20 okt 2011 10:15

puttemanp, ik kan je alleen maar bijtreden. Tegenwoordig vinden mensen hun "rechten" veel belangrijker dan hun plichten. Dat laatste is maar een bijkomstigheid...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp

#24 , 20 okt 2011 10:23

@Gebruiker21: ik zit weer volop in een aanwervingsronde. KMO met slechts 5 werknemers, waarvan er één om persoonlijke redenen vertrekt (we zullen 'm missen écht een harde en goede werkkracht). Bij sollicitatiegesprekken is één van de eerste vragen, nadat ik het werk uitgelegd heb, steeds: hoeveel verlof heb ik, hoe lang op voorhand moet ik verlof aanvragen, welke voordelen, krijg ik korting als ik iets koop (kleinhandel dierenbenodigdheden), wat als ik eens een uurtje later moet beginnen (?) omdat ik naar de bank/post/... moet... Kortom, alles voor hun voordeel.

Ik heb na mijn vorige debacle met jonge werknemers/schoolverlaters beslist van enkel nog mensen aan te werven uit 'de vorige generatie'. Mensen in hun mid thirties. 't ligt aan de mentaliteit...

Greetz,

P.

JPV

#25 , 20 okt 2011 10:32

@puttemanp: dat vind ik op zich niet onloigsch: de eisen van de werkgever worden steeds groter, logisch dat men dan direct ook kijkt naar hun eigen rechten en wat er overeengekomen moet worden. Wat natuurlijk volledig los staat van de ziekte hier en xena's posts.

"flexibel zijn" met de wetgeving gebruik ik op m'n werk enkel indien ik merk dat de werkgever het ook laf speelt. Ik weiger dat standaard te gebruiken, daarvoor dient een vakbond niet. Als ik natuurlijk expliciete vragen krijg naar de rechten (bvb "als ik me ziek zet tijdens m'n opzeg, moet ik dat dan nog inhalen), antwoord ik wel correct, ook al heb ik daar morele bezwaren tegen.

puttemanp

#26 , 20 okt 2011 10:41

@JPV: misschien worden de eisen van de werkgever steeds groter omdat de werkgever zich blauw betaalt aan sociale lasten en bijdragen, verzekering enz... en hij ook wel een return on investment wil?

Wat met een werknemer, schoolverlater, die je aanwerft, en na de aanwerving, na 3 dagen werken, vraagt of hij/zij over 3 weken 2 weken verlof mag nemen? Sorry, maar da's erover hé. Of werknemers die hun uurrooster voor de volgende 3 weken al 2 weken voor het ingaan van de 3 weken kennen, plots allerlei veranderingen beginnen vragen, waardoor anderen hun verlofdag moeten opgeven, moeten inspringen, of de werkgever zelf z'n rustdagen moet inleveren.

't moet van 2 kanten komen. We zijn met 2 in onze KMO, 3 jaar geleden een 2de winkel geopend. Maar ook wij hebben rust nodig, anders gaan we eronderdoor. Zoals het nu bezig is, springen wij in voor ons personeel dat steeds maar om één of andere reden toch maar een wijziging in het uurrooster wil.
Ik ben van mening dat als ik mensen aanwerf, dit is om:

1) een deel van mijn werk over te nemen
2) het werk te verdelen over een aantal mensen
3) het voor iedereen aangenamer werken maken, met de nodige rustdagen ingebouwd

Als je dan ziet dat zowel ik als m'n partner 6 dagen op 7 moeten werken omdat personeelslid X naar de bank moet, een compromis voor een huis moet tekenen, met z'n wagen op onderhoud moet, ...
Dat ze die afspraken gewoon buiten de werkuren maken ipv. erop te rekenen dat 'de baas' wel 'ja' zal zeggen op een last minute verandering van het uurrooster.

Ik denk dat er veel KMO's onderdoor gaan door de houding van het personeel....

Greetz,

P.

Gebruiker21

#27 , 20 okt 2011 11:24

puttemanp, je mag ook wel niet vergeten dat "werknemers" ook een privéleven hebben. Toen ik de laatste keer ging solliciteren (voor de job die ik nu heb), waren mijn eerste vragen:

1. Wat is de jobinhoud?
2. Hoe ziet de werkinhoud er uit?
3. Wat is het bedrijfsklimaat / Hoe zijn de collega's?
4. Wat zijn de carrièremogelijkheden?
5. Wat is het loon / extra legale voordelen / verlofdagen

Maar nummertje 5 is ook wel één van de doorslaggevende argumenten. Ik ga niet van job veranderen om een lager loon te krijgen. Uiteraard kan iemand met ervaring hogere eisen stellen dan een schoolverlater.

Verder maak ik me ook geen illusies: werkgevers willen in de eerste plaats winst maken. Geef toe: als een werknemer jou meer kost dan dat hij je opbrengt, zal je hem niet aannemen. Ik vind het dus normaal dat een werknemer af en toe ook eens aan zichzelf denkt, maar het moet wel "eerlijk" blijven. Ziektebriefjes wanneer je niet ziek bent, vind ik er al zwaar over. Veel erger dan eens een uurtje vroeger naar huis gaan omdat je nog bij de bank langs moet of iets dergelijks (want geef toe: wanneer zijn banken / de post / ... open? Tijdens de werkuren!).

Als je er problemen mee hebt dat werknemers ook af en toe dingen privé moeten regelen en af en toe eens verlof willen, kan je beter slaven inhuren. Het moet inderdaad van twee kanten komen, maar een baas die er een probleem van maakt dat een werknemer die zijn werk deftig doet af en toe eens een uurtje vroeger weg moet om iets te regelen, daar heb ik toch ook mijn vragen bij...

puttemanp

#28 , 20 okt 2011 11:33

Waar ik een probleem over maak, is dat mijn uurroosters 2 weken op voorhand gemaakt worden, voor de volgende 3 weken. Maw: een werknemer weet precies wanneer hij/zij vrij heeft. Wat niet kan is de week zelf, of erger, de dag ervoor vragen: kan ik een dag verlof nemen... Dat is erover, maar als je als werkgever niet 'toegeeft' moet je het achteraf verduren door 'niet gemotiveerd' personeel.
Sorry hé, maar PLICHT is blijkbaar een onbekend woord in het woordenboek van de hedendaagse jonge werknemer.

Ik heb geen problemen met hef feit dat een werknemer af en toe persoonlijke zaken te regelen heeft, integendeel, ik moet nog steeds, na al die jaren, mijn eerste keer 'neen' zeggen. Echter, ook ik, als werkgever, heb een privé leven, en wil ook wel eens een dagje rusten.

Greetz,

P.

xena

#29 , 20 okt 2011 11:58

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

puttemanp

#30 , 20 okt 2011 12:00

@xena: je bent bevooroordeelt als vakbondsafgevaardigde.
Verder begrijp ik niets van je tekst...

Terug naar “Andere”