#26 , 20 okt 2011 10:41
@JPV: misschien worden de eisen van de werkgever steeds groter omdat de werkgever zich blauw betaalt aan sociale lasten en bijdragen, verzekering enz... en hij ook wel een return on investment wil?
Wat met een werknemer, schoolverlater, die je aanwerft, en na de aanwerving, na 3 dagen werken, vraagt of hij/zij over 3 weken 2 weken verlof mag nemen? Sorry, maar da's erover hé. Of werknemers die hun uurrooster voor de volgende 3 weken al 2 weken voor het ingaan van de 3 weken kennen, plots allerlei veranderingen beginnen vragen, waardoor anderen hun verlofdag moeten opgeven, moeten inspringen, of de werkgever zelf z'n rustdagen moet inleveren.
't moet van 2 kanten komen. We zijn met 2 in onze KMO, 3 jaar geleden een 2de winkel geopend. Maar ook wij hebben rust nodig, anders gaan we eronderdoor. Zoals het nu bezig is, springen wij in voor ons personeel dat steeds maar om één of andere reden toch maar een wijziging in het uurrooster wil.
Ik ben van mening dat als ik mensen aanwerf, dit is om:
1) een deel van mijn werk over te nemen
2) het werk te verdelen over een aantal mensen
3) het voor iedereen aangenamer werken maken, met de nodige rustdagen ingebouwd
Als je dan ziet dat zowel ik als m'n partner 6 dagen op 7 moeten werken omdat personeelslid X naar de bank moet, een compromis voor een huis moet tekenen, met z'n wagen op onderhoud moet, ...
Dat ze die afspraken gewoon buiten de werkuren maken ipv. erop te rekenen dat 'de baas' wel 'ja' zal zeggen op een last minute verandering van het uurrooster.
Ik denk dat er veel KMO's onderdoor gaan door de houding van het personeel....
Greetz,
P.