#5 , 01 nov 2011 14:15
Bij een indienen verzoekschrift (als eisende partij ivm huurachterstand) dient men de kosten te begroten en hierbij dus ook de rechtsplegingsvergoeding.
Voor de eerste zitting was ik zonder raadsman (heb de zaak zelf ingeleid via eenvoudig verzoekschrift) en werd tussenvonnis uitgesproken in mijn voordeel, maar de begrote rechtplegingsvergoeding is afgewezen door de rechter (omdat ik geen raadsman had aangesteld). Gezien het tussenvonnis bleef slechts een gedeelte nog te vorderen (qua huurschade).
Ik heb dan een raadsman aangesteld voor het vervolg en bij conclusie werd een nieuwe kostenbegroting opgesteld, evenwel met lagere mogelijke rechtsplegingsvergoeding (op basis van resterend te vorderen bedrag). Ik stel nu vast dat (reeds betaalde) erelonen aan raadsman hoger zijn dan de begrote rechtsplegingsvergoeding.
Vraag:
a) Wordt de rechtsplegingsvergoeding indien toegestaan door de rechter aan de winnende partij uitbetaald of komt dit toe aan de raadsman (die intussen al betaald is door mijzelf)
b) Kan naderhand (ter zitting) nog een hogere rechtsplegingsvergoeding gevraagd worden niettegenstaande conclusie met kostenbegroting reeds is neergelegd.