ongelijkmatige behandeling : ook door dienst Kinderopvang ?

stephandr
Topic Starter

ongelijkmatige behandeling : ook door dienst Kinderopvang ?

#1 , 13 okt 2011 09:13

Kan iemand mij zeggen of de redenering die de dienst Kinderopvang van de stad X, correct reageert.

Ik schets eerst even mijn situatie daarna volgt de kern van de zaak.

Ik ben gescheiden, mijn zaak loopt in kort geding en komt binnen ongeveer een 6-tal maanden voor de jeugdrechter. Op dit ogenblik komen de twee oudste kinderen ongeveer de helft van de tijd bij mij (het derde kind is binnen de echtscheiding zelf geboren en verblijft een stuk vaker bij de moeder) . De kinderen zijn bij hun moeder gedomicilieerd.
Aanvankelijk moest ik volgens het vonnis van de vrederechter de helft van de opvangkosten van de kinderen betalen, en was ik tevens gehouden tot een forse alimentatiebijdrage voor de kinderen hoewel die nagenoeg de helft van de tijd bij mij zijn en hun moeder ook nog eens de kinderbijslag ontvangt. Moeder ontving de facturen van de opvang (voor een een kleuter en een peuter) alsook de fiscale attesten.

In een volgend vonnis, in kort geding, werd deze situatie min of meer rechtgezet en was ik geen onderhoudsgeld meer verschuldigd en moest ik niet meer instaan voor de helft van de opvangkosten. Ook het fiscaal voordeel werd 1/2.
Hoewel het vonnis hierover niets zegt lijkt het mij logisch dat elk de opvang van de kinderen betaalt op het ogenblik dat de kinderen bij hem zijn.

Nu volgt het probleem : aangezien elk zijn stuk dient te betalen, lijkt het mij al even logisch dat elk een aparte factuur ontvangt van de opvangdienst. Al even logisch lijkt me dat elk dan een fiscaal attest zou ontvangen maar dit blijkt niet mogelijk te zijn....

Hieronder het antwoord van de dienst Kinderopvang van de stad X:
"Geachte, Ik kan uw adres toevoegen aan het programma zodat u ook een factuur ontvangt.
Ouders dienen onderling overeen te komen om elk hun deel van de factuur te betalen.
Indien nodig kan u een detail van de factuur ontvangen, dar heb ik wel de naam van uw kindjes nodig.
Wat fiscale attesten betreft ontvangt de ouder waarbij het kind is gedomicilieerd het attest."

Klopt dit antwoord ? Is het inderdaad zo dat een fiscaal attest enkel kan afgeleverd worden aan de ouder bij wie de kinderen zijn gedomicilieerd ?. ...Is dit geen ongelijke behandeling : moeder krijgt een fiscaal attest vader niet. Moeder kan bovendien de bedragen die door vader betaalt zijn, fiscaal inbrengen, terwijl vader dit niet kan.....
Laatst gewijzigd door stephandr op 13 okt 2011 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 okt 2011 09:38

enkele tips en denkpiste ter verantwoording tov de dienst kinderopvang:
Wat je al kan doen: De dienst kinderopvang stuurt je een factuur + detail: je maakt zelf de optelsom op van de dagen dat de kindere bij jou waren en betaalt die ook : per BANKoverschrijving van je persoonlijke rekening (= bewijs dat jij die sommen betaalt) . . De moeder doet dan de betaling van haar deel.
fiscaale attesten gaan over bedragen die personen gestort hebben en ze dus ook fiscaal in kunnen brengen.
Vermits de personen die deze sommen betalen géén gezin vormen, moet dit opgesplitst kunnen worden.
Ik geloof dat de dienst kinderopvang zich niet op een wetsartikel of dergelijke kunnen baseren om te staven dat dit met de domiciliering van de kinderen te maken heeft. Dit doen ze wtschnlk voor hun eigen gemak.
Ander argument: er zijn inderdaad andere fiscale voordelen mbt kinderen die enke maar toegewezen kunnen worden aan de ouder waar ze gedomiciliierd zijn: maar in die gevallen gaat het over de kinderen ZELF (het inbrengen van het kind als fiscaal voordeel)
En bij de sommen betaald voor kinderopvang gaat het over SOMMEN betaald door een of meer personen: dus is dit voordeel wél deelbaar.
VRaag aan de stadsdienst het wetsartikel voor te leggen dat hun werkwijze rechtvaardigd.Als ze enkel een intern reglement kunnen voorleggen, laat hen weten dat dit in strijd is met de fiscale wetgeving en u financieel benadelen en de andere ouder onrechtmatig bevoordelen...
Dat ze dit misschien willen rechtzetten?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2011 09:46

Bij fiscaal co-ouderschap

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

scorpioen

#4 , 13 okt 2011 09:48

Bij fiscaal co-ouderschap hebt u recht op de uitgaven die u persoonlijk betaalt voor de kinderopvang af te trekken.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#5 , 13 okt 2011 09:54

ha en ik heb het intussen gegoogeld: sinds 2008 kunnen beide ouders in co-ouderschap de kinderopvang fiscaal inbrengen voor de sommen die ze elk betaald hebben.
dus hoe moet de kinderopvang deze wet dan te implementeren, want dat is natuurlijk hun probleem...)
->in de praktijk stuurt de dienst kinderopvang dan naar beide ouders een attest. De ouders brengen dan (naar gelang hoe ze de kosten verdelen, dus in jouw geval is dat voor de helft)deze kosten in. je brengt dus wel niet de gehele som in.
Steek die tekst maar eens onder de neus van de adnministratie...
http://www.baso.be/scheidingswijzer/fis ... ng&ct=clnk" onclick="window.open(this.href);return false;

stephandr
Topic Starter

#6 , 13 okt 2011 10:35

Dit zijn zeer snelle en zeer acute reacties ! ...geef me even de tijd om alles te bekijken !...Ik ga vandaag ook nog eens een mail sturen naar de fiscale administratie om te zien wat die ervan denken !....

kristin

#7 , 13 okt 2011 13:46

Bij ons betaalde ieder zijn eigen opvangkosten voor de buitenschoolse kinderopvang.
Kinderen stonden 2 maal in het systeem, onder kind A mama, kind A papa, ...

Als ze bij mij waren werd dit gefactureerd onder kind A mama, anders onder de papa zijn adres.
Op het einde van de rit kregen wij ieder ons fiscaal attest met hetgeen wij effectief betaald hadden

stephandr
Topic Starter

#8 , 13 okt 2011 14:55

Ik heb nog eens navraag gedaan bij het zeer vriendelijke contactcenter van de belastingen (http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/c ... centre.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) ....
De volgende informatie werd mij verstrekt :
- fiscale attesten zijn geen officiële documenten (er bestaat geen wet die mensen verplicht om een fiscaal attest op te maken)
- voor de belastingen volstaat elk middel waarmee men kan aantonen dat men de opvang betaald heeft (vb via overschrijving of via factuur)

Indien die bewuste opvangdienst echter een fiscaal attest opmaakt dat enkel op naam van de moeder is, terwijl ook de vader de opvang heeft betaald, begaat die dienst "valsheid in geschrifte", wat uiteraard strafbaar is.

Ik ga nog eens contact nemen met die dienst van de stad X om te zien hoe zij hierop reageren.

met dank aan allen

j.demoor

#9 , 14 okt 2011 11:11

U bent vrij uw kind bij een andere kinderopvang te doen wanneer het onder uw bewaring staat.

Onderzoek wie wat overeenkwam(=contract) met de huidige kinderopvang en doe eventueel dit contract aanpassen of beëindigen wat u betreft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stephandr
Topic Starter

#10 , 27 okt 2011 20:52

Ik heb ondertussen nog eens een mailtje gestuurd naar de desbetreffende dienst. Hieronder haal ik hun antwoord aan, dat in wezen niet verschilt van het antwoord dat ze in mijn eerste bericht gaven :

"Beste
Ik moet mij verontschuldigen dat u nu pas antwoord krijgt op uw mail van 19/10/2011.

De problematiek werd grondig besproken deze middag op het directieteam van het Departement Onderwijs en Opvoeding waaronder de scholen en de buitenschoolse opvang resorteren. Er is geen wettelijke basis waarop de school voor een gescheiden factuur moet zorgen. De software die in de scholen en de voorzieningen van DiKo de facturatie ondersteunt kan aan de vraag niet tegemoet komen.

Beide ouders dragen de verantwoordelijkheid voor de kinderen en dienen onderling de nodige afspraken te maken rond de verdeling van de facturen, fiskale attesten en dergelijke
."

Vreemd niet ? En wat als de ouders niet overeenkomen. ?
Ik kan het natuurlijk mis hebben maar ik denk dat het antwoord dat mij werd gegeven niet correct is.

Mijn volgende stappen zullen zijn :
1. contactname met de ombudsman van de stad X.
2. contactname met de administratie der belastingen

Iemand nog ideetjes of suggesties ? Juridische info ? Laat maar weten....

Franciscus

#11 , 27 okt 2011 23:30

U hebt vermoedelijk met beiden het contract getekend?
Ik zou zeggen maak een nieuw contract met die dienst gebaseerd op de info die u ondertussen hebt gekregen.

Bijtje

#12 , 31 okt 2011 15:55

Ik snap het nog steeds niet, ik ken ouders die het niet konden inbrengen bij de belastingen. Hoe komt dit dan ?
Recenste situatie : vader betaalt de kinderopvang volledig alleen omdat het kind bij moeder niet naar de opvang gaat. Kind is bij moeder gedomicilieerd. Ze hebben (verblijfs)co-ouderschap en mogen het belastingsvoordeel splitsen. Maar toen de papa zijn beslatingsaangifte liet invullen op het belastingskantoor met twee attesten van kinderopvangen, werd hem meegedeeld dat hij dit niet kan inbrengen omdat het kind niet bij hem gedomicilieerd staat. Maar kan hij dit dan nog wel ?

eylis

#13 , 31 okt 2011 17:05

en toch gaat de administratie in het geval van de poster in de fout..(ondanks het antwoord van de school) Gescheiden mensen vormen géén gezamelijke fiscale entiteit meer.... dus mag en kan de school het fiscale voordeel niet toekennen aan één persoon. Dat is en blijft valsheid in geschrifte. Het fiscaal voordeel betreft betalingen die door twee personen gedaan zijn. De facturen kunnen ze gewoon in dubbel opsturen; Maar het fiscaal attest moet opgesplitst worden.
Het is vrij duidelijk dat de administratieve gevolgen van het verblijfsco-ouderschap in veel instanties nog niet helemaal opgelost is. Ik zou de school er toch op wijzen dat ze eigenlijk valsheid in geschrifte plegen.

stephandr
Topic Starter

#14 , 01 nov 2011 21:30

ik heb de zaak ondertussen overgemaakt aan de ombudsman van de stad X. Benieuwd wat hun reactie zal zijn. Ik houd het forum op de hoogte van de situatie. Met dank aan wie tot hiertoe gereageerd heeft !

Bijtje

#15 , 03 nov 2011 16:21

ik denk mijn vraag te begrijpen.

- kosten kinderopvang kunnen ingebracht worden mits kind ten laste
- aangezien vader alimentatie voor het kind fiscaal heeft ingebracht kan hij het kind voor dat jaar niet ten laste zetten, waardoor het recht om de kosten voor kinderopvang terug te trekken vervalt.

Zou dat zo kloppen ? Iemand ?

Terug naar “Echtscheiding”