is dit strafbaar

mopke
Topic Starter

Re: is dit strafbaar

#16 , 10 okt 2011 12:18

Das allemaal waar , heb al heel veel en heel dikwijls gevraagd . In de meeste scholen waar ik moet zijn , zijn ze van oordeel dat een moeder haar kinderen niet in de steek moet laten en als je dan iets uit wil leggen dan schermen ze zich af dat ze onpartijdig zijn . Weet je dan niet dat de meeste scholen roddel haarden zijn ? Toen ik aan een direkteeur vroeg om de uitslag door te sturen antwoorde die , dat hij dat alleen tegen kosten vergoeding deed en aan het adres waar het kind wettelijk verblijft . Dat ik veel rechten heb volgens de wet weet ik wel , maar ze zijn allemaal krom . Daarom verzin ik nu om eens iets strafbaars te doen , dan kunnen ze eens zwaaien met de wetten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan

#17 , 10 okt 2011 12:25

... Als ovan vind dat er een organisatie "moet" zijn (of komen) wat houd ovan dan tegen?...
wel.... tijd en voldoende mankracht :-)
Warm water moet niet meer uitgevonden worden...maar misschien vanuit verschillende bestaande organisaties en toegewijden krachten bundelen en focussen op resultaten. De versnipperde en meestal individuele acties zijn onvoldoende sterk en meestal niet gestructureerd. Maar wie ben ik om dat te zeggen :oops:
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

ovan

#18 , 10 okt 2011 12:33

Das allemaal waar , heb al heel veel en heel dikwijls gevraagd . In de meeste scholen waar ik moet zijn , zijn ze van oordeel dat een moeder haar kinderen niet in de steek moet laten en als je dan iets uit wil leggen dan schermen ze zich af dat ze onpartijdig zijn . Weet je dan niet dat de meeste scholen roddel haarden zijn ? Toen ik aan een direkteeur vroeg om de uitslag door te sturen antwoorde die , dat hij dat alleen tegen kosten vergoeding deed en aan het adres waar het kind wettelijk verblijft . Dat ik veel rechten heb volgens de wet weet ik wel , maar ze zijn allemaal krom . Daarom verzin ik nu om eens iets strafbaars te doen , dan kunnen ze eens zwaaien met de wetten .
@mopke: als buitenstaander beseft men niet wat HAP en PAS inhoud...ook scholen zijn daar onwetend in. Ze (er)kennen het fenomeen niet, laat staan dat ze de signalen daarvan nog opmerken...pas als het kalf helemaal verdronken is en zware schade is toegebracht dat het allemaal pas "duidelijk" wordt.... (in mijn geval) Nu pas recent heeft de school (directie en CLB) ingezien hoe het gekomen is... het toneel van de HAP ouder blijft niet duren... maar ondertussen heeft je frustratie op de reactie van de school de verhouding tss de school en jezelf niet veel goeds gedaan. Je doet altijd verkeerd...of je laat je niet zien en beweegt er niets...of je komt op voor je rechten en je wordt aanzien als de boosdoener?
Een school die vanuit verkeerde opvattingen de ouders beoordeeld..zal zeker meer slechtdoen en bijdragen tot de oudervervreemding....

Mijn voorstel.... info avonden inrichten om scholen op de hoogte te brengen en bespreken wat zij binnen hun wettelijk kader als preventie of herstel kunnen doen...
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#19 , 10 okt 2011 18:35

Mijn voorstel.... info avonden inrichten om scholen op de hoogte te brengen en bespreken wat zij binnen hun wettelijk kader als preventie of herstel kunnen doen...
Maar dat kan je niet alleen. Wel met een paar mensen die een goed dossier samenstellen hierover goed communiceren met enkele scholen zodat die ook mee willen werken aan je project. Zo zou je vb. ieder jaar een nieuw project kunnen uitgewerken waar de groep mensen die intresse tonen in je project kan groeien.

Scholen zullen wel meerdere voorstellen krijgen maar niet in ieder voorstel hebben ze evenveel intresse en zeker niet als het voorstellen zijn die voor hun redelijk wat geld kost. Wat voor U preventie is, is voor hun misschien "moeten we dan voor alle scheidingskinderen rapporten, brieven, ... 2x afdrukken en opsturen? ... weet je wel wat dat k*st?

Herstel? Daar zijn door de overheid geen uren voor voorzien. Onze leerkrachten doen wat ze kunnen en zelfs nog meer, ... en dan komt U met een idee af dat wij moeten gaan moeien in een privésituatie? Zelfs als we dat willen, dat mogen we gewoon niet basta! next...

RR

lucgescheiden

#20 , 11 okt 2011 13:12

Ik ben ervan overtuigd dat een rechtbank die de situatie een beetje wil inzien, Mopke NOOIT voor stalking zal veroordelen.
Indien daar ,vlak voor de deur, een sit-in moet voor georganiseerd worden, wil ik me daarvoor als eerste inschrijven.
Desnoods met spandoeken, pamfletten en fanfare er boven op.
Mss kant dit meer effect hebben dan twintig gestructureerde organisaties te samen.

Rechters die de rechten van kinderen niet kunnen eerbiedigen, zijn het niet waard om in dergelijke functie te zijn aangesteld.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#21 , 12 okt 2011 09:16

Als je met 3 samen bent zal stalking niet de eerste optie zijn waar het openbaar ministerie aan denkt
Politie... ja misschien wel

Maar stel dat daar vervolging van komt dan zou het kunnen dat dit niet alleen youtube (geen identiteit van kinderen publiek maken !!!!!!) haalt maar wie weet een krant of zo.

mmm... politie zal wel kiezen voor een bemiddelingspoging want als kinderen getuigen zijn van overbodig geweld worden ze er niet beter van.
Bovendien is het recht op gezinsleven/frequent en rechtstreeks contact met je kinderen en vica versa een wet met directe werking dat nog boven onze Grondwet staat

Die politiemensen hebben ook een eed moeten afleggen hoor... dus zo onmachtig sta je niet in de eventuele bemiddelingspoging van politie.
Je kan het dus ook omdraaien: politie is strafbaar als ze niet bemiddelen!

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 12 okt 2011 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#22 , 12 okt 2011 09:30

de situatie qua informatie tussen scholen en ouders lost zich meer en meer op en het zou binnen een paar jaar zelfs helemaal geen probleem meer mogen zijn.
De meeste scholen werken al met een website of met "smartschool" waar communicatie door de ouders vrij consulteerbaar is.
bij Smartschool zelfs ook de resultaten.
én de punten van toetsen.
en dat kost de school geen extra moeite.
De omzendbrief schrijft voor (als je 'm goed leest) dat de school - precies om conflicten te vermijden in "moeilijke scheidingsgevallen - juist de communicatie naar de twee partijen MOEt doen. Dan kan de school geen partijdigheid of stellingname in individuele gevallen verweten worden.
Als ze hier geen oplossing voor kunnen vinden, kan hen wél stellingname verweten worden.
Leg hen dat uit.
Zal de directeur wel snappen :-)

roderidder

#23 , 12 okt 2011 09:34

OK dat lijkt geklonken eylis gaat daar het beste beentje voor inzetten

yes we can!

RR

Lucke

#24 , 12 okt 2011 10:06

Je kan ook documenten verkrijgen die je dient in te vullen voordat het schooljaar start.
Deze zijn al zeker verkrijgbaar bij het Steunpunt Blijvend Ouderschap.

Ik heb thuis zo een exemplaar liggen. Met deze documenten verbind je de school om jou op de hoogte te houden.

L.

roderidder

#25 , 12 okt 2011 10:25

1 van de problemen is dat de scholen tijdens het inschrijven geconfroneerd worden dat ene ouder vergetenis waar de andere woont en niet direct het adres / telefoon / email bij de hand hebben. Scholen eisen in zo een situatie niet direct iets van

meneer/mevrouw als we dat niet hebben kunnen we niet inschrijven, bovendien mochten ze dat doen kan het zijn dat er toch nog betere scholen zijn die niet zo moeilijk doen

Maar elke druk op een school voor gelijke kansen inzake informatie voor beide ouders zal goed zijn.
Als er genoeg gedrukt wordt dan zullen scholen op de duur fier zijn op hun beleid

RR

lucgescheiden

#26 , 12 okt 2011 11:38

Ik mag het hier aan der lijve ondervinden.
School expliciet gaan vragen om alle rapporten naar me door te sturen, eventueel in dubbel af te drukken en mee te geven aan kind.
Wat bleek: het eerst volgende rapport mocht in ontvangen, nadien niets meer.

M.a.w. je kan voor elke vorm van informatie telkenmale terug naar de school, als je er tenminste al van op de hoogte bent...

@Lucke,
Zou je ons een exemplaar kunnen bezorgen van deze brief?

@Mopke,
Wanneer gaat die sit in door?

@Eylis,
Waar is die omzendbrief te vinden?

Alvast mijn dank

eylis

#27 , 12 okt 2011 11:53

zie omzendbrieven
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#28 , 12 okt 2011 11:57

cfr pertinente paragraaf "passieve en actieve" informatieplicht van de school:
->In elk geval (behoudens ontzetting uit het ouderlijk gezag) en dus ook zonder co-ouderschap moet de school beide ouders informeren over schoolresultaten, begeleidingsactiviteiten, oudercontacten, informatievergaderingen, bevoegd centrum voor leerlingenbegeleiding, schoolfeesten, enzovoort (actieve informatieplicht). Als een tuchtprocedure wordt gestart tegen de leerling, moeten beide ouders op de hoogte gebracht worden.
De school kan niet automatisch veronderstellen dat de informatie beide ouders bereikt, maar kan wel met de ouders afspreken dat informatie, zoals de klasagenda, via de ene ouder bij de andere ouder terecht komt. De school zal ook zoveel mogelijk alle informatie die de leerling meekrijgt dubbel of parallel aanbieden.
Ondanks dergelijke afspraak mag de school de informatie niet weigeren als de andere ouder daarom vraagt (passieve informatieplicht). 18 Dit betekent niet dat de school verplicht is vragen te beantwoorden die onredelijke eisen qua tijd en middelen stellen, zoals het opstellen van een verslag of het invullen van een vragenlijst.

wapper daar maar eens mee bij de directeur, hebben we ook gedaan.
Was ineens geregeld :-)

Lucke

#29 , 12 okt 2011 12:00

@Lucke,
Zou je ons een exemplaar kunnen bezorgen van deze brief?
Alvast mijn dank
Breng deze vrijdag een aantal blanco exemplaren mee.

lucgescheiden

#30 , 12 okt 2011 13:11

Beiden bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”