Neen dat zeg ik nu ook weer niet Tom. Ongetwijfeld zal/zou zo'n referendum zelfs vlugger geleid hebben tot een rookverbod maar daarom is het nog niet altijd democratisch of rechtvaardig
Bij voorbeeld: meer dan de helft van europa schreeuwde moord en brand omdat de Zwitsers in een "democratische" volksraadpleging ervoor kozen dat er geen enkele moskee nog mag worden gezet in hun land. Is dat dan. Nu ja rook en moskee liggen nu wel ver uit elkaar (al hoewel
) maar daar gaat het niet om het gaat hem om het mechanisme. Een verschil met Zwitserland is dan nog dat daar het echt de stem van de man op de straat is terwijl jij mij althans probeert te overtuigen dat diegenen waarvoor we hebben gekozen ons ook in het algemeen belang verdedigen. Zoals ik jou kan inschatten hier op het forum (en dat is nu echt geen persoonlijke aanval maar gewoon een duiding) loop jij evenmin hoog op met politici als ik zelf.
Ik denk niet dat jij iemand bent die bijvoorbeeld veel heil ziet in wat ze lobby isten werk noemen. De anti tabak lobby is heel sterk maar staat zij werkelijk voor een volledig objectieve mening ? Ik denk zoals alle lobby groepen dat da tniet het geval is. En dat lobby werk onderdeel zou zijn van een democratie daar heb ik toch mijn grootste twijfels over. Nog meer over de lobby in de Vs en Europa dan hier in Belgie