#235 , 02 okt 2011 22:14
Dagelijks komt hier meer dan 5.000 man langs: we kunnen niet zonder een aantal basisregels of we ontaarden in een ordinaire praatbarak waar iedereen die meent wat te moeten zeggen dat ook doet, zonder enig respect voor de gevoelens van de anderen.
Uitgangspunt zou eigenlijk moeten zijn: "help ik de vraagsteller vooruit met mijn antwoord ?" zo het antwoord daarop "neen" is, durf dan aub kritisch zijn voor wat je neerschrijft.
Veel vragen spruiten voort uit de achtergrond en situatie van de vraagsteller die wij niet volledig (kunnen) kennen en/of begrijpen.
Het is dan ook niet aan ons om hun situaties, motieven, denkbeelden, etc. te gaan evalueren en be-/ veroordelen.
We zijn hier in de eerste plaats om de juridische context van de vraagsteller aan te vullen en te verduidelijken.
Niet om rechter te spelen in hun zaak.
Ik zie hier ook af en toe vragen passeren waarvan ik denk: "Jezus, hoe is het mogelijk... zie je dan niet in dat je egoïstisch / kortzichtig / koppig / dom / arrogant / en-noem-maar-op /... bezig bent ?" Maar nogmaals: het is niet aan ons om te oordelen en te veroordelen. We hebben onvoldoende informatie over vraagsteller's achtergrond, opleiding, sociale vaardigheden, etc.
Voor alles bestaat een reden.
Persoonlijk vind ik dat dit forum hoegenaamd niet "streng" gemodereerd wordt.
Echter, ergens moet je een lijn trekken om te verhinderen dat de minderheid de meerderheid constant de gordijnen injaagt.
Ik heb het in het verleden al gezegd en blijf het zeggen: wie graag zijn (al dan niet afwijkende) mening op een totaal ongefilterde manier wil ventileren, die kan op 20 minuten tijd een Wordpress-blog opstarten en daar zijn gal uitspuwen. Het is niet onze opdracht of bedoeling om die mens(en) hier letterlijk en figuurlijk een forum voor te geven.
PS: Dat er hier niet lichtzinnig wordt gebannen kan blijken uit het feit dat dit sinds november 2005 de tweede ban is, een tijdelijke dan nog.