allimentatie

fleurke12
Topic Starter

allimentatie

#1 , 08 okt 2011 14:22

ik heb een vraagje in de jaren 80 ben ik 2 jaar gehuwd geweest en mijn ex is veroordeeld tot alimentatie voor mij toen 15000 bf
alleen de eerste 10j heeft hij betaald en is daarna met de noorderzon verdwenen (nergens te vinden).
nu een paar weken geleden heb ik hem gezien maar weet niet waar hij woont (zodus hij leeft nog )
wat moet ik doen om dat hij het allimentatie terug gaat betalen en kan ik voor de andere jaren van 1996 tot nu nog opeisen
ik heb een minimum pensioen en is moeilijk om rond te komen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2011 15:04

Hebt u steeds aangifte gedaan dat de alimentatie niet betaald werd. Dan staat hij op te sporen voor het parket ( politie)?
Bij een aangifte zal de politie controleren of betrokkene ingeschreven is in België zo kennen ze zijn huidig adres.
Zo start de strafrechtelijke zaak. U kan zich daar burgerlijke partij stellen en of hem enkel voor de burgerlijke rechtbank dagen maar dan zal je zelf of je advocaat een aantal stappen moeten zetten.
U kan altijd info gaan inwinnen op een vredegerecht, het ocmw, een justitiehuis

http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is geen volledig antwoord .....maar je kan al eens nadenken hierover.
Welke rechtbank en waarvoor is dit uitgesproken. Was er ook een onderhoudsgeld voor kinderen.
Stond er in het vonnis nog iets anders bij?

scorpioen

#3 , 08 okt 2011 16:12

De verjaringstermijn is vijf jaren, ook als er een vonnis is. Vermoedelijk hebt u de laatste vijf jaren niets ondernomen zodat de verjaring niet gestuit werd. U kan dus maximaal de laatste vijf jaar opvorderen.

Hij zal waarschijnlijk niet vrijwillig betalen. Dan moet u gedwongen laten uitvoeren. Daarvoor hebt u de uitgifte nodig van het vonnis dat veroordeelt tot betaling van onderhoudsgeld. Ofwel werd die vroeger gelicht en dan is die vermoedelijk bij de advocaat die u toen had, ofwel is die nooit gelicht en kan u die bekomen op de griffie van de rechtbank die de veroordeling uitsprak.

Gedwongen tenuitvoerlegging geschiedt door een gerechtsdeurwaarder. Die kan het rijksregister raadplegen en zo weten of uw ex nu ingeschreven is in België. U kan ook rechtstreeks proberen. Schriftelijk aanvragen bij gemeentebestuur waar hij het laatst woonachtig was in België, met de vermelding dat u dit vraagt om uw schuldvordering te kunnen innen.

Reclame

fleurke12
Topic Starter

#4 , 08 okt 2011 16:39

bedankt
ik heb de laatste jaren niets meer ondernomen laatste keer was 10 j geleden en toen was hij ambtelijk geschrapt
en er zijn uit dit huwelijk geen kinderen hij moest alleen voor mij betalen
ik weet dat hij daarna terug gehuwd is en kinderen heeft maar na die scheiding heeft hij zich laten ambtelijk laten schrappen
dan heb ik nog een vraag als ik hem vind kan ik dan levenslang alimentatie krijgen want nu is er een wet zolang het huwelijk heeft geduurd (2j)
en als hij niets heeft ik vermoed dat hij geen inkomen heeft of van ocmw leeft

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 okt 2011 17:12

Volgens de nieuwe wet is de duur van de onderhoudsplicht beperkt tot de duur van het huwelijk.
Het onderhoudsgeld kan ook niet meer bedragen dan één derde van zijn inkomsten.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 okt 2011 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fleurke12
Topic Starter

#6 , 08 okt 2011 17:24

en wordt er dan geen rekening gehouden dat we voor die tijd gescheiden zijn? want die wet is denk ik van 2007 dan kan ik maar van 2 jaar terug vorderen

scorpioen

#7 , 08 okt 2011 20:05

De beperking van het onderhoudsgeld tot de duur van het huwelijk is niet van toepassing voor onderhoudsgelden die toegekend werden voor de inwerkingtreding van de wet van 27 april 2007 betreffende de hervorming van de echtscheiding (Grondwettelijk Hof, arrest nr. 172/2008 van 3 december 2008).

fleurke12
Topic Starter

#8 , 09 okt 2011 18:36

zodus kan ik levenslang nog alimentatie krijgen
maar 1/3 van zijn inkomsten wordt daar ook rekening mee gehouden dat hij nog alimentatie moet voor 2 kinderen want mijn alimentatie was er al voor hij kinderen had

fleurke12
Topic Starter

#9 , 10 okt 2011 21:19

ik heb nog een vraag welke alimentatie komt op de eerste plaats de mijne of die voor zijn kinderen die uit zijn 2é huwelijk zijn geboren
en een vriendin van me zegt dat als ge op pensioen bent geen alimentatie kunt ontvangen omdat ge eigen inkomsten hebt en samenwoont met iemand (moeder)

lucgescheiden

#10 , 11 okt 2011 12:19

"De beperking van het onderhoudsgeld tot de duur van het huwelijk is niet van toepassing voor onderhoudsgelden die toegekend werden voor de inwerkingtreding van de wet van 27 april 2007 betreffende de hervorming van de echtscheiding (Grondwettelijk Hof, arrest nr. 172/2008 van 3 december 2008)."

Hoe loopt dit bij een aanvraag tot herziening van het onderhoudsgeld?
Handige documenten voor Personenrecht

fleurke12
Topic Starter

#11 , 12 okt 2011 20:35

Ja wat gebeurt er ingeval van herziening wordt het dan de nieuwe wet of blijft alles bij het oude?

scorpioen

#12 , 12 okt 2011 20:50

Ik weet niet of er al rechtspraak over is maar mijn standpunt:
- herziening is enkel mogelijk bij gewijzigde omstandigheden
- het bedrag van het onderhoudsgeld kan dan aangepast worden (hoger of lager)
- dit onderhoudsgeld wordt niet beperkt in de tijd

fleurke12
Topic Starter

#13 , 12 okt 2011 21:05

Bedankt

Thorson

#14 , 23 okt 2011 16:30

ppppffff, levenslang gestraft worden voor 2 jaar huwelijk, dat dit kan in een modern systeem, dit zet ons terug naar het niveau van een bananen land, de behoeftigheid en de mogelijkheden van de dame hier buitensluitend.
Onze rechters zijn wereldvreemde kwieten, die leven in-op een andere wereld, totaal weg van de realiteit, en de emancipatie van de vrouw telt blijkbaar niet als het om geld gaat.

fleurke12
Topic Starter

#15 , 24 okt 2011 12:32

hij was wel veel jonger dan mij en ik heb pensioen . Ik heb er al die jaren alleen voor gestaan voor mijn dochter ( was niet van hem) en zorg nu voor mijn moeder dus als ik er recht op heb vind ik dat ik het moet krijgen . Alleen kan ik hem nog nergens niet vinden. Heb al contact met zijn familie en ex vrouw opgenomen die weten het niet of willen het niet zeggen

Terug naar “Echtscheiding”