loonsbeslag

kapo
Topic Starter

loonsbeslag

#1 , 07 okt 2011 12:04

hoi,

Kan iemand mij een klein beetje gerust stellen.
Wij zijn een gezin van 4 met twee kinderen een zoon met een verborgen handicap en een dochtertje dat erg veel in het ziekehuis ligt.
De mediche kosten lipen zo erg op dat we een persoonlijke lening zijn aan gegaan.
nu een jaar later kunnne we die niet betalen zoals zo horen te moeten. de mediche kosten blijven.

Nu hebben wij een dagvaardeging gehad voor het vredegerecht volgende dinsdag.
er staat in de brief duidlijk dat dit gaat over loonsbeslag.
nu zeggen ze op het OCMW omdat wij eigendom hebben het kan zijn dat de vrederechter ons huis en of inboedel gaat aanslaan
Mijn man werkt en heeft ook een bijberoep.en heeft een mooi inkomen ikzelf heb een invalide inkomen.
is dit zo?? gaan wij dinsdag met onze twee kinderen op straat staan???
ook al staat er in de dagvaardeging dat het gaat om loons beslag, het gaat over een bedrag van 40 duizend €

kan er iemand mij zeggen hoe dit gaat lopen dinsdag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2011 13:58

Los van uw vraag: is dit bericht bewust in de rubriek echtscheiding gezet, of is het een vergissing? Ik lees immers niets over een scheiding in uw post, ik vermoed dan ook dat deze verkeerd geplaatst is?

Wat uw vraag betreft: loonbeslag heeft in principe niets te maken met het aanslaan van uw huis of goederen. Aanslaan van huis en goederen is een laatste stap. Aangezien de dagvaarding over het loonbeslag gaat, moet je je nog niet meteen zorgen maken over het aanslaan van uw huis. Het OCMW zou beter mensen in jullie situatie wat meer bijstaan, in plaats van ze bang te maken. Ik vind het erg om te moeten lezen dat een familie waarbij de man werkt en zelfs ook een bijberoep heeft, niet rondkomt om de medische kosten te betalen. Geld van de sociale zekerheid wordt langs ramen en deuren buitengegooid en verdeeld onder "profiteurs" (sorry voor de term), maar mensen die het echt nodig hebben en verdienen (zoals jullie) blijven in de kou staan. Dit kan toch niet de bedoeling van onze "sociale zekerheid" zijn.

Ik wens jullie in ieder geval veel succes en hoop op begrip van de rechter!
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 07 okt 2011 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#3 , 07 okt 2011 14:16

Loonbeslag is één van de eerste stappen naar mogelijk een gedwongen verkoop van de woning. Bij het aangaan van de hypotheek heb je waarschijnlijk ook getekend voor loonsafstand. De bank moet een hele procedure volgen van herinneringen, aangetekende zending, deurwaarder, ... beslagrechter, ... Je kan inderdaad alleen maar rekenen op de goodwill van de rechter.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 07 okt 2011 14:37

Loonbeslag is één van de eerste stappen naar mogelijk een gedwongen verkoop van de woning. Bij het aangaan van de hypotheek heb je waarschijnlijk ook getekend voor loonsafstand. De bank moet een hele procedure volgen van herinneringen, aangetekende zending, deurwaarder, ... beslagrechter, ... Je kan inderdaad alleen maar rekenen op de goodwill van de rechter.
Ik vermoed dat het loonbeslag met de persoonlijke lening voor de medische kosten te maken heeft, niet met de afbetaling van een eventuele hypotheeklening?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#5 , 07 okt 2011 14:41

@TOM. Je hebt gelijk. Het is een persoonlijke lening. Dus hopen dat de juiste rechter voorzit.

scorpioen

#6 , 07 okt 2011 15:32

De vrederechter kan uw huis en inboedel niet aanslaan. Hij kan u veroordelen tot betaling van bepaalde sommen waarna de schuldeiser beslag kan laten leggen. Dat duurt dus nog wel even.

Het zou helpen als u ook vertelt wat de tegenpartij van u vordert. Dat staat in de dagvaarding.

U kan aan de vrederechter vragen uw schuld af te betalen. Maar dat zal moeilijk gaan als u dat in het verleden niet gedaan hebt. Hoe komt het dat u de lening niet hebt afbetaald als uw man een mooi inkomen heeft?

U zal eens deftig over uw budget moet nadenken. Kan u met uw inkomen uw schulden betalen? Het OCMW kan u daarbij helpen.

Gebruiker21

#7 , 07 okt 2011 15:45

Hoe komt het dat u de lening niet hebt afbetaald als uw man een mooi inkomen heeft?
Ik vermoed dat de medische kosten hier voor iets zullen tussen zitten? Spijtig genoeg ken ik nog verhalen van gezinnen met een normaal uitgavepatroon en normale inkomsten, die in serieuze problemen komen wegens onvoorziene medische uitgaven. Mutualiteiten komen in vele zaken tussen, maar voor bepaalde ziekten / aandoeningen is er zo weinig geregeld dat het grootste deel van de kosten voor rekening van de patient zelf zijn. Bijna Amerikaanse toestanden: van een normaal leven in armoede raken door medische kosten.

kapo
Topic Starter

#8 , 07 okt 2011 16:53

ja sorry ik heb dit perongeluk in een verkeerde rubriek gezet.

In de dagvaardeging staat loonsbeslag. het gaat over een 40 duizend €.
Wij zijn bij het OCMW , in bugetbeheer en er is heel goed nagedacht over onze uitgaven en inkomsten.
mijn man heeft een 1400 per maand en een 300 € per maand bij zijn bijberoep.
onze zoon met verborgen handicap moet twee keer per week kine en privee ergo, in een cnetrum kon hij niet terecht omdat hij vlot praat en maar 2 uitvallen heeft.
onze dochter word bijna maandelijks een week opgenomen omdat ze erg ziek is.
ikzelf heb een spieraan doening .
het gaat niet over de lening van ons huis maar die van de persoonlijke lening.

stephandr

#9 , 07 okt 2011 17:47

Bestaat er ook niet zoiets als een maximumfactuur ?...ik vind het altijd vreemd om mensen te horen klagen dat ze zo veel aan ziektekosten moeten betalen terwijl er zoiets als de maximumfactuur bestaat....Of versta ik die MaF niet goed ?

Gebruiker21

#10 , 10 okt 2011 09:44

Bestaat er ook niet zoiets als een maximumfactuur ?...ik vind het altijd vreemd om mensen te horen klagen dat ze zo veel aan ziektekosten moeten betalen terwijl er zoiets als de maximumfactuur bestaat....Of versta ik die MaF niet goed ?
U maakt daar een goed punt. Aan de topic starter: Maak ook eens een afspraak met een consulent bij uw mutualiteit en neem al uw ziekenhuisfacturen mee! Ik weet dat de CM dergelijke dienstverlening heeft en deze is kosteloos: misschien komen er kosten naar boven die een ziekenhuis helemaal niet mag aanrekenen. Kwestie van niet meer te betalen dan wat u verplicht bent.

kapo
Topic Starter

#11 , 10 okt 2011 21:51

dankjewel voor de tip.
ik ga daar zeker werk van maken.

Jackrussell

#12 , 09 nov 2011 12:14

Als je de contractueel gemaakte afspraken niet nakomt, hoef je niet te rekenen op goodwill. De regel is dan dat een schuldeiser al het nodige en wettelijk mogelijke mag doen om z'n geld te incasseren en daar valt o.a. loonbeslag en executoriale verkoop van de woning onder.

Jackrussell

#13 , 09 nov 2011 12:15

ja sorry ik heb dit perongeluk in een verkeerde rubriek gezet.

In de dagvaardeging staat loonsbeslag. het gaat over een 40 duizend €.
Wij zijn bij het OCMW , in bugetbeheer en er is heel goed nagedacht over onze uitgaven en inkomsten.
mijn man heeft een 1400 per maand en een 300 € per maand bij zijn bijberoep.
onze zoon met verborgen handicap moet twee keer per week kine en privee ergo, in een cnetrum kon hij niet terecht omdat hij vlot praat en maar 2 uitvallen heeft.
onze dochter word bijna maandelijks een week opgenomen omdat ze erg ziek is.
ikzelf heb een spieraan doening .
het gaat niet over de lening van ons huis maar die van de persoonlijke lening.
1.700 euro per maand en dan een lening aangaan van 40.000 euro naast de woonlasten? :shock:

Gebruiker21

#14 , 09 nov 2011 13:21

1.700 euro per maand en dan een lening aangaan van 40.000 euro naast de woonlasten? :shock:
Als het voor de gezondheid van mijn zoontje is, zou ik ook een amper af te betalen lening aangaan als het echt nodig was, hoor! Het is niet dat de topic starter er een luxewagen of flatscreen TV van gekocht heeft, hé. Als je een operatie voor je kind moet betalen en je hebt het geld niet, kan je niet veel meer doen dan het te gaan lenen, niet? Wat mij betreft mag mijn "bijdrage" aan de sociale zekerheid volledig opgesoupeerd worden om mensen als de topic starter bij te staan. Veel liever dan in het levensonderhoud te voorzien van langdurig en vrijwillig werklozen!

Moraelin

#15 , 14 nov 2011 10:52

Als het voor de gezondheid van mijn zoontje is, zou ik ook een amper af te betalen lening aangaan als het echt nodig was, hoor! Het is niet dat de topic starter er een luxewagen of flatscreen TV van gekocht heeft, hé. Als je een operatie voor je kind moet betalen en je hebt het geld niet, kan je niet veel meer doen dan het te gaan lenen, niet? Wat mij betreft mag mijn "bijdrage" aan de sociale zekerheid volledig opgesoupeerd worden om mensen als de topic starter bij te staan. Veel liever dan in het levensonderhoud te voorzien van langdurig en vrijwillig werklozen!
Hier sluit ik me volledig bij aan.

Terug naar “Echtscheiding”