Beste,
Ik zit met 2 vragen waar ik de oplossing niet zelf kan vinden. Ten eerste, een paar huizen verder van m'n grootouders huis zit een marginale zak die constant (lees van 12u 's middags wanneer die wakker word tot een uur of 9/10 's avonds) zijn muziek keihard zet, zodat m'n grootouders en de omliggende buren daar toch heel de dag last van hebben. Met de omliggende buren heb ik erover nog niet gesproken, maar ik denk dat ze zoiets ook niet echt appreciëren.
De buurt is eigenlijk zeer stil, naast de 10 auto's die op een uur/drie kwartier langskomen, hoor je eigenlijk niets. Ik heb de wetgeving op geluidshinder opgezocht en ik schat dat de het achtergrondgeluid rond de 30dB is. Dus volgens artikel 3 van KB 24/02/1977 zou de elektrische muziekemissie niet hoger dan 5dB zijn.
Dit is puur speculatief, want ik heb dit (nog) niet kunnen meten. Nu was m'n vraag, zijn er mensen die deze overlast ook hebben gehad en indien ja, hoe hebben ze dit aangepakt? De prijzen van geluidsmeters liggen rond de 70 euro, maar als deze de wettelijke nauwkeurigheidseisen hebben weet ik niet. Ik wil toch wel eerst zelf de overlast meten voor we naar de politie stappen. Daarnaast was ik aan het denken. Stel dat het buiten de geluidsnorm valt, zou ik SABAM niet op z'n dak sturen, want we horen zijn cd's toch op een openbare plaats? De tijd om hier iets over op te zoeken heb ik nog niet gehad.
Mijn tweede vraag, ook omdat ik er de tijd nog niet voor heb gehad om het op te zoeken en misschien mensen een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt. M'n buren hebben American Stafford gekocht. Een week na dat m'n neef (met 2 klein kinderen) ook eentje hebben gekocht. Die hond m'n neef gaat naar de hondenschool, ze gaan daar dagelijks mee wandelen zodat hij zijn energie (en agressie) verliest. Geweldig beest waar ik toch wekelijks mee zit te "spelen" als we op bezoek gaan. Deze hond luistert onmiddellijk en toont geen enkele agressie, dan wat willen spelen. De hond van de buren is een ander verhaal. De situatie zit zo, ze hebben al 2x zo'n hond gehad voorbije jaren. De eerste heeft de politie moeten komen doodschieten, met twee kogels door de kop omdat hij na de eerste nog recht kwam. Ze zijn nooit met zo'n hond naar de hondenschool geweest en heb ze er nooit mee zien wandelen. Toen de politie moest komen kreeg de dierenarts (voor het inslapen) en de buren zelf de hond niet meer onder controle, dus doodschieten was hun enigste optie. Enkele jaren later kochten ze weer zo'n hond. En alweer, nooit mee naar de hondenschool en heb ze er nooit me zien wandelen. Op een dag liep er een oude man met zijn ceasarke op onze straat, de hond van de buren brak los en viel de man zijn hond aan met de dood tot gevolg. Dus politie kwam erbij en ze moesten de hond van de buren laten inslapen.
Met hun nieuwe hond is het weer hetzelfde verhaal. Ik zie ze er nooit mee wandelen, ik heb een paar keer gevraagd als ze al naar de hondenschool zijn gegaan maar telkens hoor ik excuses. Ik wil nu actie ondernemen voor dat beest een persoon aanvalt. Na wat rondzendbrieven die juridisch geen stand houden is er geen wetgeving die ik kan vinden die zulke mensen verbied zo'n hond te houden. Persoonlijk vindt ik dit een schande. We wonen maar met 5 mensen op de straat, maar hier komen in de zomer honderden fietsers langs. M'n zusje speelt vaak buiten, ik wil er gewoon niet aan denken.
Nu wil ik naar de wijkagent stappen, vragen als hij dit verantwoord vindt. Maar als er morgen ineens politie voor hun deur staan weten ze dat er iemand van de buren is gaan klagen en om de vrede in de buurt te bewaren hebben andere mensen dit al niet eerder gedaan. Is er geen lijst waar mensen die meermaals zo'n hond hebben gehad moeten opstaan en gecontroleerd worden, of zoiets dergelijks. Want ik wil iets ondernemen, maar weet echt niet wat. Ik heb het zelfs aan m'n prof strafrecht gevraagd, die wist ook geen oplossing waar we de vrede in de buurt konden bewaren.
Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven, het is wel een lang stuk om te lezen. Merci alvast!