Beste
Er wordt hier nogal gegooid met cijfers en reglementeren. Sommige (half) waar. Laat jullie zeker goed en correct adviseren. Wees niet bang om naar een boekhouder te stappen. . Ook al start u maar iets "kleins" op, het is van belang dat u goed wordt begeleid. Ook al kost dit soms wat. Indien u zomaar wat opstart en achteraf blijkt dat er een aantal zaken niet correct gebeurd zijn, dan kan het u veel meer kosten.
Even kort samengevat:
* Een gelijkstelling met bijberoep is mogelijk in uw situatie indien uw echtgenoot voldoende sociale zekerheidsrechten opbouwt (werknemer of zelfstandig in hoofdberoep)
* Een vrijstelling van eigen sociale zekerheidsbijdragen is mogelijk indien uw inkomen lager is dan € 1341,96 (dit is een netto-inkomen: omzet uit verkoop - de gemaakte kosten)
* U bouwt zelf GEEN rechten op in de sociale zekerheid, u geniet van de rechten die uw partner opbouwt. Als huisvrouw bouwt u momenteel ook geen eigen rechten op, in dit kader verandert er dus weinig voor u.
Wat betreft vrijstelling voor de BTW is het omzetcijfer € 5.580,00. Dit is ook weer onderhevig aan bepaalde voorwaarden.
Alles hangt af van wat de activiteit is die u wil uitvoeren, wat uw bedoeling is op korte en lange termijn.
Volgens de info uit de voorgaande gesprekken op de site lijkt mij een eenmanszaak op naam van uw partner en u als meewerkende echtgenote geen optie omdat er dan 2 aansluitingen in de sociale zekerheid worden gedaan. Het enige voordeel dat u hieruit haalt is dat u eigen rechten opbouwt in de sociale zekerheid. Maar dit lijkt mij in uw geval niet de prioriteit. Wat mijn collega heeft aangeraden is zeker niet verkeerd, maar volgens mij niet opportuun in deze situatie. Accountants zijn inderdaad meer met grote constructies bezig.
Als boekhouder-fiscalist werk ik zowel met middelgrote als kleine ondernemingen.
Voor verdere informatie kan u mij contacteren op 0472/92.34.80 of
[email protected]
Met vriendelijke groeten
Wesley Lambrechts