Ik word gepest

demonen
Topic Starter

Ik word gepest

#1 , 04 sep 2011 20:07

Het begon 3 maanden geleden. Ik werk in een kleine nachtploeg met 5 mensen, bedrijf telt ongeveer 200 medewerkers.
De laatste dag vd week wordt er eten besteld. Een collega van allochtone afkomst had niets voor mij besteld. Enkele dagen later diende hij bij de directie klacht in tegen mij omdat ik hem racistisch behandelde.
Er werd een onderzoek ingesteld nl alle collega's en teamleider (zelfs oude teamleiders werden ondervraagd) werden verhoord. Ondertussen kreeg ik bijstand van mijn vakbondsdelegué. Er werd ons gezegd dat de ondervragingen mij volledig vrijspraken en dat de aantijgingen tegen mij niet klopten.
Ik ga nu samenvatten :
- X sluit mij uit bij het bestellen van eten = pesterij.
- X dient klacht in tegen mij, zonder enige aanleiding, wegens racisme = laster en eerroof.
- X probeert mij sociaal te isoleren bij mijn collega’s wat bij sommigen vrij goed lukt.
- direktie onderzoekt klacht (gaat zelfs in mijn verleden speuren) maar mijn collega’s spreken mij vrij.
- er wordt niets gedaan met de resultaten van het onderzoek (volgens bedrijf zijn zowel X als ik slachtoffer want X is lichtgevoelig).
De enige raad die ik vd personeelsdirekteur krijg is om “op de ziekekas te gaan”.
- ik mag mij niet verdedigen tegen de aantijgingen, krijg geen confrontatie (“verleden is het verleden”) = schending rechten vd verdediging.
- ik mag vd direktie geen klacht indienen tegen X wegens homofobie (X heeft meermaals verklaart dat homosexuelen gedood moeten worden) om escalatie te voorkomen = schending van het gelijkheidsprincipe.
- ik word beperkt in mijn menszijn ; ik mag over bepaalde onderwerpen niet meer praten.
- ik word verplicht om met mijn pester pauze te nemen = menselijke vernedering.
- ik word gevraagd of ik bereid ben om met mijn pester “collegiaal” om te gaan. Indien negatief antwoord word ik
onmiddellijk uit de nachtpost gehaald (loonverlies).
- ik moet een cursus ondergaan “hoe ga ik vriendschappelijk om met X, mijn pester” = menselijke vernedering.
- X heeft de tam-tam in gang gezet. Voor vele medewerkers (vooral van allochtone origine) ben ik een racist, mensen mijden mij of zeggen geen goededag meer.
- mijn teamleider moet elke dag mij uitgebreid controleren en mijn doen en laten doormailen naar de direktie.
- in het verleden heeft het bedrijf mij beschuldigd van diefstal (politie thuis gehad) voor een diefstal die er geen was. Een "gestolen" touchscreen bleek ter herstelling verstuurt te zijn. Ik heb nooit verontschuldigingen gehad.

Mijn vraag : ik kan zo niet meer funktioneren. Ik heb slaap-, eet en concentratiestoringen en ga door de hel. Ik wil weg bij dat bedrijf maar ben bijna 50 jaar.
Heb ik gegronde redenen om mijn werkgever voor de rechtbank te dagen en een fikse schadevergoeding te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 sep 2011 20:29

Ik kan begrijpen dat je je daar niet goed bij voelt, laat dit duidelijk zijn. Echter zijn de conclusies die je daar maakt soms ferm overroepen.

Ik zie, samengevat, in alles wat je zegt geen reden om de werkgever voor de rechter te dagen. Eerst moet je kijken wie de interne/externe dienst voor preventie en bescherming op het werk is en daar je klachten neerleggen. Zij behandelen sowieso je klacht. Als ze die ongegrond vindt en je daar niet mee eens bent, kan je dan later nog verdere stappen ondernemen.

xena

#3 , 05 sep 2011 11:56

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2011 13:34

??? Een collega van jou bestelt geen eten voor jou, en dit is de oorzaak van alle ellende? Bij mij op het werk heeft een collega ook al eens vergeten om mijn broodje te bestellen (en ik ook al eens voor andere collega's), maar dan gaan we naar de broodjeszaak om de hoek en hebben we alsnog eten. Om hier nu meteen "pesterij" van te maken, is wel opmerkelijk.

Moet er bij pesterijen geen sprake zijn van herhaling?

Sorry, ik ken "de zaak" natuurlijk niet in detail, maar zoals het hier omschreven wordt, krijg ik toch de indruk (meer dan anders) dat we hier een toch wel héél eenzijdige versie van het verhaal krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

demonen
Topic Starter

#5 , 01 nov 2011 01:14

??? Een collega van jou bestelt geen eten voor jou, en dit is de oorzaak van alle ellende? Bij mij op het werk heeft een collega ook al eens vergeten om mijn broodje te bestellen (en ik ook al eens voor andere collega's), maar dan gaan we naar de broodjeszaak om de hoek en hebben we alsnog eten. Om hier nu meteen "pesterij" van te maken, is wel opmerkelijk.

Moet er bij pesterijen geen sprake zijn van herhaling?

Sorry, ik ken "de zaak" natuurlijk niet in detail, maar zoals het hier omschreven wordt, krijg ik toch de indruk (meer dan anders) dat we hier een toch wel héél eenzijdige versie van het verhaal krijgen...
Pesterijen zijn toen begonnen, blijkbaar kon X mij niet uitstaan.
De laatste werkdag vd week laten wij eten brengen en dit wordt steeds besteld dr X en X heeft mij niet BEWUST en OPZETTELIJK NIET gevraagd wat ik wenste te bestellen. Dit werd door ALLE andere collega's als pesterij gezien.
X is ondertussen afgedankt, dus uw denigrerend zinnetje "dat we hier een toch wel héél eenzijdige versie van het verhaal krijgen." ... ach laat maar.

JPV

#6 , 01 nov 2011 21:55

dat x personen iets als pesterij zien, maakt dit wettelijk nog geen pesterij. Men heeft perfect het recht om bewust aan iedereen behalve 1 persoon te vragen wat iemand wil bestellen.

Los van het feit dat X ontslagen zou zijn.

roharro

#7 , 01 nov 2011 21:59

Vraagsteller heet "demonen"......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#8 , 02 nov 2011 10:29

X is ontslagen. Probleem opgelost. Tot werknemer Y zijn "demonen" loslaat, zeker? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Werkmanssteeg

#9 , 14 dec 2011 02:43

Ik zou een tegenklacht ingediend hebben, mocht X nog niet ontslagen zijn. Maar zoals gesteld dient er goed uitgekeken te worden met welke klacht je gaat indienen en tegen wie en best advocaat raadplegen om te kijken of je juridische basis hebt voor die klacht. Soit dit is blijkbaar allemaal niet meer nodig ondertussen.

Btw door over bepaalde onderwerpen wel te praten tegen je collega's kan je zelf ook weer klachten aan je been krijgen, indien je collega's niet goed omkunnen met die onderwerpen. Dus probeer er in de toekomst ook op te letten van ook niet onnodig te provoceren.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Ice

#10 , 21 dec 2011 14:34

[racistische uitspraken verwijderd door JPV: vrijheid van mening is er, maar niet noodzakelijk op een forum naar keuze. Iedere forumbeheerder heeft het recht om mensen die bepaalde meningen willen uiten door te verwijzen naar een forum dat ze zelf mogen oprichten]

We leven nog steeds in een VRIJE maatschappij, waar eenieder vrij het récht heeft zijn mening te geven, ongeacht op wie z'n lange tenen je dan trapt!
@Gebruiker21: BEWUST iemand uitsluiten is wel DEGELIJK pesterij én bovendien ook nog discriminatie (=maken van onderscheid!) - een wereld van verschil met "vergeten" te vragen!

Gebruiker21

#11 , 21 dec 2011 14:57

@Gebruiker21: BEWUST iemand uitsluiten is wel DEGELIJK pesterij én bovendien ook nog discriminatie (=maken van onderscheid!) - een wereld van verschil met "vergeten" te vragen!
Uitsluiten? Op welke manier is de topic starter uitgesloten? Als ik om eten ga voor bepaalde collega's ga ik echt niet all iedereen van het team vragen wat ze willen van de broodjeszaak, hoor. Dan kan ik 15 broodjes gaan bestellen. Vergeet het. Voelen de anderen zich dan "uitgesloten"? Neen, want het zijn volwassen mensen die begrijpen dat ik echt niet aan iedereen kan vragen wat ze moeten hebben.

Er zijn gewoon mensen die zich voortuderend benadeeld voelen. Ik ga me echt niet aanpassen omdat die mensen met één of andere complex zitten, hoor.

Ginger

#12 , 24 apr 2012 01:11

Ik weet niet waar de "non-believers" werken, maar op plaatsen waar je met holebi's en personen die niet met een andere geaardheid omkunnen wegens hun afkomst (of liever overtuiging, want Belgen kunnen daar ook problemen mee hebben), ontstaan er altijd wel discussies en zelfs conflicten daarrond.
Ik word niet gepest op het werk, maar moet zo nu en dan een opmerking trotseren omdat ik biseksueel ben. Dat kan gaan van tot toespelingen dat ik vrijpostig zou kunnen zijn door mijn geaardheid, dat ik niet weet wat ik wil of dat ik me moet laten neuken door een man (de man in kwestie) omdat ik niet weet wat ik mis. Die opmerkingen komen er vooral van de "laaggeschoolde macho's" en de "nieuwe Belgen" (aanhalingstekens omdat ik niet één groep over dezelfde kam wil scheren). In het begin trachtte ik ook een discussie aan te gaan, maar er werd mij ook verweten dat ik geen respect had voor andermans cultuur.

Ik ben ook het slachtoffer geworden van seksueel geweld. Ik werd daarna bedreigd dat ik mijn klacht moest intrekken, zoniet zou ik mijn werk verliezen. Ook is de dg (hij is niet de dader) gekend voor zijn losse handjes, en zulk gedrag wordt over het algemeen weggelachen.

Ik heb gevoel voor humor en kan best wel het onderscheid maken tussen een grapje en pesterijen. Ik denk niet dat het hier gaat over zich benadeeld voelen, maar benadeeld worden. Sommige eigenschappen van een persoon (geslacht, sexuele oriëntatie, uiterlijk, etc) leiden nog vaak tot discriminatie hoor, en komen best wel nog vaak voor.

Gebruiker21

#13 , 24 apr 2012 07:36

Gigner, niemand beweert dat pesten op het werk niet bestaat. Maar de term wordt nogal vlug (of onterecht) gebruikt door sommigen. Dit heeft als gevolg dat "pesten op het werk" minder serieus genomen zal worden in het algemeen. The boy who cried "wolf", zal ik maar zeggen...

Terug naar “Andere”