Algemene info arbeidsongeval

Gemzy
Topic Starter

Algemene info arbeidsongeval

#1 , 01 sep 2010 18:06

Een kleine maand geleden heb ik mijn voet zwaar verstuikt bij een arbeidsongeval. De verzekering is ingelicht en ik zit nu werkonbekwaam thuis tot er beterschap in zicht is. Ik heb mijn voet de volle 100% nodig om mijn werk te kunnen uitvoeren.
Ik weet dat de werkgever de eerste maand het volledige loon zal uitbetalen, maar daarna niet meer.

Nu mijn vraag dus, hoe loopt dat verder?

Ik hoor allerlei uiteenlopende verhalen als van 60% van het brutoloon via de mutualiteit, 90% via de verzekering enz.

Wie heeft hier uitklaring over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 01 sep 2010 18:21

In afwachting van een hapklaar antwoord kun je de wettekst zelf er eens op nalezen:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#3 , 01 sep 2010 21:10

Een kleine maand geleden heb ik mijn voet zwaar verstuikt bij een arbeidsongeval. De verzekering is ingelicht en ik zit nu werkonbekwaam thuis tot er beterschap in zicht is. Ik heb mijn voet de volle 100% nodig om mijn werk te kunnen uitvoeren.
Ik weet dat de werkgever de eerste maand het volledige loon zal uitbetalen, maar daarna niet meer.

Nu mijn vraag dus, hoe loopt dat verder?

Ik hoor allerlei uiteenlopende verhalen als van 60% van het brutoloon via de mutualiteit, 90% via de verzekering enz.

Wie heeft hier uitklaring over?
Als het arbeidsongeval aanvaard wordt, is het 90% van je brutoloon voor elke kalenderdag (berekend door je totale loon op jaarbasis te berekenen en dan 90% van dat bedrag gedeeld door 365 te nemen). Dokter, kiné en apothekerskosten worden allemaal vergoed, ook transport naar de dokter en dergelijke worden vergoed. Hou dus alle kosten goed bij.

Als het niet aanvaard zou worden, dan heb je 60% van je brutoloon (berekend per dag met een plafond, voor elke werkdag, inclusief de zaterdag)?

Reclame

mounir

#4 , 08 sep 2011 18:27

geachte,

ik ben nu een jongeman van 26jaar!! ik heb in 04/2008 een arbeidsongeval gehad aan mijn linkerschouder!!! waardoor mijn linkerschouder op 02/07/2009 werd geopereerd!!en het was pas in maart 2011 dat het als arbeidsongeval erkend is!! en mijn dokter en de gerechtsdokter en de dokter van de verzekering zijn akkoord gegaan met 5% blijvend arbeids ongeschiktheid!! kan ik daar iets tegen doen want dit is echt belachelijk!!!3 maanden en een half word aan 100%percent betaald en vanaf oktober 2009 tot nu dus blijvend 5% hoeveel kan ik verwachten?? maar het moet nog wel voor de rechter komen als ik het goed heb begrepen!!! het is nog niet gedaan want die 5% is gebasseerd dat zogezegd mijn schouder terug zou zijn wat het niet het geval is..... want in april 2011 komt mijn linkerschouder terug uit de kom ben terug naar mijn dokter geweest en er moet bot uit mijn bekken gehaald worden en in mijn schouder geplaatst worden!!!! dus stabiel is dit niet kan die 5% naar boven???

JPV

#5 , 08 sep 2011 20:42

Mounir, eerst en vooral: je gebruikt in je korte tekst maar liefst 21 uitroeptekens. Dat komt nogal agressief over...

Nu, on topic: Kloppen deze veronderstellingen:
- het ongeval is pas erkend na betwisting voor de arbeidsrechtbank.
- er is toen ook een dokter aangesteld die de arbeidsongeschiktheid moest vaststellen
- arbeidsongeval was in april 2009 en niet in 2008. Van april tot de operatie was je thuis, daarna ook nog thuis.
- je dokter is én was akkoord met die 5%

Dan is er niet veel aan te doen behalve in beroep gaan bij het arbeidshof tegen de beslissing van de arbeidsrechtbank. Je zal dan echter een andere dokter moeten vinden, die NIET akkoord gaat met de consolidatie in oktober 2009 én/of met die 5% blijvende arbeidsongeschiktheid. Zonder een attest van een dokter die iets anders zegt, zal een beroep bij het hof niet veel nut hebben.

mounir

#6 , 09 sep 2011 19:34

jpv ik kan niet volgen!! mijn arbeidsongeval was wel degelijk in april 2008.-het ongeval is pas erkend na betwisting voor de arbeidsrechtbank. dus dit wil zeggen ik heb die 5% zelfs nog niet als ik het goed begrijp. -er is toen ook een dokter aangesteld die de arbeidsongeschiktheid moest vaststellen? bedoel je de gerechtsdokter?? -arbeidsongeval was in april 2009 en niet in 2008. Van april tot de operatie was je thuis, daarna ook nog thuis. ik ben sinds 2008 thuis en de arbeidsongeval was wel in april in 2008. - je dokter is én was akkoord met die 5%, moet ik niet akkoord zijn!! en ik moet terug geopereerd worden aan mijn schouder dus dat is raar dat ik maar 5% krijg!!

mounir

#7 , 09 sep 2011 19:39

en krijg ik mijn advocaatskosten en ziekenhuiskosten en andere medische kosten terugbetaald want nu is het toch eigenlijk erkend als een arbeidsongeval. en wat is morele - en materiele

schadevergoeding?? en kom ik hiervoor in aanmerking??

dank bij voorbaat

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 sep 2011 19:47

Die 5% invaliditeit heeft betrekking op de BLIJVENDE invaliditeit. Het feit dat je opnieuw onder het mes moet heeftt geen enkel belang bij het vaststellen van het percentage.
Het is mogelok dat je de volgende jaren meermaals onder het mes moet, maar als je beperking niet verergerd, zal de invaliditeitsgraag behouden blijven.
Die invaliditeit wordt bepaald aan de hand van tabellen en grafieken, die weergeven in hoeverre je schouder je bewegingen beperkt.

mounir

#9 , 09 sep 2011 20:06

dank u wel mava105 kan iemand anders mijn andere vragen beantwoorden aub?

Terug naar “Arbeidsongevallen”