bescherming tegen slecht beheer vermogen door niet-erfgenaam

webmaster
Topic Starter
Beheerder

bescherming tegen slecht beheer vermogen door niet-erfgenaam

#1 , 02 jan 2006 08:39

Afzender gaf toestemming voor plaatsing op dit forum:

Mijn vader werd onlangs in een rusthuis opgenomen wegens beginnende dementie.
Moeder is reeds overleden.
Er waren twee kinderen, maar mijn zuster is ook niet meer.
Haar zoon is opgevoed bij mijn ouders en zorgde voor mijn vader voor zijn opname en regelde ook zijn geldzaken,waarom hij ook in tegenstelling tot mij een volmacht had gekregen.
Nu,na onderling overleg met mij en o.a. ook het OCMW , nog steeds.
Kan dus ook moeilijk anders en juist dat geeft mij zorgen want wat indien mijn neef in mijn vaders naam bijvoorbeeld schulden zou maken?
Kan men dan mij als zijn zoon in gebreke stellen en indien ja, hoe kan ik mij daar eventueel nog tegen wapenen?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 02 jan 2006 11:07

Art. 1991. De lasthebber is gehouden de lastgeving te volbrengen, zolang hij daarvan niet ontheven is, en hij is verantwoordelijk voor de schade die uit het niet uitvoeren ervan zou kunnen ontstaan.(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Vraag de vrederechter om een 'voorlopig bewindvoerder' aan te stellen.

art. 488bis, a. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan..., een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...b. ? 1...op verzoek van elke belanghebbende...c. ?1... De voorlopige bewindvoerder mag niet gekozen worden onder de bestuurs- of personeelsleden van de instelling waarin de te beschermen persoon zich bevindt.(B.W.)

Een ontwerp van een verzoekschrift op http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek ... oering.htm

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”