Successierechten- art.57 tweede overlijden binnen het jaar

Magda
Topic Starter

Successierechten- art.57 tweede overlijden binnen het jaar

#1 , 23 mar 2007 23:11

Mijn ouders waren gehuwd met een huwelijkscontract: 'langst leeft heeft al'.
Mijn vader is overleden in augustus vorig jaar, mijn moeder is onlangs overleden. Ik heb dus bij de nalatenschap van mijn vader geen successierechten moeten betalen op het onroerend. Nu komt echter het volledige onroerend naar mij. Kan art. 57 hierop worden toegepast?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 mar 2007 18:23

Normaaal gesproken kan art. 57 worden toegepast.
Indien twee mensen , die van elkaar hebben ge?rfd , binnen het jaar na elkaar overlijden , dan wordt voor het deel dat twee keer wordt belast , het successierecht gehalveerd bij het tweede overlijden.
Evenwel , de vermindering bij dat tweede overlijden kan niet meer zijn dan het bedrag dat vroeger werd betaald.
Concreet : u betaalt de normale successierechten op het deel dat oorspronkelijk van uw moeder was , en de helft op het oorspronkelijk deel van vader , waar moeder dus reeds op betaalde.
Zelfs met deze vermindering moet je vaststellen dat de formule ' langst leeft , al heeft ' in deze situatie een dure bedoening wordt.
Groeten.

j.demoor

#3 , 25 mar 2007 15:03

?Art.57.Indien de goederen die belast zijn met het successierecht of met het recht van overgang bij overlijden het voorwerp uitmaken, binnen het jaar na het overlijden van de afgestorvene, van een of meer andere overdrachten bij overlijden, worden de wegens bewuste overdrachten verschuldigde rechten met de helft verminderd, zonder dat de daaruit voort te vloeien belastingverlaging, voor elkeen van bedoelde overdrachten bij overlijden, de op de onmiddellijk vorige overdracht geheven rechten moge te boven gaan.?(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

?langst leeft al? is een KANSCONTRACT waarvan de tegenprestatie bestaat in het risico de eerststervende te zijn en dus zijn vermogen aan de langstlevende te verliezen.Het is dus geen BELASTE ?overgang bij overlijden?,ook al valt de vermogensverschuiving in de tijd samen met een overlijden.
?56.c.Aangezien de bedingen van tontine en aanwas tot gevolg hebben dat de goederen niet aan de successierechten onderworpen zijn.en er ook geen evenredige registratierechten verschuldigd zijn voor roerende goederen,betekent dit dat de operatie in casu fiscaal vrijgesteld is...?(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W.1995-96,983).
Uw erfenis van moeder is dan ook geen ?ANDERE overdracht bij overlijden? in de zin van art.57 Wetboek Successierechten.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

wanton

#4 , 25 mar 2007 17:25

?
?langst leeft al? is een KANSCONTRACT waarvan de tegenprestatie bestaat in het risico de eerststervende te zijn en dus zijn vermogen aan de langstlevende te verliezen.Het is dus geen BELASTE ?overgang bij overlijden?,ook al valt de vermogensverschuiving in de tijd samen met een overlijden.

Uw erfenis van moeder is dan ook geen ?ANDERE overdracht bij overlijden? in de zin van art.57 Wetboek Successierechten.
De formule 'Langst leeft , al heeft' is idd een kansontract. Dit neemt niet weg dat het een uiterste wilsbeschikking betreft : de langstlevende echtgenoot verwerft het deel uit de nalatenschap van de eerststervende maar betaalt hierop de gangbare successierechten. Indien de LLE zelf overlijdt binnen het jaar , wordt art. 57 toegepast en een vermindering toegepast. In veel gevallen speelt de beperking van het bij eerste overlijden betaalde bedrag omdat er waarschijnlijk een hoger tarief wordt toegepast bij de tweede vererving, naar de volgende generatie toe.

j.demoor

#5 , 26 mar 2007 11:24

?Art.5 De overlevende echtgenoot, wie een huwelijksovereenkomst, die niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen is, op voorwaarde van overleving meer dan de helft der gemeenschap toekent, wordt voor de heffing der rechten van successie en van overgang bij overlijden, GELIJKGESTELD met de overlevende echtgenoot die, wanneer niet wordt afgeweken van de gelijke verdeling der gemeenschap, het deel van de andere echtgenoot krachtens een schenking of een uiterste wilsbeschikking geheel of gedeeltelijk verkrijgt.?(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

In strijd met mijn vorig bericht(inclusief citaat MICHIELS) houdt deze GELIJKSTELLING in dat moeder op ?vaders? helft toch successierechten verschuldigd was.Ik ga ervan uit dat ze ook effectief belast werd.Er was dus WEL een BELASTE ?overgang bij overlijden?,zodat ook bij moeders overlijden art.57 W.Succ van toepassing is onder de daarin bepaalde voorwaarden.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”