Voordeliger tarieven voor vrouwelijke leden

Wowo
Topic Starter

Voordeliger tarieven voor vrouwelijke leden

#1 , 31 dec 2005 19:15

Geachte,

bij ons op de club (vzw) werden voor het komende jaar nieuwe richtprijzen opgesteld. Aangezien we weinig vrouwelijke leden hebben werd echter vooropgesteld voor dames een korting van 10% op deze prijzen toe te kennen. Is deze praktijk legaal?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 jan 2006 12:57

Art. 2.De statuten van een vereniging vermelden tenminste :5? de voorwaarden en de formaliteiten betreffende toetreding en uittreding van de leden;8? het maximumbedrag van de bijdragen...ten laste van de leden;(27 juni 1921, VZW Wet)

Onderzoek de statuten van uw vzw.

Dietmar
Berichten: 20

#3 , 04 feb 2006 19:31

Let wel op de antidiscriminatiewet van 25 februari 2003 die directe of indirecte discriminatie verbiedt op basis van (onder andere) geslacht. Door de vrouwen gunstiger te behandelen dan mannen, discrimineer je eigenlijk de mannen (ook al is dit niet je bedoeling, het blijkt objectief uit de prijs)

Art. 2. ? 1. Er is sprake van directe <discriminatie> indien een verschil in behandeling dat niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is op het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of de levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap.
? 2. Er is sprake van indirecte <discriminatie> wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze als dusdanig een schadelijke weerslag heeft op personen op wie een van de in ? 1 genoemde discriminatiegronden van toepassing is, tenzij die bepaling, maatstaf of handelwijze objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd.
...

? 4. Elke vorm van directe of indirecte <discriminatie> is verboden bij :
- het leveren of het ter beschikking stellen van goederen en diensten aan het publiek;
- de voorwaarden voor toegang tot arbeid in loondienst, tot onbetaalde arbeid of als zelfstandige, met inbegrip van de selectie- en aanstellingscriteria, ongeacht de tak van activiteit en op alle niveaus van de beroepshi?rarchie, met inbegrip van de bevorderingskansen, alsook de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden, met inbegrip van ontslag en bezoldiging, zowel in de priv?-sector als in de overheidssector;
- de benoeming of de bevordering van een ambtenaar of de aanwijzing van een ambtenaar voor een dienst;
- de vermelding in een officieel stuk of in een proces-verbaal;
- het verspreiden, het publiceren of het openbaar maken van een tekst, een bericht, een teken of enig andere drager van discriminerende uitlatingen;
- de toegang tot en de deelname aan, alsook elke andere uitoefening van een economische, sociale, culturele of politieke activiteit toegankelijk voor het publiek. ? 5. Op het gebied van de arbeidsbetrekkingen zoals gedefinieerd in het tweede en het derde streepje van ? 4, berust een verschil in behandeling op een objectieve en redelijke rechtvaardiging indien een dergelijk kenmerk, vanwege de aard van een beroepsactiviteit of de context waarin deze wordt uitgevoerd, een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste vormt, mits het doel legitiem en het vereiste evenredig aan dat doel is.


? 7. Elke handelwijze die er in bestaat wie ook opdracht te geven zich discriminerend op te stellen jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of een van hun leden op een van de gronden bedoeld in ? 1, wordt beschouwd als een <discriminatie> in de zin van deze wet.

Art. 19. ? 1. Op verzoek van het slachtoffer van de <discriminatie> of van een van de in artikel 31 bedoelde groeperingen stelt de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg of, naar gelang van de aard van de daad, de voorzitter van de arbeidsrechtbank of van de rechtbank van koophandel, het bestaan vast van een zelfs onder het strafrecht vallende daad waardoor de bepalingen van deze wet worden overtreden en beveelt hij de staking ervan.
De voorzitter van de rechtbank kan de opheffing van de staking bevelen zodra bewezen is dat een einde is gemaakt aan de overtreding van deze wet.
? 2. De voorzitter van de rechtbank kan bevelen dat zijn beslissing of de samenvatting die hij opstelt, wordt aangeplakt tijdens de door hem bepaalde termijn, zowel buiten als binnen de inrichtingen van de overtreder of de lokalen die hem toebehoren, en dat zijn vonnis of de samenvatting ervan in kranten of op enige andere wijze wordt bekendgemaakt, dit alles op kosten van de overtreder.
Deze maatregelen van openbaarmaking mogen evenwel slechts opgelegd worden indien zij er kunnen toe bijdragen dat de gewraakte daad of de uitwerking ervan ophouden.


Art. 20. De rechter kan op verzoek van het slachtoffer van de <discriminatie> of van een van de in artikel 31 bedoelde groeperingen degene die de <discriminatie> heeft gepleegd, veroordelen tot de betaling van een dwangsom wanneer aan die <discriminatie> geen einde is gemaakt.
De rechter doet een uitspraak overeenkomstig de artikelen 1385bis tot 1385novies van het GerechtelijkWetboek.


De kans dat iemand een vordering bij de rechtbank zal instellen, is zeer klein, maar er zijn mensen die het proberen uit loutere sensatiezucht.
en of het gebrek aan vrouwelijke leden een voldoende redelijke en objectieve verantwoording is...

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”