CO OUDERSCHAP AANVECHTEN OF NIET ??

roderidder
Contacteer: Website

Re: CO OUDERSCHAP AANVECHTEN OF NIET ??

#16 , 24 aug 2011 10:46

uit: Europees Justiteel Netwerk
http://ec.europa.eu/civiljustice/divorc ... lat_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

"In uitzonderlijke gevallen kan de rechter weigeren de echtscheiding uit te spreken om redenen die verband houden met de belangen van een minderjarig kind dat tijdens het huwelijk is geboren."

De meest roemruchte zaak is zeker de case van Rechter Hr. Jurgen Rudolf die rechter was te Cochem (Duitsland)
Er staat mij nog iets voor de geest ooit ergens gelezen te hebben dat zijn stelling was wat hij als rechter ook zou doen (lees- de moeder gelijk geven - de vader gelijk geven) dit nadelig zou zijn voor de scheidingskinderen.

Dat zou misschien wel eens de start kunnen geweest zijn van een bijzondere samenwerking tussen de verschillende actoren waar men als ouders wel eens mee te maken kan hebben bij een scheiding (advocaten, notaris, bijzondere jeugdzorg, ...) dat later uitgroeide tot het Cochemer model
... wil papa zijn kinderen niet afnemen en co ouderschap verbreken maar ze moeten wel gelukkig zijn en deftig opgevoed worden
Dat raakte dus in Cochemer de kern van heel de uiteenzetting van rechter Rudolf. Deze rechter ging er dus van uit dat voldoende respect moet komen om de andere ouder als ouder te respecteren. Er werden met al de actoren samen afspraken gemaakt wat te doen als dat respect of de verblijfsregeling dreigde te ontsporen.

Naar mijn gevoel hebben veel te veel ouders het foute idee dat een scheiding een manier is om hun kinderen gelukkig te maken en maar onderdeel moet uitmaken van een deftige opvoeding. Bij een deftige opvoeding waar kinderen gelukkig zijn, zijn opvoedingssituaties waar kinderen goede en loyale banden hebben met hun ouders.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 24 aug 2011 14:29

"Er staat mij nog iets voor de geest ooit ergens gelezen te hebben dat zijn stelling was wat hij als rechter ook zou doen (lees- de moeder gelijk geven - de vader gelijk geven) dit nadelig zou zijn voor de scheidingskinderen."

Mogelijk had deze rechter voldoende ervaring om tot deze stelling te komen.
Alleen met het invoeren van de schuldloze echtscheiding kunnen de belgische rechters niet anders... tenzij ze terugvallen op de oude regelingen, waarbij de kinderen aan de moeder werden toegewezen uit het oogpunt dat een vrouw zorgzamer zou zijn, dan een man.

"Naar mijn gevoel hebben veel te veel ouders het foute idee dat een scheiding een manier is om hun kinderen gelukkig te maken en maar onderdeel moet uitmaken van een deftige opvoeding."

Tja, we zijn dan ook allen het product van onze opvoeding, en van de invloeden vanuit onze leefomgeving.
Hopelijk houdt de volgende generatie er iets correctere ideëen op na, vanuit hun 'deftige' opvoeding,
wat inmiddels onze pogingen om er iets aan te veranderen niet mag weerhouden.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder
Contacteer: Website

#18 , 24 aug 2011 14:59

Volgens mij had rechter Jurgen Rudolf toen juist niet die veel ervaring in het familierecht.
Maar plots ben je dan die familierechter ...

Blijkbaar was dat een rechter met een geweten die eerlijk was t.a.v. zichzelf en de maatschappij.

RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”