Post doorgeven/terugsturen?

duma
Topic Starter

Post doorgeven/terugsturen?

#1 , 24 aug 2011 08:13

Beste forumleden,

Wegens omstandigheden heeft mijn vriend zijn huis het laatste jaar moeten verhuren. Gisteren kregen wij de sleutel terug van het huis en zijn wij dadelijk begonnen met de opkuis ('t was nodig!). Na het ledigen van de brievenbus die overvol zat, vond ik een brief van een advocatenkantoor, gericht aan mijn vriend. Zij zouden handelen in naam van een gekende electriciteitsmaatschappij en vragen en bedrag van 360 euro. Er zat zelfs een afbetalinsplan bij. In de brief wordt ook gesproken over verschillende aanmaningen en een dagvaarding indien niet onmiddellijk betaald wordt.

Ik heb dan onmiddellijk contact opgenomen met de energiemaatschappij, waar men niet wist waar dat bedrag vandaan kwam. De huurster had wel degelijk alles op haar naam gezet en betaald. Het jaar dat mijn vriend en ik samenwoonden in een huurhuis stond alles op mijn naam en was ook alles correct betaald. Maar in de brief stond duidelijk dat het ging om leveringsadres <het huis>.

Mijn vragen:
- als de energiemaatschappij mij niet kan vertellen waar dat bedrag vandaan komt, hoeven wij dan te betalen? Het kan goed zijn dat het hier om één vergeten rekening gaat van toen mijn vriend daar snel is moeten vertrekken, maar dan wil ik dan op zijn minst weten! Ook bij de brief wordt hier niets over gezegd
- aangezien er in de brief gesproken werd over verscheidene aanmaningen, wil dat naar alle waarschijnlijkheid zeggen dat deze er geweest zijn en zijn toegekomen bij de huurster? Is het niet haar verantwoordelijkheid om hem deze brieven te bezorgen (ze is de ex van mijn vriend en ziet hem wekelijks voor de kinderen en gaf hem bv wel andere brieven bv. een rekening op haar naam die niet voor haar bedoeld was) OF om deze brieven terug te sturen naar afzender? Kunnen wij haar op de een of andere manier in gebreke stellen?
- moeten wij dan de interesten betalen die gerekend worden door energiemaatschappij/advocatenbureau, gezien wij niet op de hoogte waren van eventuele rekeningen en deze anders gewoon betaald hadden?
- vraagt een advocatenbureau normaal gezien niet het adres op waar te persoon gedomicilieerd staat? Hoe komt het dat deze op zijn oud adres is toegekomen?

Ik ga vandaag naar het advocatenbureau bellen voor meer uitleg (dat raadde Energiemaatschappij mij aan) en hoop dat zij mij wel kunnen vertellen waarover dit gaat. Maar betalen doe ik sowieso nog niet, daarvoor wil ik toch net wel iets meer bewijs zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Topic Starter

#2 , 24 aug 2011 09:26

Extra info:

Ik heb net mijn vriends pcbanking doorploegd en kan met zekerheid zeggen dat alle rekeningen betaald zijn! (loopt terug tot juni 2009). Tot 28/04 werkte alles met domiciliëring en vanaf dan heeft de huurster het overgenomen (en ook betaald, weet ik van energiebedrijf in kwestie). Er zijn zelfs terugstortingen gebeurd door Energiebedrijf, waarvan de laatste op 05/01/2011.

Nu kan ik er dus helemaal niet meer aanuit, want mijn eerste gedachte: 'ooit een rekening vergeten' klopt dus duidelijk niet.

Zucht.

Nu vrees ik wel dat ik mijn post best in twee secties had geplaatst: Eén voor het niet doorzenden/terugzedenn van de brieven door huurster. En een voor de rekening zelf.

Vandebos

#3 , 24 aug 2011 10:52

Stuur het advocaten kantoor een vriendelijk mailtje waarin u hen eenvoudigweg meedeelt dat u rechtstreeks contact heeft opgenomen met de stroomleverancier en dat u heeft meegedeeld dat er verschuldigde bedragen open staan. verzoek hen vriendelijk om de detail van de vermeende achterstallen die zij u wensen aan te rekenen.

Reclame

duma
Topic Starter

#4 , 24 aug 2011 10:56

Ik begrijp een stukje van uw antwoord niet goed. "en dat u heeft meegedeeld dat er verschuldigde bedragen open staan"

De stroomleverancier kan mij niet zeggen of er een bedrag openstaat. En volgens mij kan het helemaal niet. Wat bedoelt u dus juist met deze zin?

Is het relevant om in de mail duidelijk te stellen dat wij hier niet woonden en dus geen weet hebben van eventuele aanmaningen?
Verder zal ik dus inderdaad melden dat ik rechtsreeks met E contact heb opgenomen en dat daar niets terug te vinden was van achterstallige rekeningen en dat ik dus graag in detail zou weten waarover hun brief gaat?

Indien zij bewijs hebben dat zij aanmaningen gestuurd hebben, kunnen wij dan de huurster in gebreke stellen wegens het niet doorzenden/terugzenden van post?

Vandebos

#5 , 24 aug 2011 11:38

Excuses, het woordje "geen" is in het toetsenbord blijven steken.

Indien zij bewijs hebben dat zij aanmaningen gestuurd hebben, kunnen wij dan de huurster in gebreke stellen wegens het niet doorzenden/terugzenden van post?
Neen, iedereen is zelf verantwoordelijk om al zijn contactpersonen zijn courante adresgegevens te bezorgen.

Wat wel kan is het kantoor er vriendelijk op wijzen dat u vanaf x tot y niet woonachtig was op dit adres en dat uw gegevens bij de kruispuntbank dienovereenkomstig werden aangepast.

Verder zou ik de tekst eens lezen die u in onderschrift onder de hoofding "incasso" terugvindt.

duma
Topic Starter

#6 , 24 aug 2011 12:43

Ik heb geen idee wat een kruispuntbank is (en google vertelt me dat dit enkel voor ondernemingen is?). Als u bedoelt dat zijn domicilie verzet werd, dan klopt dat uiteraard.

Is het voor energieleverancier ook niet logisch dat als een andere persoon de overname aanvraagt (en rondkrijgt), deze persoon daar woont en de andere niet meer? Mja, van die logica mag ik niet uitgaan zeker :)

Ik heb het iig toegevoegd aan mijn mail =>
1) Sinds december 2010 woon ik reeds niet meer in deze woning. Tot april 2011 heb ik alle rekeningen steeds stipt betaald. Meer nog: Deze werden via domicliëring van mijn rekening gehaald. Vanaf mei 2011 is de energielevering op dit adres overgenomen door X, huurder van de woning van december 2010 tot 21 augustus 2011. Electrabel heeft mij gisteren telefonisch bevestigd dat deze overname correct gebeurd is.

Ik weet wat een incassobureau is, maar dat is hier toch niet van toepassing, wel?
Dze brief komt van een advocatenkantoor en is een vraag tot minnelijke invordering. Indien hier geen gehoor aangegeven wordt, 'dreigen' ze met een dagvaarding. Allemaal goed en wel hoor, maar ik wel echt wel weten wat ik dan zou moeten betalen. Dat lijkt mij toch essentiële informatie die in zo'n brief zou moéten staan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2011 12:50

ze treden op als incasso gezien ze over GEEN vonnis beschikken dat u veroordeelt tot de betaling.

Vandebos

#8 , 24 aug 2011 12:52

Kruispuntbank is een amalgaam van diverse databanken van de overheid. Ondermeer het rijksregister houdt er in bij wie waar woont (de fameuze domicilie aangiftes bij de dienst bevolking).

Vandebos

#9 , 24 aug 2011 12:53

ze treden op als incasso gezien ze over GEEN vonnis beschikken dat u veroordeelt tot de betaling.
Klopt van daar dat ik verwees naar die pdf. Deze legt immers meer in detail de mogelijkheden van een incassobureau in België uit (extreem beperkt is een understatement).

duma
Topic Starter

#10 , 24 aug 2011 12:57

Mijn mail. Goed zo? :)

Geachte meester X,

Gisteren ontving ik van u een schrijven over zogezegd niet betaalde rekeningen aan Energiel...., met een factuur van €359,84. Deze brief werd gestuurd naar de <adres> op mijn naam (X) met als dossiernummer X.

Er werd ook gesproken over gestuurde aanmaningen. Graag had ik hierbij toch enkele opmerkingen gemaakt en vragen gesteld.

1) Sinds december 2010 woon ik reeds niet meer in deze woning. Mijn gegevens werden dienovereenkomstig bij de kruispuntbank aangepast.. Tot april 2011 stond de energielevering nog op mijn naam en heb ik alle rekeningen steeds stipt betaald. Meer nog: Deze werden via domicliëring van mijn rekening gehaald. Vanaf mei 2011 is de energielevering op dit adres overgenomen door mevrouw X, huurder van de woning van december 2010 tot 21 augustus 2011. Energl... heeft na deze overname de domiciliëring zelf stopgezet. Het lijkt mij sterk dat ze dit zouden doen indien er achterstallige betalingen waren.
2) In zelfde telefonisch contact bevestigde Energiel... mij evenzeer dat ik geen openstaande schuld had bij hen. Ik vraag mij dus ten zeerste af waar uw rekening vandaan komt.
3) Ten slotte: Aanmaningen heb ik nooit ontvangen. Ik woonde namelijk niet meer op dit adres. Indien er aanmaningen verstuurd geweest zijn, zijn deze nooit tot bij mij geraakt. Anders had ik uiteraard al veel vroeger contact opgenomen met de energieleverancier om dit misverstand uit de weg te ruimen.

Graag had ik van u dus een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan en een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van mij geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten, ontvangen. Zijnde de originele facturen of op zijn minst de data en bedragen van de zogezegd achterstallige betalingen, zodat ik bewijs van betaling kan leveren.

Inmiddels verblijf ik,

Met beste groeten,

X

duma
Topic Starter

#11 , 24 aug 2011 13:00

Ik kan de file trouwens niet dlen...

BartC

#12 , 24 aug 2011 13:33

Ik ben min of meer hetzelfde tegengekomen.
2 jaar na mijn verhuis kreeg ik plots een brief van een advocatenkantoor ivm een openstaande factuur op mijn vorig adres bij mijn energieleverancier. Ik heb alle facturen van mijn vorig adres gecontroleerd en ze waren allemaal betaald.
Ze spraken ook over aanmaningen en dergelijke, terwijl ik gedurende 2 jaar niets had ontvangen (was nochtans bij dezelfde leverancier gebleven dus ze hadden mijn nieuw adres).
Veel meer uitleg stond er niet bij, en bij de energieleverancier zeiden ze dat ze geen openstaande facturen zagen, en dat zij dit verder zouden afhandelen met het advocatenkantoor.
2 weken later, opnieuw een aanmaning van het advocatenkantoor, zij het deze keer al heel wat onvriendelijker.
Nogmaals contact opgenomen met de energieleverancier, en uiteindelijk bleek dat ze na mijn verhuis mij een nieuw klantennummer hadden toegewezen (wat normaal niet de bedoeling is). Toen ik hen de eerste maal contacteerde gaf ik het klantennummer door dat op mijn laatste factuur stond (op mijn huidig adres). Daar was er inderdaad geen openstaand saldo, want de bewuste openstaande factuur was verbonden aan mijn oud klantennummer. Het ging namelijk over de factuur voor afrekening na mijn verhuis. Een factuur die ik nooit toegekregen had, en bijgevolg ook nooit kon betalen. Waarschijnlijk hebben ze alle correspondentie daarover naar mijn oud adres gestuurd en is dat allemaal ergens verloren gegaan. Tot hun frank gevallen is :)
Eens dit duidelijk was heb ik gewoon betaald en ik heb er nadien niets meer over gehoord.

Misschien kan je eens nakijken of er bij jou ook zoiets gebeurd is.

duma
Topic Starter

#13 , 24 aug 2011 13:45

Zou goed mogelijk kunnen zijn dat het hier om de afrekeningsfactuur gaat.
Maar:

1) waarom hebben ze dat dan niet gewoon via de toen nog bestaande domiciliëring eraf gehaald?
2) Moet ik dan nu de interesten e.d. die erbij zijn gekomen ook betalen?

artemis

#14 , 24 aug 2011 13:55

Kruispuntenbank allemaal goed maar hoe systematisch wordt dat geraadpleegd en door wie?

Bij een ex-huurder van ons kwamen maanden nadat zijn domicilie gewijzigd was nog steeds deurwaardersexploten toe. Zelfs de wijkagent kwam hem daar nog zoeken, 3 à 4 maanden na zijn adreswijziging.
Een kennis werd opgeroepen door de rechtbank, nadat hij verhuisd was.... op zijn oude adres. 3 maanden na zijn adreswijziging kreeg hij het vonnis.... nog steeds op zijn oude adres.

Vandebos

#15 , 24 aug 2011 14:09

Mijn mail. Goed zo? :)

Geachte meester X,

Gisteren ontving ik van u een schrijven over zogezegd niet betaalde rekeningen aan Energiel...., met een factuur van €359,84. Deze brief werd gestuurd naar de <adres> op mijn naam (X) met als dossiernummer X.

Er werd ook gesproken over gestuurde aanmaningen. Graag had ik hierbij toch enkele opmerkingen gemaakt en vragen gesteld.

1) Sinds december 2010 woon ik niet meer in deze woning. Mijn gegevens werden dienovereenkomstig bij het rijksregister aangepast. Tot april 2011 stond de energielevering nog op mijn naam en heb ik alle rekeningen steeds stipt betaald. Meer nog: Deze werden via domicliëring van mijn rekening gehaald. Vanaf mei 2011 is de energielevering op dit adres overgenomen door mevrouw X, huurder van de woning van december 2010 tot 21 augustus 2011. Energl... heeft na deze overname de domiciliëring zelf stopgezet. Het lijkt mij sterk dat ze dit zouden doen indien er achterstallige betalingen waren.
2) In zelfde telefonisch contact bevestigde Energiel... mij evenzeer dat ik geen openstaande schuld had bij hen. Ik vraag mij dus ten zeerste af waar uw rekening vandaan komt.
3) Ten slotte: Aanmaningen heb ik nooit ontvangen. Ik woonde namelijk niet meer op dit adres. Indien er aanmaningen verstuurd geweest zijn, zijn deze nooit tot bij mij geraakt. Anders had ik uiteraard al veel vroeger contact opgenomen met de energieleverancier om dit misverstand uit de weg te ruimen.

Graag had ik van u dus een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan en een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van mij geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten, ontvangen. Zijnde de originele facturen of op zijn minst de data en bedragen van de zogezegd achterstallige betalingen, zodat ik bewijs van betaling kan leveren.

Inmiddels verblijf ik,

Met beste groeten,

X

Terug naar “Huren”