aanduiden als voogd

sharky1
Topic Starter

aanduiden als voogd

#1 , 20 aug 2011 05:59

Situatieschets: vriendin en mezelf hebben elk een eigendom. We hebben beiden minderjarige kinderen uit een vorig huwelijk (zij 2 en ik 1).
Hoe kunnen we vermijden dat onze respectievelijke exen na een sterfgeval von één van of beiden het eigendom kunnen beheren (als vader of moeder van een minderjarige erfgenaam)? Trouwen willen we niet doen en we willen ook hoge successiekosten vermijden.
Kunnen wij elkaar niet als beheerder van het andere eigendom aanstellen of in naam van de erfgenaam het eigendom gebruiken?
enjoy life

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 aug 2011 14:26

Als jullie samenwonen, kunnen jullie zonder problemen elkaar het vruchtgebruik én vruchtgenot van de woning waarin jullie wonen geven. Dat houdt in dat de langstlevende in het huis mag blijven wonen, inclusief meubels e.d. (per testament uiteraard)

Voor de woning waarin jullie niét wonen is dat moeilijker, maar daar kan je wel het volgende proberen (wat onze notaris dan ook gedaan heeft): Je kent het vruchtgebruik en vruchtgenot toe aan langstlevende partner. Wanneer ze willen kunnen de erfgenamen (of vader/moeder ervan) dit aanvechten. Om dit te counteren, voeg je toe: Indien dit aangevochten wordt, laat ik het grootst mogelijke deel na aan de langtslevende. Dit houdt in, dat als de ex moeilijk doet en je uit het huis wil, jij ook een deel van het huis erft in volle eigendom, wat normaal niet het geval zou zijn. (maar aan vruchtgebruik en vruchtgenot heb je genoeg normaal gezien en wanneer je dood bent, gaat het naar de kinderen van degen van wie het huis was) Het is geen garantie, maar dan gaan ze iig twee keer nadenken voordat ze het testament gaan aanvechten en gaan eisen waar ze 'recht op hebben'. Ze kunnen veel meer verliezen dan, want als jij niet wil verkopen of verhuren ...

sharky1
Topic Starter

#3 , 22 aug 2011 14:59

Het probleem is dat wij niet samenwonend zijn, onze domicilie staat op een ander adres.
Wat kunnen we dan wel doen?
enjoy life

Reclame

duma

#4 , 23 aug 2011 08:01

Je kan volgens mij ook iemand aanduiden als beheerder van je vermogen tot je kinderen meerderjarig zijn.

Waarom ga je niet eens langs bij de notaris. Een gesprek is gratis en dna kan je ineens alle vragen stellen en allerhande constructies bespreken. Ik ben zeker dat hij/zij wel iets zal vinden. :)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”