vecht al 14 jr tevergeefs om huurwaarborg terug te krijgen

nicky.aris
Topic Starter

vecht al 14 jr tevergeefs om huurwaarborg terug te krijgen

#1 , 17 aug 2011 00:13

1mei 1994 trok ik met mijn vriend in een huis te Waregem dat we huurden voor 9 jaar,met om de 3 jaar de mogelijkheid tot opzeggen.
Mijn vriend was toen reeds ziek en kon (als zelfstandige) niet meer werken;hij kwam uit een vechtscheiding waar zijn ex hem al zijn bezittingen afhandig had gemaakt.(lid van opus deï)
Ik was dus de enige kostwinner,ik had mijn eigen shop in Brussel waar we eerder woonden,en nadien kon ik werken in Waregem.
Toen we dus een rekening moesten openen om de huurwaarborg vast te zetten,heb ik op één en dezelfde dag 60.000 bfr van mijn rekening genomen in Brussel(KB) en onmiddelijk heeft mijn vriend(want ik moest werken) deze som op een gezamelijke rekening bij de KB in Waregem geplaatst voor de huurwaarborg!
De bediende van de bank,die mijn vriend kende zette als naam van diegene die stortte dus mijn vriends naam op het stortingsbriefje.
s'avonds toen ik dit zag wou ik een correctie en mijn vriend voegde op het briefje de woorden toe dat het geld gegeven was door (nicky A) ik dus,en hij ondertekende dit met zijn handtekening.
Na enkele maanden...in de winter,stelden we vast dat het huis héél vochtig was,er stond schimmel in de kasten van de slaapkamers,de keuken en de berging;in de badkamer stond schimmel op de vloer en muren tot in de kast!
De slaapkamers hadden natte matrassen ,beddegoed,en linnen en ondergoed in de kasten......we werden er ziek van.
We hebben vochtvreters gekocht,maar dat hielp niet.De buren vertelden ons dat het huis gebouwd werd op een dichtgegooide poel (van een weide) waar vroeger de koeien kwamen drinken.
De huisdokter raadde ons tenstelligste af van nog langer in die woonst te blijven.We
hebben ontelbare keren gevraagd en geeisd van ons vroeger te laten gaan,mét bewijzen en attesten van de dokter,we hebben aangetekende brieven gestuurd ,en we stonden op punt
van de gezondheidsinspectie te verwittigen,toen de eigenaar zei dat hij het huis ging verkopen en dat we mochten gaan 2 maanden voor de 3 jaar verstreken waren,op voorwaarde dat we de volle tank mazout niet zouden aanrekenen,en de kasten die wij hadden geinstalleerd in de kamer,keuken en berging niet weg te nemen.
Wij waren natuurlijk direct akkoord,maar voor alles op papier stond stierf de eigenaar onverwachts.
We zijn dus verhuisd en hebben de kasten en de volle tank dus achtergelaten zoals beloofd(de waarde hiervan bedroeg ruimschoots
2 maanden huur.)
Toen we de waarborg terug vroegen,kregen we niet eens antwoord van de erfgenamen,bij de bank zegden ze dat zijzelf niets konden doen,na ongeveer een jaar kregen we een kort antwoord van de zonen dat we omwille van vroeger vertrek geen aanspraak meer konden maken op deze waarborg.......( en de ruilwaarde van kasten en tank met mazout ,tezamen een 37.000 Bfr waren we kwijt!)
Mijn vriend is gestorven 5 jr nadien,ik heb talrijke keren geprobeerd van contact te hebben,ook met de bank,want de ex van mijn vriend
stond daar al om de huurwaarborg van haar ex-man op te eisen!Ik heb de copy's opgestuurd waaruit blijkt dat het gestortte geld van mij was,de bank reageert zelfs niet.
Wat kan of moet ik nog doen?
Wie heeft raad voor mij?

Nicky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 aug 2011 10:59

Waarom hebt u nog geen rechtszaak opgestart is de eerste vraag die zo bij me opkomt ? Het bedrag dat u tegoed hebt lijkt me toch de moeite ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

nicky.aris
Topic Starter

#3 , 17 aug 2011 12:55

Beste John,
omdat ik de middelen niet heb......Ik ben reeds met een procedure bezig om mijn pensioen te krijgen.....heb dit gewonnen......maar de "staat" gaat in beroep.....
en met een inkomen onder het minimum springt men niet ver

Reclame

nicky.aris
Topic Starter

#4 , 17 aug 2011 23:00

nog iets.....vermits er geen andere voorstellen meer zijn ......Kan ik resultaat krijgen bij de vrederechter van Waregem of kortrijk?...Is een vrederechter even machtig als wanneer de rechtbank beslist? Ik ben bang dat een rechter misschien zal moeilijk doen omdat ikzelf het geld niet persoonlijk ben gaan storten,zodat men nu kan gaan vitten of dat het wel degelijk mijn geld was......
Ik weet dat als ik een pro deo advokaat zou nemen ik al direct een som van 80 € moet storten,en ook nog een deurwaarder moet betalen (270€) om de tegenpartij te dagvaarden.....en ik zou dan én de bank,én de zonen van de eigenaar,moeten dagvaarden(?)......dat is ook al een 550 à 600 €.....en heb ik dan véél kans om te winnen?
Met mijn minimum inkomen (67jr en maar een half pensioen)moet ik zien wat ik doe.
NICKY

Vandebos

#5 , 17 aug 2011 23:16

Huurgeschillen zijn de exclusieve bevoegdheid van de vrederechters. Pas bij beroep worden hogere rechtbanken ingeschakeld.

Eerlijk gezegd, aangezien de waarborg blijkbaar reeds geïnd werd en er ondertussen 14 jaar verstreken zijn, schat ik uw kansen bijzonder laag in om nu nog gelijk te halen.

nicky.aris
Topic Starter

#6 , 19 aug 2011 20:16

Dag Mr Vandebos

Ik had niet eens uw reactie gelezen...zie het nu pas!
Wat bedoelt u met "aangezien de waarborg blijkbaar reeds geïnd werd...." ik zou niet weten wie die gaan innen is.....waarom
denkt u dat?.
De som staat nog altijd op diezelfde rekening die wij openden,en ik heb al ontelbare keren gevraagd de waarborg terug te geven,
t' is niet zo dat ik er niet achter zit,maar ik weet niet juist welke de juiste weg is om mijn geld terug te eisen.....kan ik resultaat
hebben bij een vrederechter?

(ik hoop nog...)

Terug naar “Huren”