Huurder zoek met fikse huurschuld

emma13
Topic Starter

Huurder zoek met fikse huurschuld

#1 , 18 aug 2011 12:42

Wie kan mij raad geven? Ik heb een pandje verhuurt en na 6 maanden werd er géén huur betaald meer. Na 3 brieven aan getekend te hebben gestuurd met vraag om achterstand te betalen, ben ik er naar toe gegaan. Ik woon er niet dichtbij en ben niet in staat er zelf met de auto heen te gaan, dus ben afhankelijk van iemand die mee kan. Tot mijn stomme verbazing is die man weg en staan alle spullen er nog in. 6 Deurwaarders zijn op zoek naar hem en hij is gewoon "weg"/zoek. Hij had een huurcontract van 2 jaar en die is per 30 jan 2012 afgelopen. Heb ook een brief (aangetekend) gestuurd dat de huur per direct is opgezegd en het pand binnen 14 dagen ontruimd moest zijn. Maar ja, die leest hij niet., die komt braaf terug.Hij heeft nu een huurschuld van 13 maanden en ik wil graag het pand leeg hebben. Nu de vraag; Mag ik de spullen verkopen ten einde iets van de schuld terug te krijgen? En mag ik het pand nu al verhuren aan 'n ander? Ik heb géén geld voor dure deurwaarder of advocaat helaas, anders waren die al ingeschakeld geweest. Alvast bedankt Emma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 aug 2011 12:59

Ik vrees dat de antwoorden op u vragen allen negatief zijn.
U dient de man door de rechtbank te laten uitwijzen, zoniet mag u zelfs het pandje niet eens betreden.
Eens dat vonnis verkregen, dient een 'officiële' inventaris te worden opgemaakt van huurder's onroerende goederen die in uw pandje achterbleven.
Zo niet; kan uw huurder bijvoorbeeld beweren dat er een fortuin aan waarde papieren aanwezig waren, en dat u deze wegnam.... om maar iets te noemen...

Gezien er reeds 6 deurwaarders op zoek zijn naar de huurder, is het ook raadzaam om de huurschuld in een vonnis te hebben.
Ik meende dat huurschulden, voorrang hebben op andere schulden, wanneer de deurwaarders de huurder kunnen vatten.
Handige documenten voor Personenrecht

emma13
Topic Starter

#3 , 18 aug 2011 13:50

De man is vermoedelijk naar buitenland gegaan. We zijn al 9 maanden naar hem aan het zoeken. Maar geld middelen om naar dure advocaat /deurwaarder te gaan heb ik niet. Moet ik nu wachten tot einde huurcontract of mag ik zelfs dan niet het pand betreden?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 aug 2011 14:08

Richt u hiervoor tot de vrederechtbank, ik meen dat u daar zelfs geen advocaat voor nodig hebt.

Vandebos

#5 , 18 aug 2011 14:29

In de link in onderschrift vindt u een verzoekschrift model art 1344bis ger W. dat u als model kan gebruiken. De kosten om het geding te starten bedragen ongeveer € 35.

Op die wijze kan u het contract officieel ontbinden. Het betekenen van het vonnis en het ontruimen van het pand zal echter via een deurwaarder dienen te gebeuren en u zal verplicht zijn die kosten voor te schieten.

De gemaakte kosten kan u terugvorderen van de verdwenen huurder... als u hem ooit vindt. Welkom tot de club.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2011 16:07

. Moet ik nu wachten tot einde huurcontract of mag ik zelfs dan niet het pand betreden?
Zelfs dan mag je het pand nog niet betreden. Je zal altijd langs de vrederechter moeten :(

lucgescheiden

#7 , 18 aug 2011 17:01

Iemand een idee, hoe je dergelijke wanbetaler na X jaren kan terugvinden?

emma13
Topic Starter

#8 , 18 aug 2011 17:03

Erggggg...je betaald niets, laat je spullen staan en je hebt nog rechten ook, al verdwijn je van de aardbodem en de verhuurder mag niets dan lijdzaam toezien en zelf de schuld in gaan...Zo moet het dan maar denk ik. :cry: Dankjewel voor het reageren

lucgescheiden

#9 , 18 aug 2011 17:19

Stel uw huurder heeft zes maanden geleden een ongeluk gehad, en ligt al die tijd in coma....
U zou in zijn geval ook niet blij zijn om uit de coma te ontwaken en te moeten vaststellen dat uw huisbaas je inboedel heeft aangeslagen...?

Mss wat ver gezocht, maar de wet houdt rekening met dergelijke mogelijkheden...

Vandebos

#10 , 18 aug 2011 18:39

Iemand een idee, hoe je dergelijke wanbetaler na X jaren kan terugvinden?

Met veel geduld.

Ikzelf passeer om de 6 maanden eens bij de dienst bevolking om te kijken of mijn vermisten ondertussen niet meer opnieuw boven water zijn gekomen. Met het vonnis erbij in functie van schuldeiser is men verplicht me deze informatie te verschaffen.

Ik heb een lijstje van namen waarop ik maandelijks eens de diverse internetmedia afspeur. (de klassieke sociale netwerksites maar ook middels een trawler en een ferret programma) tot op heden twee "vermisten" teruggevonden, beiden echter in het buitenland... Aangezien er meestal wel een posse schuldeisers aan de deur van het huurpand is gepasseerd voordat iedereen weet dat x er niet meer woont heb ik per vermiste een zeer uitgebreide "contactlijst" (record is 14 deurwaarders en een tiental privépersonen) die onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van een ontdekking... Misschien dat zij er wat mee kunnen aanvangen als hun bedragen substantiëler zijn dan de mijne... :twisted:

Fiekes

#11 , 19 aug 2011 11:34

@Vandebos, ga je dan naar de bevolkingsdienst van een willekeurige gemeente ? (waarschijnlijk je eigen gemeente aangezien je in Belgie woont)

Vandebos

#12 , 19 aug 2011 13:57

Eigen gemeente.

Terug naar “Huren”