scheiding van goederen

Fee
Topic Starter

scheiding van goederen

#1 , 20 mar 2007 09:59

goede morgen alle samen,

leuk, dat ik deze pagina heb gevonden :wink:

nu vind ik zeker ook antwoord op mijn vragen....

Ik ben getrouwd middels notariscontract en "scheiding van goederen".

Mijn man heeft beslossen notaarcontract), dat alles aan zijn kinderen zal gaan, als hij voor mij zou overlijden. Wij wonen samen in een huis, dat wij samen gebouwd hebben, maar hij heeft alles betaald (gefinanceerd). Ik heb niets geinvesteerd. Het huis en de grond, waarop het huis staat, is van zijn kinderen (CV) en hem (hij heeft de meesten aandelen).

In het notaarcontract staat, dat de inboeddels de langstoverlevende zal houden en in de gemeenschaftlijke woning zal kunnen wonen blijven.

Kunnen zijn kinderen in het feit, dat hij voor mij gaat overlijden, me uit ons woning (huis) zetten????

Is het beter, dat ik een huurcontract heb of hoe kan ik er zeker zijn, dat ik niet op straat ga zitten???

Bedankt voor u antwoord.

mvg
Maike

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Betty

#2 , 20 mar 2007 10:18

In het notaarcontract staat, dat de inboeddels de langstoverlevende zal houden en in de gemeenschaftlijke woning zal kunnen wonen blijven.

de langstlevende echtgenoot erft ALTIJD, hetzij alleen, hetzij met andere orden.

aangezien je samen zou erven met de decendenten (de kinderen = 1ste orde), krijg jij het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap van je man. de kinderen krijgen de naakte eigendom van de nalatenschap.
Kunnen zijn kinderen in het feit, dat hij voor mij gaat overlijden, me uit ons woning (huis) zetten????
aangezien jij dan het vruchtgebruik krijgt kunnen zij dit niet.

Normaal gaat het zo, maar er zal nog wel iemand antwoorden want ik weet het niet 100% zeker (ben studente :))

Fee
Topic Starter

#3 , 20 mar 2007 10:24

hallo, Betty,

bedankt voor je antwoord.

Maar, het huis staat enkel op de naam van hem en zijn kinderen....

En getrouwd zijn onder het steltsel "scheiding van goederen" is toch iets anders....

succes met je studies :-)

greoten
Maike

Reclame

Betty

#4 , 20 mar 2007 10:28

Bij scheiding van goederen heeft ieder zijn eigen vermogen. De man heeft dus het huis als eigen vermogen. zijn eigen vermogen behoort tot de nalatenschap en normaal gezien krijg jij daar het vruchtgebruik van en de kinderen de naakte eigendom.

maar ja misschien ben ik verkeerd :) zo dadelijk zal er wel iemand met ervaring in dit vak reageren.

succes ermee!

groetjes

j.demoor

#5 , 21 mar 2007 11:55

Als het huis eigendom is van een vennootschap(CV) dan blijft dit ongewijzigd zo bij overlijden van uw man-aandeelhouder.Het huis behoort m.a.w dan niet tot de nalatenschap van uw man.De vennootschap-eigenaar kan u het huis verhuren.

De aandelen van uw man behoren bij zijn overlijden wel tot zijn nalatenschap,waarvan de langstlevende het vruchtgebruik heeft krachtens ?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Fee
Topic Starter

#6 , 22 mar 2007 08:48

danke voor deze link. Ik ga hem nu nog eens studeren!!

OK. Ik zie dat ook zo.

Maar in het huwelijkheidscontract staat, dat de woning, die wij samen inwonen, de langstlevende kan houden (blijven inwonen) tot aan zijn levenseinde. De CV is eigenaar, maar wat is met het huwelijkheidscontract, waarin staat, dat de langstlevende inwonen kan blijven? Het is een contract, en mijn man heeft de meesten aandele van de CV.

Sorry voor het Nederlands, ik ben normaal anderstalig...

groeten
Fee

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”