Kinderen ten laste van best verdienende partner

Biebel
Topic Starter

Kinderen ten laste van best verdienende partner

#1 , 05 aug 2011 09:30

Kan iemand helpen met volgende situatie:

Getrouwd koppel, beide werken en hebben 2 kinderen.
De man werkt in Nederland (is wel een Belg) en verdient meer dan de vrouw, die in België werkt. Ze wonen ook gewoon in België.
In Nederland is het belastingstelsel anders waardoor die man geen belastingen betaalt.

Nu is het zo dat de belastingen de kinderen ten laste van hem zetten omdat hij het meest verdient. Maar aangezien hij in Nederland toch sowieso geen belastingen moest betalen, zijn ze het belastingvoordeel vd kinderen kwijt.
Had het bij de vrouw aangerekend geweest, hadden ze wel de belastingaftrek genoten.

De belastingen zelf zeggen dat dit niet anders kan. Is dit wel zo? Is dit geen ongerechtvaardigd onderscheid? Als de vrouw meer dan de man had verdiend, waren de kinderen wel ten laste van haar en hadden ze het belastingvoordeel wel gehad.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Biebel
Topic Starter

#2 , 05 aug 2011 10:26

Ik bedoel dus: is het principe dat bij gehuwden de kinderen ten laste worden gelegd van de meest verdienende partner wettelijk bepaald? In welk art. staat dit dan?
En is dit geen discriminatie met feitelijk samenwonenden, die WEL kunnen kiezen wie de kinderen ten laste heeft?
In mijn geval is het financieel voordeliger dat de MINST verdienende partner de kinderen ten laste heeft owv speciale belastingregime voor de meest verdienende in Nederland.

Biebel
Topic Starter

#3 , 05 aug 2011 10:37

Excuses, ik vind het principe terug in art. 134 WIB, maar dan nog blijft de vraag of dit geen discriminatie inhoudt voor situaties van grensarbeid met Nederland, waarbij het beter is dan de minst verdienende ten laste krijgt.
En een ongeoorloofd onderscheid met feitelijk samenwonende partners?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2011 14:27

Zie arrest nr. 57/2001 van 8 mei 2001 van het Grondwettelijk Hof (toen nog Arbitragehof), http://www.const-court.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen schending gelijkheidsbeginsel.

De gepubliceerde rechtspraak geeft tot nu toe in deze geschillen de belastingadministratie gelijk (Hof van Beroep Gent, 24 november 2009, TFR 2010, afl. 383, 580; Rb. Hasselt 8 september 2010, TFR 2011 , afl. 394, 85).

Biebel
Topic Starter

#5 , 11 aug 2011 15:50

Bedankt voor de verwijzing naar dat arrest, leerrijk!

Vriendelijke groeten

sardonis

#6 , 09 nov 2015 09:05

Hoi , ik zag net deze topic staan omdat ik zelf naar bijkomende informatie op zoek was hierover.

De vakbonden hebben meermaals hierover een procedure opgestart tegen de staat en meermaals gewonnen.

Doch ze hebben het steeds genegeerd , de bandieten :mrgreen:

Het laatste wat ik er van gehoord heb is dat het in principe wel zou moeten kunnen dat de kinderen bij de minst verdienende valt.

Best eens informeren bij je vakbond indien je gesyndikeerd bent.

Zelf moet ik nog eens een bezwaarschrift indienen na de laatste recente uitspraak.

Bij de vorige kon je enkele jaren terug gaan , met deze uitspraak gaat dat enkel nog voor het laatste aanslagbiljet.

Of ze het deze keer gaan accepteren is een ander paar mouwen .

wanton

#8 , 09 nov 2015 11:56

Eén en ander is misschien wel van toepassing voor grensarbeiders, maar voor de meerderheid van de forumbezoekers is dat niet het geval. Graag had ik vermeld gezien in het eerste bericht dat het daarover ging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 nov 2015 13:22

Ik heb toch ook begrepen uit de zeer recente rechtspraak dat de echtgenote van TS de kinderen ten laste mag nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”