notariële akte van de notaris.?????

annafedji
Topic Starter

notariële akte van de notaris.?????

#1 , 10 aug 2011 20:57

besten,

is een notariële akte van een notaris een wettig document ja of nee?

als je een stuk grond koopt, dan staan er geen afmetingen op maar wel de aanpalende buren.

is dit document dan geldig ja of nee?

ik was gisteren bij de notaris,
en die kon me niet echt antwoorden of het geldig is ja of nee;
ze zei dat ze geen landmeter was en dat ze niet kon bevestigen of de aanpalende buren klopten.

alvast bedankt voor jullie antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 10 aug 2011 22:51

Ik meende begrepen te hebben dat:
Een notaris akteert wat mensen kwijt willen. Deze akte wordt geregisteerd door de dienst registratie.
Indien de akte niet wordt tegengesproken gedurende zekere tijd, dan wordt deze verleden en daarmede wettig.
Als u een grond koopt, dan zal de notaris de nodige opzoekingen doen op het kadaster om; de afmetingen op te vragen. Deze worden in de akte opgenomen.

Het gebeurd regelmatig dat buren een 'tijdelijke' omheining hebben gezet, jaren voordat u op de proppen komt, doch dat deze omheining 'ietswat' op de door u aangekochte grond staat.
De markeringen (paaltjes of metalen plaatjes) die de landmeter ooit aanbracht zijn dan wellicht verdwenen.

U kan de afmetingen zelf al eens nameten een lange lintmeter en u bent vertrokken :-)
Bij grote twijfel of wantrouwen kan er, mits betaling, een landmeter bijgeroepen worden.
De buur zal dan traditioneel: plots één en ander gaan herinneren....
Handige documenten voor Personenrecht

waldek2

#3 , 10 aug 2011 23:23

In de notariële akte worden teksten overgenomen uit vorige notariële akten van hetzelfde perceel. Aldus kan je toch ergens met behulp van je notaris in een van de akten de vermelding van een verslag van een landmeter vinden. Bij de opvolger van de toenmalige notaris ligt dit opgeslagen. Elke notaris weet binnen de minuut te zeggen welke huidige notaris de boeken heeft van de toenmalige notaris die ooit zijn praktijk heeft overgelaten. En je kan op het hypotheekkantoor alle notariële akten inkijken van de buren. Die eigenaars hebben wellicht ook ooit een landmeter alles laten opmeten.
Laatst gewijzigd door waldek2 op 16 jan 2013 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 11 aug 2011 01:22

idd, en de cijfers in de akte zullen wel kloppen, maar
wanneer die ten velde gaat afstappen, kom je tot andere bevindeingen...
ik meen dat TS dit bedoelT(?)
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 11 aug 2011 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#5 , 11 aug 2011 12:03

ik meen dat TS dit bedoeld(?)
bedoeld of bedoelT ??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

annafedji
Topic Starter

#6 , 11 aug 2011 13:00

waldek,
waarom deed de notaris dan alsof ze zich niet wou verbranden, (ze is trouwens ook de notaris van de nieuwe eigenaars)
waarom vertelde ze dit allemaal niet?
en waar vind ik een hypotheekbank?

ik wil dit verder uitzoeken
ik ben het beu dat ze met de gewone mens zo spelen en niet eerlijk zijn.

waldek2

#7 , 12 aug 2011 08:55

Voor mij was het een jaar geleden ook niet helemaal duidelijk.
In Nederland is het Kadaster ook het Hypotheekkantoor ( meen ik ).
In Belgie heb je drie aparte kantoren die zich bijna met hetzelfde bezighouden :
kadaster : doelstelling belastingen innen
hypotheekkantoor : notariele akten ter beschikking stellen van derden. Voor (een deel van Vlaams-Brabant) is dit gelegen in Brussel-Centrum.
registratiekantoor : ja waarvoor dient dit als ook het hypotheekkantoor bestaat ?
Misschien zou U eens bij een landmeter moeten langsgaan en vragen wat hij kan op- of onderzoeken voor de som van 250 tot 500 Euro.

waldek2

#8 , 12 aug 2011 09:38

Ik heb dan maar eens zelf gebeld met een registratiekantoor.
Antwoord : "Awel meneer : er zijn plannen om het registratiekantoor te schrappen in Belgie".
"Het enige wat wij altijd doen, wat een hypotheekkanoor niet doet als er geen nieuwe akte wordt opgesteld, is de successie van een eigendom noteren".
"En sommige grotere registratiekantoren hebben de bevoegdheid om de registartiekosten van vaststellingen door gerechtsdeurwaarders te innen".

Terug naar “Archief”